لزوم توسعه کشت فراسرزمینی در تولید محصولات آب بر

14:24 - 14 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۰۰۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی گفت: با کشت فراسرزمینی می‌توان بخشی از نیاز‌های خود به خصوص تولید محصولات آب بر را در کشور‌های دیگر توسعه داد تا لطمه‌ای به منابع آبی کشور وارد نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کشت فراسرزمینی از جمله اقداماتی است که با توجه به محدودیت منابع داخلی از جمله آب و خاک حاصلخیز کم آبی می‌تواند در ایجاد امنیتی غذایی برای کشور نقش به سزایی داشته و موجب رونق تولید محصولات کشاورزی شود. 

در همین راستا بهمن امیری لاریجانی مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در گفتگو با در خصوص کشت فراسرزمینی و مزیت‌های آن خاطر نشان کرد: کشور‌های قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان و کشور‌های آسیای میانه دو شاخص مهم از جمله آب و اراضی وسیع دارند، اما از دانش و تکنولوژی پیشرفته بی نصیب هستند و همین امر فرصت مناسبی برای کشور است تا بتوان براساس آن تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد.

وی افزود: کشور ما یکی از قوی‌ترین ساختار‌های اصلاح بذر را دارد و از طرفی شرکت‌های دانش بنیان در خصوص تولید سم و کود نیز وضعیت مناسبی دارند که می‌توان با این خدمات و دانش و تکنولوژی کشت فراسرزمینی را توسعه داد و از منابع کشور‌های همسایه بیشترین بهره را برد.

امیری لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشت فراسرزمینی برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد یا خیر گفت: تولید کننده به جای فشار بر منابع آب و خاک کشور می‌تواند عملیات کاشت را در کشور‌های دیگر با کرایه زمین‌های حاصل خیز گسترش دهد و این امر در اوضاع فعلی کشور که با کمبود آب و خاک حاصلخیز روبرو هستم بسیار به صرفه است از طرفی فشار بر اکوسیستم را کاهش می‌دهد.

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی با تاکید بر اینکه نباید با ترویج کشت فراسرزمینی کشاورزی در کشور از بین برد اظهار کرد: اگر به طور کامل به فکر کشت فراسرزمینی باشیم رفته رفته کشاورزی در کشور از بین می‌رود، اما با این تکنیک می‌توان بخشی از نیاز‌های خود به خصوص تولید محصولات آب بر را با کشت فراسرزمینی در کشور‌های دیگر توسعه داد تا لطمه‌ای به منابع آبی کشور وارد نشود.

وی در گوشه ای از صحبت های خود در راستای ترویج دانش و فناوری کشاورزی به برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و صنایع وابسته کشاورزی (اتماک‌ای فارم) اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب، ابتدای بزرگراه خلیج فارس برگزار خواهد شد و ساعت بازدید آن ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *