دولتمردان در نظام اسلامی تابلوی نظام هستند/جمهوری اسلامی از اقتدار موشکی سر سوزنی عقب نخواهد نشست

13:14 - 09 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۸۷۱۹
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: دولتمردان در نظام اسلامی تابلوی نظام هستند. اگر خوب عمل کنند پای سبد نظام ریخته می‌شود و اگر هم بد عمل کنند باز پای سبد انقلاب اسلامی نوشته می‌شود؛ لذا دولتمردان بایستی در طراز انقلاب اسلامی، حرکت کنند.
مفسدان اقتصادی معاد باور نیستند/ اینطور به مردم خوب، فشار نیاوریدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران اظهار کرد: رسم بی‌امان رزمندگان اسلام در تمام جبهه‌ها سختی دارد اما تمام می‌شود لذا آنچه باقی می‌ماند، اجر و پاداش آن است. امیدواریم قسم دوم اعمال در پرونده اعمال‌مان بدرخشد.
 
وی خطاب به حاضران در نمازجمعه بیان داشت: مراقب باشیم، سرمایه نفیس هستی را به تاراج ندهیم و حساب گذر عمر را داشته باشیم. دو عنصر اساسی در این باره وجود دارد که شامل خداباوری و معاد باوری است.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران بااستناد به آیات قرآن یادآور شد: مفسدان اقتصادی معاد باور نیستند. فکر نمی‌کنند باید در قیامت جواب پس دهند؟ گیرم جیب خود را در این فشار اقتصادی پر کردید، آیا این پول‌ها را می‌توانید باخود به قبر ببرید؟ گیرم به چنگ عدالت در این دنیا نیفتادید، اما عدالت خداوند گریبان شما را در قیامت می‌گیرد.
 
آیت الله خاتمی خطاب به مفسدان اقتصادی اظهار کرد: قیامت را باور داشته باشید  و اینطور به مردم خوب، فشار نیاورید.
 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: امام راحل فرموده‌اند عید غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد، کلام امام، امام کلمات است. یعنی روح غدیر با بیعت با علی (ع) شکل می‌گیرد. ۱۲۰ هزار نفر در آن روز ماندند و با مولا علی (ع) بیعت کردند. مردان می‌آمدند با ایشان دست می‌دادند و خانم‌ها نیز دستشان را بر ظرف آبی می‌زدند که امیرالمومنین (ع) به آن دست زده بود به علامت بیعت با ایشان.


وی ادامه داد: معنای غدیر این است که بیعت تنها برای آن روز تاریخی نیست. بلکه در همه زمان‌ها باید بیعت با غدیر باشد. آفرین بر شما مردم که در زمان خودمان هم خوب فهمیدید که بیعت با غدیر، بیعت با ولایت فقیه است. ولایت فقیه ما قطره‌ای از دریای ناپیدای کرانه غدیر است که بحمدالله پشتیبان آن بوده، هستید و خواهید بود؛ امام راحل فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیبی نبیند.


خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: روز گذشته، روز شهادت آقایان رجایی و باهنر بود که دولتمردانی مخلص، مردمی، ولایتی و ولایتمدار بودند. رجایی هویت خود را در مجلس با جمله‌ای که گفت بیشتر نشان داد. او گفت: من مقلد امامم؛ بزرگان ما اینچنین بودند.


آیت‌الله خاتمی افزود: سیره امام راحل و مقام معظم رهبری این بوده و است که از تمام دولت‌های بعد از انقلاب حمایت کرده‌اند. این حمایت پشتوانه منطقی و برهانی دارد. اولا دولت‌ها منتخب مردم هستند و حمایت از آن‌ها در حقیقت احترام به مردم است.


وی تشریح کرد: همه باید به دولتمردان که در وسط میدانند، کمک کنند تا در این عرصه گره از مشکلات مردم گشوده شود. خب، چطور باید حمایت کرد؟ بنا بر فرصت به یکی از این موارد اشاره می‌کنم که شامل حمایت ناصحانه می‌شود. خوبی‌ها را ببینیم و تشویق و تکریم کنیم و اگر نارسایی و نقاط ضعف دیدیم، نقد منصفانه داشته باشند و اگر راه‌حل برای حل مشکل دارند، آن را ارائه کنند.


خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان داشت: نکته دوم این است که دولتمردان در نظام اسلامی تابلوی نظام هستند. اگر خوب عمل کنند پای سبد نظام ریخته می‌شود و اگر هم بد عمل کنند باز پای سبد انقلاب اسلامی نوشته می‌شود؛ لذا دولتمردان بایستی در طراز انقلاب اسلامی، حرکت کنند.


آیت‌الله خاتمی با اشاره به ویژگی‌های دولتمردان، گفت: ویژگی اولشان امانتداری است. یعنی مسئولیت را می‌دانند. امیرالمومنین در نهج‌البلاغه بیش از ۱۴ بار مسئولیت‌ها را امانت شمرده‌اند. کسی که مسئولیت را امانت می‌داند دیگر خیانت، اختلاس، حقوق‌های نجومی، پارتی‌بازی در کارش نیست. صاحبان بینش لقمه چرب هستند که این رذایل را دارند.


وی افزود: دولتمرد اسلامی دغدغه گسترش دین را دارد. اصلا ماموریت حکومت دینی صاف کردن جاده دین و ارزش‌های دینی است. سوم اینکه دولتمرد اسلامی دغدغه تحقق عدالت اجتماعی دارد. چهارم اینکه دولتمرد در طراز انقلاب اسلامی، مردم را مخدوم و خودش را خادم مردم می‌داند. پنجم اینکه دولتمرد اسلامی قانونمدارانه عمل می‌کند و خودش در خط مقدم عمل به قانون است. ششم اینکه او شایسته‌سالار است و شایسته سالاری برایش جایگاه دارد. هفتم اینکه زندگیش همسان با محرومان جامعه است.


خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی، نمایش زیبای مردم‌سالاری دینی بود. در این رابطه نیز چند بحث وجود دارد. اول اینکه آنچه در مجلس شورای اسلامی رخ داد، نمایش نبود و نمایندگان محترم واقعا سوال کردند و رئیس محترم جمهور به‌طور جدی وارد صحنه شد.


ایت‌الله خاتمی افزود: متانت در گفتار و رفتار نمایندگان و نیز رئیس محترم جمهور دیده می‌شد. سوم اینکه از ۵ سوال نمایندگان محترم از یک پاسخ قانع شدند و از چهار مورد دیگر قانع نشدند که معلوم می‌شود بین انتظارات نمایندگان و واقعیت‌های موجود خلا وجود دارد. دولتمردان باید با تلاش شبانه روزیشان انشاالله این خلا را پر کنند.


وی تاکید کرد: چهارم اینکه دشمنان در پی دعوا بودند و می‌خواستند روز سه‌شنبه دعوای نمایندگان را ببینند، اما رفتار متین نمایندگان و رئیس جمهور آن‌ها را ناکام گذاشت. پنجم اینکه این جلسه نشان داد مشکل واقعی مردم، مشکل معیشتی و اقتصادی است که مسئله اصلی است و حاشیه‌ها نباید این مسئله اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهند و راه عبور از این مشکل هم اقتصاد مقاومتی است که چند سال است مقام معظم رهبری این نسخه را مطرح می‌کنند.


خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: نکته ششم اینکه مقام معظم رهبری باز تکیه بر مبارزه با فساد کردند. این را مطرح کردم تا از قوه قضاییه تشکر کنم، زیرا قوه قضاییه حالا که بحمدالله به این خوبی و قاطعیت وارد میدان شده است با عدالت تا آخر خط در صحنه باشد.


آیت‌الله خاتمی افزود: در عرصه سیاست خارجی هم چند نکته وجود دارد. اول اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند ما با امریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهیم داشت، زیرا این دولت، دولت عهدشکن است و ارزش‌های اخلاقی برایش معنا ندارد. دوم اینکه سیاست خارجی ما این است که با همسایگانمان برادرانه رفتار کنیم، ولی چه خوش بی که محبت هر دو سر بی. اگر آن‌ها برادرانه عمل کنند مطمئن باشند بهترین رفتار برادرانه را از نظام جمهوری اسلامی ایران خواهند دید.


وی خاطرنشان کرد: سوم اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره با اتحادیه اروپا بلامانع است، ولی اقتصاد و مسائل سیاسی‌مان را به آن گره نمی‌زنیم. اعتمادمان به خداوند و ظرفیت‌های فراوان این مردم است و این گفته نیز گفتنی است که امریکا و اتحادیه اروپا و همه دنیا بدانند، جمهوری اسلامی از همه خطوط قرمزش که از جمله آن‌ها اقتدار موشکی است، سر سوزنی عقب نخواهد نشست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *