کتاب باید ارزان‌‌ترین کالای کشور باشد/کتاب‌های تجملاتی مخصوص کلکسیونرهاست نه کتابخوانان

6:25 - 13 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۳۷۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب "در سایه غزل" گفت: تمامی هنرها در طول زمان با زمانه خود پیش می روند و ما هم اگر می خواهیم از انقراض ادبیات و شعر جلوگیری کنیم باید کمی به ذائقه رو احترام گذاشته و آن را در آثار رعایت کنیم. امروزه چاره ای به جز تلفیق ادبیات با ذائقه روز جامعه نداریم.

عباس سجادی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در خصوص کمرنگ شدن جایگاه شاعرانی همچون سعدی و حافظ در میان نسل‌های آینده گفت: همه اینکه آیا نسل کودک امروز در آینده سعدی و حافظ را بشناسد یا نه به خودمان بستگی دارد. ما نیازمند این هستیم که اشعار این شاعران را به شکل های مدرن و به روز به مخاطب ارائه دهیم.

وی با تاکید بر پتانسیل بالای ادبیات ایران برای نسل امروز تاکید کرد: ما در ادبیات خودمان نیروی زیاد و پتانسیل بالایی داریم. مواد خام ادبیات ما بسیار زیاد است و ما امروزه نیاز داریم تا این مواد خام را پالایش کنیم و آنها را مناسب سلیقه نسل جدید ارائه دهیم.

کتاب باید ارزان‌‌ترین کالای کشور باشد/کتاب‌های تجملاتی مخصوص کلکسیونرهاست نه کتابخوانان////////////////////سه شنبه

نویسنده کتاب "در سایه غزل" با اشاره به استفاده هالیوود از شخصیت های خیالی و کمیک استریپ‌ها در آثار سینمایی اشاره کرد: اگر آنها به وفور از شخصیت های خیالی استفاده می کنند ما در ادبیاتمان شخصیت‌های بسیار پررنگی داریم که می توانند سوژه بسیاری از فیلم ها و آثار داستانی‌مان باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: مهمترین عامل در جلوگیری از منسوخ شدن ادبیات کهن ایرانی آن است که شکل ارائه آن را تغییر دهیم. این تغییر شکل می تواند مخاطب امروز را که شاید حوصله خواندن دیوان‌های چند هزار صفحه ای را نداشته باشد جذب کند. مخاطبی که روزگار خود را در فضای مجازی و دنیای مدرن می گذارند باید بسته به زمان امروز خوراک داشته باشد.

سجادی درک درست نیاز روز جامعه را ضروری دانست و افزود: تمامی هنرها در طول زمان با زمانه خود پیش می روند و ما هم اگر می خواهیم از انقراض ادبیات و شعر جلوگیری کنیم باید کمی به ذائقه روز احترام گذاشته و آن را در آثار رعایت کنیم. امروزه چاره ای به جز تلفیق ادبیات با ذائقه روز جامعه نداریم.

کتاب باید ارزان‌‌ترین کالای کشور باشد/کتاب‌های تجملاتی مخصوص کلکسیونرهاست نه کتابخوانان////////////////////سه شنبه

وی چاپ طلاکوب و تجملاتی آثار شاعران را نادرست خواند و ادامه داد: امروزه چاپ تجملاتی و گران قیمت دیوان سعدی، مولانا و حافظ به شدت رواج پیدا کرده اما واقعیت آنجاست که در خانه ای که اهالی آن کتابخوان هستند شما کتاب طلاکوب و لوکس نمی بینید.

این نویسنده کتاب در همین راستا تاکید کرد: کتاب های تجملاتی و گران قیمت تبدیل به اشیا لوکس برخی خانواده های مرفه شده است. بدون شک یک کتابخوان نمی تواند یک شاهنامه زرین را برای مطالعه انتخاب کند زیرا نه به درد او می خورد و همینکه معمولاً این کتابها آنقدر سنگین هستند که نمی توان آنها را به راحتی در دست گرفت. کتاب های تجملاتی مخصوص کسانی است که بیش از خواندن کتاب به کلکسیون جمع کردن می پردازند.

سجادی با اشاره به لزوم کاهش قیمت کتاب خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم سرانه مطالعه کتاب افزایش یابد و تغییر بزرگی در فرهنگ رخ دهد هیچ چاره ای جز کاهش محسوس کالاهای فرهنگی همچون کتاب را نداریم. با توجه به شرایط اقتصادی نه تنها ایران بلکه در کل جهان بدون شک کتاب باید ارزان‌ترین کالا باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *