رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تحمیل هزینه به کشورهای مخالف آمریکا از طریق فشارهای حقوق بشری/برایان هوک: از حقوق بشر به عنوان سلاحی برای ضربه زدن به دشمنان خود استفاده می‌کنیم

21:40 - 11 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۰۶۵
اسناد فاش شده از وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا از حقوق بشر صرفا به عنوان ابزاری برای دست یافتن به منافع خود استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ، اسناد فاش شده از وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا از حقوق بشر صرفا به عنوان ابزاری برای دست یافتن به منافع خود استفاده می‌کند.

پایگاه «پولیتیکو» اخیرا در گزارشی پرده از برخورد گزینشی آمریکا با مسأله حقوق بشر و استفاده از آن برای رسیدن به منافع خود پرده بر‌می‌دارد.

سه ماه پیش از به پایان رسیدن دوران تصدی «رکس تیلرسون» در سمت وزیر خارجه آمریکا، وی طی اظهاراتی به دیپلمات‌های کهنه‌کار آمریکایی هشدار می‌دهد که به نظر می‌رسد تغییری بالقوه در سیاست خارجی آمریکاست؛ تیلرسون می‌گوید نباید اجازه دهیم ارزش‌هایی مانند حقوق بشر مانعی در پیگیری اهدافمان ایجاد کنند.

وقتی که متحدان واشنگتن مستثنی از مواضع عوامفریبانه آمریکا درباره حقوق بشر می‎شوند

دو هفته پس از این اظهارات رکس تیلرسون که موجب واکنش برخی گروه‌های حقوق بشری نیز شد «برایان هوک» به عنوان مشاور وزیر خارجه وقت آمریکا که اکنون ریاست گروه اقدام علیه ایران را بر عهده دارد طی نامه‌ای کوتاه و محرمانه به رئیس خود میزان تأکید بر آنچه حقوق بشر، ارتقای مردم‌سالاری و آزادی‌خواهی را در سیاست خارجی آمریکا خوانده بود، تشریح می‌کند.

۱۷ می و افشای این نامه چشم اندازی واقعی را از سیاست خارجی آمریکا برملا می‎کند؛ آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان ابزاری علیه دشمنان خود مانند ایران، کره شمالی و چین استفاده کند و در برابر کشورهای هم‌پیمان خود مانند عربستان سعودی، مصر و فیلیپین از آن چشم‌پوشی کند.

در این نامه افشا شده برایان هوک آمده است: با متحدان آمریکا باید به شیوه‌ای متفاوت و بهتر برخورد شود در غیر این صورت ما دشمنان بیشتر و دوستان کمتری خواهیم داشت.

وقتی که متحدان واشنگتن مستثنی از مواضع عوامفریبانه آمریکا درباره حقوق بشر می‎شوند

تیلرسون در اظهارات روز ۳ می‌سال ۲۰۱۷ خود می‎گوید: بسیار مهم است که همه ما تفاوت میان سیاست و ارزش‌هایی مانند «آزادی، شأن انسانی و شیوه برخورد با افراد» را درک کنیم.

این نامه که تصویری از آن به دست پولیتیکو رسیده رویکرد ترامپ در قبال سیاست‎های پیچیده حقوق بشر در خارج از آمریکا را برملا می‎کند؛ دیدارهای ترامپ با مقامات عربستان و مصر گویای آن است که این سیاست در دست اجراست و او در این دیدارها اشاره‌ای به مسأله حقوق بشر در این کشورها ندارد.

در این نامه آمده است: ما باید دقیقا همان اقدامی را انجام دهیم که تبلیغ کنندگان چین و روسیه می‌گویند؛ ما از حقوق بشر به عنوان سلاحی برای ضربه زدن به دشمنان خود استفاده می‌کنیم در حالی که خودمان و متحدان ما در این دام اسیر نمی‌شویم.

دونالد ترامپ پیش از این و در اواخر سال ۲۰۱۷ راهبرد جدید امنیت ملی خود را اعلام کرد که در آن تنها یک بار از واژه «حقوق بشر» استفاده شده است. ترامپ در بخشی از این راهبرد می‌گوید که به دنبال اعمال ارزش‌های آمریکا به دیگران نیستیم اما در بخش دیگری از این راهبرد دیده می‌شود که وی چگونه درباره ارزش‌های آمریکایی سخن می‌گوید.

 

وقتی که متحدان واشنگتن مستثنی از مواضع عوامفریبانه آمریکا درباره حقوق بشر می‎شوند

برایان هوک در بخش دیگری از این نامه درباره ایجاد توازن در ارزش‌ها و منافع آمریکا در برخورد با کشورهای متحد سخن می‌گوید.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره می‌نویسد: این مسأله درباره دشمنان ما از پیچیدگی کمتری برخوردار است، ما به دنبال تقویت دشمنان آمریکا نیستیم بلکه به دنبال رقابت با آنها و قدرت مانور بیشتر در برابر آنها هستیم به همین دلیل ما باید حقوق بشر را به عنوان یک موضوع مهم در روابط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران در نظر بگیریم. اعمال فشار به این کشورها از طریق حقوق بشر شیوه‌ای است که هزینه‌های بیشتری به این کشورها اعمال می‌کند، فشار متقابل را به آنها وارد می‌کند و قدرت تدابیر ابتکاری را از آنها می‌گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *