ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام در عید قربان

20:30 - 29 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۶۱۴۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان معاونت بهداشت، گفت: با رعایت نکات بهداشتی در سنت حسنه قربانی کردن دام در عید قربان از بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان جلوگیری می‌شود.

ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام در عید قربان

به گزارش گروه جامعه حسین عرفانی افزود: سنت حسنه قربانی کردن دام در اقصی نقاط کشور مصادف با ایام تشریق (دهم ذی الحجه) انجام می‌شود، اما همانقدر که این کار ثواب دارد، حفظ سلامت هم از واجبات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هنگام تماس با دام در تمام مراحل اعم از ذبح، پوست کنی، قطعه بندی گوشت دام و سایر موارد باید نکات بهداشتی لازم شامل پوشیدن روپوش و دستکش، ماسک، عینک مخصوص، پیش بند و چکمه را رعایت کنیم.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: هرگونه تماس با دام در صورت آلودگی دام، پتانسیل انتقال بیماری را افزایش می‌دهد، بنابراین حتماً دام‌ها مانند بز، گوسفند، گاو و شتر باید از مراکزی تهیه شوند که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور باشند و کارشناس دامپزشکی بر آن نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها بهترین محل برای ذبح قربانی بوده و مورد تایید سازمان دامپزشکی نیز، هستند، افزود: از قصابی‌های محل که مورد تایید سازمان دامپزشکی هستند نیز می‌توانیم برای قطعه بندی و توزیع دام استفاده کنیم تا کمترین تماس را با دام داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در دفع فضولات دام باید دقت لازم صورت گیرد. همچنین در کشتارگاه، لاشه دام باید حداقل ۲۴ ساعت در سالن سرد نگهداری شود تا در اثر جمود نفسی و تغییر اسیدیته نسوج دامی، تب کریمه کنگو از بین برود.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان ادامه داد: پس از ذبح در منزل نیز لاشه باید ۲۴ ساعت در شرایط درجه صفر تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید از خوردن جگر قرمز به صورت خام یا نیم پز پرهیز کنند، گفت: مواد پروتئینی مانند گوشت و جگر باید به صورت پخته مصرف شوند.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان معاونت بهداشت در پایان اظهار داشت: راه دیگر برای افرادی که به این شرایط دسترسی ندارند، این است که به نیت قربانی مبلغ آن را به مراکز خیریه از جمله پرورشگاه‌ها بدهند تا مبلغ آن صرف امور خیریه شود. همچنین از نظر شرعی این اقدام مورد تایید مراجع عظام نیز،است .

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *