شکاف‌های دولت آمریکا سر باز کرد؛ ناتوانی ترامپ آشکار شد

6:55 - 03 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۶۲۸۹
پایگاه لوبلاگ در تحلیلی پیرامون وضعیت این روزهای کاخ سفید نوشته است که تشکیل گروه اقدام در سالگرد کودتای سیا علیه دولت مصدق اقدامی جدید نیست؛ آن چه به این اقدام اهمیت بیشتری می بخشد، آشکار شدن روزافزون شکاف در دولت آمریکاست.
موضوع ایران، شکاف‌های دولت ترامپ و ناتوانی وی را آشکارتر می‌کندبه گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه تحلیلی لوبلاگ نوشته است که بیانیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره تشکیل گروه اقدام علیه ایران در کاخ سفید دقیقا در شصت و پنجمین سالگرد کودتای سیا علیه دولت مصدق در آگوست سال ۱۹۵۳، اقدامی غیرمعمول از سوی دولت آمریکا در رابطه با ایران نبود؛ اما آن چه این بیانیه برجسته‌تر می‌کند آشکار شدن شکاف‌های رو به رشد در دولت آمریکا در موضوع ایران است.

لوبلاگ می‎نویسد: "باز‌های"(شخصیت‎های تندرو) کاخ سفید ماه گذشته زمانی که ترامپ اعلام کرد بدون هیچ پیش شرطی و هر زمان که ایران بخواهد، حاضر به دیدار و مذاکره با مقامات این کشور است، غافلگیر شدند. جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که ادعا می‌شود طراح و نویسنده سیاست‌های ترامپ درباره ایران است نیز پس از این اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران، از ترس این که ترامپ استراتژی فشار بیشتر علیه ایران را رها کرده و برای اصلاح روابط با تهران تلاش کند، تا دو روز سکوت اختیار کردند. حامیان مصمم اقدامات خصمانه علیه ایران مانند بنیاد دفاع از دموکراسی FDD با عصبانیت به توئیتر هجوم بردند تا به ترامپ هشدار بدهند که آماده حذف شدن باشد مگر این که باز هم با ایرانیان از موضع قدرت برخورد کند.

این گزارش می‎افزاید که سورپرایز ترامپ سبب آشکار شدن شکاف‌هایی در دولت او درباره ایران شد. مطمئنا در این مورد وی از حمایت جان بولتون، مایک پمپئو و یا برایان هوک که ابزار فشار را پیشنهادی کاراتر از مذاکره می‌دانند، برخوردار نخواهد بود. این گروه، از مخالفان ترامپ در گفتگو و مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستند. جان بولتون در یادداشتی به ترامپ یادآور شد که با افزایش فشار آمریکا بر ایران، آمریکا باید تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را ناکام کند.

گزارش در ادامه می‌نویسد با این پیش زمینه، هدف اصلی گروه جدیدالتاسیس پمپئو برای مقابله با ایران این است که با افزایش فشار بر این کشور هرگونه امکان دیپلماسی را غیرممکن سازد. طرفداران مقابله با ایران مانند FDD بار دیگر سیاست فشار خود را که به شکل بی بازگشت طراحی شده است، در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد داد. این سیاست که در سال ۲۰۱۳ در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز مطرح شده بود، باعث بروز درگیری‌هایی میان مقامات FDD و دولت اوباما شده بود. FDD که تا آن زمان با دولت اوباما برای تحریم ایران همکاری می‌کرد، پس از توسل رئیس جمهور به دیپلماسی همکاری خود را با وی قطع نمود.

نویسنده بر این باور است که علاوه بر این، آن چه که از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران تاکنون مشخص شده این است که این مشی به ندرت توسط کاخ سفید  به رسمیت شناخته می‌شود. در گزارش رویترز آمده است که دولت ترامپ درصدد بی ثبات ساختن آن از طریق اعمال سیاست فشار است؛ در این راستا شواهدی از مشارکت مستقیم آمریکا در تامین مالی کسانی که در اغتشاشات ایران نقش دارند، نیز به دست آمده است. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که تنش‌های آمریکا با اتحادیه اروپا نیز افزایش خواهد یافت.

در پایان گزارش آمده است علیرغم نامشخص بودن اقدامات گروه جدید التاسیس مایک پمپئو در کنفرانس خبری وی، این حرکت گامی از سوی نومحافظه کاران دولت آمریکاست. ترامپ در این موضوع قادر به اعمال تغییرات ناگهانی مانند آن چه برای مثال درباره تیلرسون رخ داد، نخواهد بود؛ زیرا فعال شدن دیپلماسی با ایران نه تنها بخش اعظم دایره درونی دولت وی را از هم می‌پاشد، بلکه موجب درگیری وی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پادشاه عربستان خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *