اهمیت خواندن زیارت عاشورا در روز عرفه/جنبه تبرّایی زیارت عاشورا برجسته است

21:30 - 29 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۶۰۸۶
کارشناس علوم قرآنی گفت: زیارت عاشورا کارکرد تربیتی دارد و فرد باید تکرار و تلقین داشته باشد تا وجود فرد تحت تاثیر این دعا قرار گرفته و در راه درست قدم بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی عیاضی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره اهمیت زیارت عاشورا گفت: دو دسته زیارات اعم از مطلقه و مخصوص داریم. زیارت امین الله و وارث زیارات مطلقه هستند و  زیارت امیر المومنین در روز عرفه و زیارت امام حسین در روز اربعین خاص هستند یعنی  باعنوان خاص و زمان و روز مخصوص آمده اند.

 زیارت عاشورا

وی افزود: زیارت عاشورا جزو زیارات مخصوص است که از عنوان آن هم مشخص و مربوط به روز عاشورا است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره ابعاد اهمیت زیارت عاشورا نسبت به سایر دعاها اظهار کرد: جنبه تبرّایی این دعا است که اهمیت دارد و برجسته است. زیارات و دعاهایی مثل زیارت جامعه تولّایی است که بیشتر آشنایی با معارف  و در حق اهل بیت است.

عیاضی ادامه داد: زیارات تبرّایی زیاراتی هستند که مضمون آن ها در حق دشمنان اهل بیت است، آنان را نباید دوست داشت و نباید از جنس کارهای آن ها که انجام داده و می دهند عمل کنیم. از موضوعات مهم در زیارت عاشورا قباحت ظلم و ستمگری است، انواع و اقسام ظلم در زیارت عاشورا آمده و باید از ستم و ستمکاران منزجر باشیم و این موضوع با صورت ها و تعبیرات مختلف در فرازهای بعد از معرفی امام حسین(ع) و شخصیت ایشان به بعد در زیارت عاشورا آشکار است.

زیارت عاشورا
وی درباره تاثیر زیارت عاشورا خاطرنشان کرد: زیارت عاشورا کارکرد تربیتی دارد و فرد باید تکرار و تلقین داشته باشد تا وجود فرد تحت تاثیر این دعا قرار گرفته و در راه درست قدم بگذارد مانند کسی که تمرین ورزشی را انجام می دهد  و روز به روز بهتر می شود با این تفاوت که این تمرین کردن از جنبه قلبی است و ممارست در آن باعث حرکت در مسیر درست می شود.

انتهای پیام/ 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *