رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هیچ دانش آموز کلاس اولی در 117مدرسه کرواسی ثبت نام نکرده است

18:09 - 07 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۸۴۷۷
عواقب کاهش زاد و ولد و همچنین مهاجرت جمع کثیری از مردم کرواسی موجب تعطیلی ۶ مدرسه ابتدایی و همچنین ثبت نام نکردن دانش آموزان کلاس‌های اول در ۱۱۷ مدرسه این کشور برای سال حاری شده است.

هیچ دانش آموز کلاس اولی در 117مدرسه کرواسی ثبت نام نکرده استبه گزارش گروه فضای مجازی ،براساس اطلاعیه وزارت علوم و آموزش و پرورش کرواسی در سال تحصیلی ۲۰۱۸- ۲۰۱۹ کلاس‌های درس در ۶ مدرسه برخی مناطق این کشور بخاطر نبودن دانش آموز برگزار نمی‌شود.ثبت نام نکردن حتی یک دانش آموز جدید در کلاس‌های اول در ۱۱۷ مدرسه هشداری بزرگ برای دولت و جامعه کرواسی است.


طبق داده‌های موقت دفتر وزارت علوم وآموزش وپرورش منطقه ژوپانیا، ۱۱۳ مدرسه دراین منطقه حتی یک دانش آموزثبت نام نکرده است. در پایتخت کرواسی (زاگرب) مدرسه‌ای وجود ندارد که در آن دانش آموز جدیدی در کلاس‌های اول ثبت نام کرده باشد.اگر بطور درصدی حساب شود می‌توان گفت که در ۹.۹۵ درصد مدارس کرواسی دانش آموزی در کلاس‌های اول مدارس نیست و باید به این نکته نیز اشاره کرد که دربرخی از مدارس حتی یک دانش آموز در کلاس اول ثبت نکرده است، اما مدارس را به دلیل اینکه دانش آموزان در کلاس‌های ۲، ۳ و ۴ حضور دارند، نمی‌توان تعطیل کرد.


خطر کاهش جمعیت در ۱۰ سال آینده کشور‌های منطقه غرب بالکان واقع در اروپای شرقی شامل جمهوری‌های صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین را تهدید می‌کند.کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در ده سال آتی جمعیت صربستان بیش از یک میلیون نفر، کرواسی بیش از ۹۰ هزار نفر و بوسنی و هرزگوین بیش از ۵۰۰ هزار نفر، کاهش یابد.


'ستیپانا شترتس' کارشناس کروات در امور جمعیت شناسی پیشتر در نشستی در خصوص کاهش زاد و ولد در کشور‌های بالکان خطاب به همه دولت‌های این منطقه گفت: مشکل جمعیتی اساس اقتصاد و به طور کلی توسعه کشور محسوب می‌شود و اگر به این مساله توجه نشود، آینده این کشور‌ها روشن و مطمئن نخواهد بود.دفتر مرکزی آمار کرواسی اخیرا اعلام کرد: ۳۶ هزار و ۶۴۷ نوزاد در سال ۲۰۱۷ در این کشور به دنیا آمده اند که ۹۰۰ مورد کمتر از سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۶ است. این داده‌ها هشدار بزرگی است، زیرا که برای اولین بار در صد سال اخیر در قلمرو کشور کنونی کرواسی، ۳۷ هزار نوزاد کمتر متولد شده است.


اگر وضعیت امروز کرواسی با وضعیت سال ۱۹۵۰ مقایسه شود که در آن سال بیش از ۹۵ هزار و ۵۰۰ ولادت رخ داده است، در آن صورت می‌توان کاهش چشمگیر نرخ زاد و ولد را در این کشور مشاهد کرد.چنین وضعیتی را کشور‌های بوسنی و هرزگوین و صربستان از لحاظ زاد و ولد در منطقه بالکان غربی دارند.رشد منفی زاد و ولد صربستان با توجه به جمعیتی که دارد، بیشتر از کرواسی است.

منبع: ایرنا
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *