شورای حقوق بشر سازمان ملل: اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در تضاد با قوانین بین المللی است

15:27 - 29 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۳۲۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان سازمان ملل از جامعه بین المللی می‌خواهند رژیم صهیونیستی را به دلیل اشغالگری غیرقانونی پاسخگو کند.

خبرگزاری میزان – کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که اشغالگری رژیم صهیونیستی براساس قوانین بین المللی غیرقانونی است.

به گزارش « ohchr»، گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند که دلایل منطقی برای نتیجه گیری مبنی بر این که اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی براساس قوانین بین المللی، غیرقانونی است، وجود دارند.

کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش خود در مورد اراضی اشغالی فلسطین از جمله «قدس شرقی» را پس از بررسی رویکردها و اقدام‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ اراضی اشغال شده و الحاق بخش‌های دیگری از فلسطین، منتشر کرد.

اقدامات مذکور عبارتند از: تخریب خانه‌های فلسطینیان، استفاده بیش از حد زور علیه فلسطینیان؛ حبس دسته جمعی فلسطینیان، خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان، محدودیت تردد فلسطینیان، محدودیت در دسترسی فلسطینیان به نیازهای اولیه و کمک‌های بشردوستانه.

این کمیسیون سه نفره با تاکید بر این که براساس حقوق بشر دوستانه بین المللی، اشغال سرزمین در زمان جنگ، وضعیتی موقت است که قدرت حاکم سرزمین اشغال شده را از حق حاکمیت بر آن سلب نمی‌کند، اشغالگری اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را اعلام و خواستار نظر دادگاه کیفری بین المللی شد.

گزارش 28 صفحه ای کمیسیون مذکور، اعلام کرد که ادامه اشغالگری با زور، رژیم صهیونیستی را از مسئولیت‌های بین المللی معاف نمی‌کند و این رژیم باید در قبال نقض حقوق فلسطینیان پاسخگو باشد.

در بخشی از این گزارش تاکید شده است که اقدامات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی تاثیری جدی و چندجانبه بر همه حوزه‌های زندگی فلسطینی‌ها از جمله دسترسی به آب سالم داشته است؛ معیشت آنان را دشوار و فضا را برای زیست آنان تنگ کرد؛ و بر زنان فلسطینی به ویژه تاثیرات سوئی داشته است.

ضمن این که آسیب‌های خاموش روانی ناشی از تضییع حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر جای گذاشته که ممکن است بلافاصله آشکار نشوند.

کمیسیون همچنین به تاثیر بسیار مضر محاصره هوایی، زمینی و دریایی غزه بر حقوق بشر فلسطینیان اشاره کرده و تاثیرات مخرب حضور نظامی مداوم، دستگیری و بازداشت، حملات مکرر و اعمال خشونت، ...  را بر کودکان فلسطینی ارزیابی کرد.

در پایان گزارش آمده است که برخی اقدام‌ها و سیاست‌های رژیم صهیونیستی که منجر به اشغال دائمی می‌شود، می‌تواند جنایت جنگی مستقیم یا غیر مستقیم محسوب شود.

بیانیه‌های اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل و اعضایش به وضوح نشان داده اند که هرگونه تلاش برای الحاق یکجانبه قلمرو یک کشور نقض قوانین بین المللی و بی اثر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *