وقتی جوجیتسو، رشته‌های جودو و کوراش را پنبه کرد/ خوب، بد، زشت!

10:21 - 15 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۰۰۱۴
دسته بندی: ورزشی ، رزمی
جودو، جوجیتسو و کوراش عملکرد متفاوتی در بازی‌های آسیایی جاکارتا داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، جودو یکی از رشته‌هایی بود که در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در کسب مدال ناکام ماند، اما شاگردان محمد منصوری در جاکارتا تا حدودی موفق بودند و کوراش کاران هم نتایج قابل قبولی کسب کردند. این در حالی بود که جوجیتسو اجازه نداد تا مجموعه این فدراسیون تورنمنت کاملا موفقی را پشت سر بگذارد.

*جودو و بازگشت به مسیر مدال‌آوری

از زمانی که محمد درخشان ریاست فدراسیون جودو را بر عهده گرفت، زمان زیادی طول کشید تا سرمربی تیم ملی بزرگسالان معرفی شود. از مربیان بزرگ خارجی تا مجید زارعیان افرادی بودند که هر روز سرمربی تیم ملی می‌شدند و فردای آن روز بدون دلیل روشنی کنار می‌رفتند تا بالاخره محمد منصوری هدایت این تیم را برعهده گرفت. تیم ملی جودو تحت هدایت منصوری در تورنمنت‌های زیادی شرکت کرد و تلخی و شیرینی‌های مختلفی را پشت سر گذاشت و با هر شرایطی این تیم با ترکیب علیرضا خجسته، محمد بریمانلو، سعید مولایی و جواد محجوب عازم جاکارتا شد.

از این تیم ۴ نفره خجسته و محجوب بسیار ضعیف عمل کردند اما بریمانلو و مولایی با درخشش خود توانستند منصوری و مسئولان فدراسیون را در جودوی ایران نگه دارند.
 
وقتی جوجیتسو، رشته‌های جودو و کوراش را پنبه کرد/ خوب، بد، زشت!

اینکه جودوی ایران بعد از ناکامی مطلق در دوره گذشته بازی‌های آسیایی توانست به یک نقره و برنز ارزشمند دست پیدا کند و به مسیر مدال‌آوری برگردد، نکته حائز اهمیتی است، اما نباید از خلاء‌های موجود در این تیم چشم‌پوشی کرد. نداشتن مهره جوان قابل اتکا در برخی اوزان به معضل بزرگی تبدیل شده و کادر فنی تیم ملی باید هرچه زودتر برای برطرف کردن این نقص دست به کار شود تا این تیم در راه کسب سهمیه المپیک به همین ۲، ۳ جودوکار فعلی اکتفا نکند.

*پرحاشیه مثل کوراش

یک طلا، یک نقره و ۲ برنز حاصل تلاش کوراش ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بود، اما بدون تردید اگر بحث تکراری و تلخ ناداوری نبود، این تیم می‌توانست کیفیت و تعداد مدال‌های خود را افزایش دهد. در دیدار نهایی جعفر پهلوانی که با رای عجیب داوران بازنده اعلام شد و به نقره بسنده کرد بحث ناداوری به وضوح مشاهده شد. از سوی دیگر ملک‌محمدی که برای کسب مدال دست به هرکاری زد با یک داوری عجیب از رسیدن به حقش بازماند و در ادامه اتفاقات عجیب‌تری هم برای او رخ داد. از خودزنی کوراش کار کشورمان گرفته تا شایعه عجیب تقسیم مدال‌ها پیش از آغاز مسابقات، همگی از حواشی عجیبی و ناشایستی بود که در این خصوص منتشر شد. با تمام این تفاسیر کارنامه کوراش ایران در جاکارتا قابل قبول بود.
وقتی جوجیتسو، رشته‌های جودو و کوراش را پنبه کرد/ خوب، بد، زشت!

*زنگ تفریحی به نام جوجیتسو

بدون تردید یکی از بی‌کیفیت‌ترین تیم‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جوجیتسو بود. تیمی که اصلا مشخص نیست چرا به رقابت‌هایی با این سطح کیفی اعزام شد و چرا هیچ مدالی کسب نکرد. جوجیتسوی ایران ناکام مطلق بود و در این بین باید رئیس فدراسیون، مسئولان جوجیتسو و کادر فنی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

اینکه جوجیتسوکاران ایران بازی‌های آسیایی را با تور سیاحتی اشتباه گرفته و به عنوان توریست راهی جاکارتا شده بودند نکته‌ای است که جای تامل بسیار دارد. اصلا چرا باید تیمی با این کیفیت پایین عازم میدان بزرگ آسیایی شود؟ مگر نظارتی روی اعزام تیم‌ها وجود ندارد که این اتفاق رخ می‌دهد؟

بدون تردید اگر به جای جوجیتسوکاران افراد عادی کشور هم به جاکارتا اعزام می‌شدند، همین نتایج را کسب می‌کردند و بهتر است هرچه زودتر دلایل این شکست بزرگ واکاوی شود تا دیگر شاهد ادامه ناکامی‌های جوجیتسوی ایران در میادین بین‌المللی نباشیم.
وقتی جوجیتسو، رشته‌های جودو و کوراش را پنبه کرد/ خوب، بد، زشت!
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *