۱۱ میلیون یمنی درگیر وبا هستند/ استفاده از سلاح‌های بیولوژیک ساخت آمریکا، انگلیس و اروپا در یمن/ شصتمین جنایت بزرگ عربستان/ تنها راه حل بحران یمن خروج سعودی‌ها ست

11:23 - 30 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۶۰۷۹
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بیش از یازده میلیون نفر از مردم یمن درگیر بیماری وبا هستند. تعداد قابل توجهی از مردم یمن هم به دیفتری مبتلا شده‌اند. احساس می‌کنم از سلاح‌های بیولوژیک در یمن استفاده می‌شود و در تولیدشان هم امریکا، انگلیس و اروپایی‌ها دخیل هستند.
یمنگروه سیاسی ؛ جنگ نابرابر و خانمان‌سوز رژیم سعودی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن، نردیک به چهار سال است که با سکوت مجامع و رسانه های بین المللی به درازا کشیده است.
 
برای بررسی علل وقوع و ادامه این جنگ فرسایشی، با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد دانشگاه به قرار زیر به گفت‌وگو نشستیم.
 
میزان: ابتدا درباره چرایی تجاوز وحشیانه نظامی رژیم سعودی به مردم مظلوم و بی دفاع یمن بفرمایید
صدرالحسینی: عربستان ۴ سال پیش برای حمایت از عبد رب منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به این کشور حمله کرد. عربستان ۲۴ روز بعد از حمله به یمن با اعلام اینکه تمام زیرساخت‌ها و قدرت انصارالله یمن را نابود کرده پایان عملیات طوفان را اعلام کرد.
 
میزان: اگر عربستان ۲۴ روز بعد از حمله به یمن، پایان عملیات طوفان را اعلام کرد چرا این نبرد ۴ سال است که ادامه پیدا کرده است؟
صدرالحسینی: عربستان سعودی،حوثی‌ها که امروز به یک مجموعه قابل توجه و تاثیرگذار به نام انصارالله تبدیل شدند را فراموش کرده بود. تصورشان این بود که با نفوذی که بر ارتش و بخش‌های حکومتی دارند و با عنایت به اینکه منصور هادی نماینده سعودی‌ها در یمن است، مقاومت  را می‌شکنند. اما برعکس شد و  مردم  یمن در برابر متجاوزان مقاومت کردند. ارتش یمن نیز با وجود فرار عده زیادی توانست، فرماندهان میانی خود را به کار گیرد و از توانمندی‌های نظامی‌شان استفاده کند. در طول این چند سال رونمایی از توانمندی‌های نظامی‌شان نیز روزبروز در حال افزایش است. مهمتر از آن حضور مردم و پشتیبانی مردم از رزمندگان‌شان  است.

میزان: ائتلاف سعودی  در انتخاب زمان حمله به یمن، زمان و استراتژی خاصی را مدنظر گرفته بود؟ 
صدرالحسینی: باید وقایع یمن را بعد از بیداری اسلامی مورد ملاحظه قرار دهیم. سرزمین یمن که به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی برای سعودی‌ها به عنوان حیات خلوت بسیار اهمیت دارد به همین دلیل به میدان آمده و اجازه ندادند که مردم یمن در آینده سیاسی خودشان تصمیم گیری کنند. زمانی این اتفاق افتاد که منصور هادی ۲ سال پس از برکناری علی عبدالله صالح قرار بود یک انتخاباتی را برگزار کند. سعودیها ملاحظه کردند شاید در فضای سیاسی یمن شخصی انتخاب شود که مانند گذشتگان نباشد و از سوی دیگر، بیداری اسلامی که عمومی شده بود یک نوع استقلال به یمن می داد . به این دلیل با یک حرکت نظامی وارد شدند و تصورشان بر این بود که آقای منصور هادی مستعفی فراری را می توانند در کمتر از یک هفته برگردانند به صنعا اما این اتفاق هماطور که فرمودید بیش از سه سال ونیم طول کشید.
 
میزان: این روزها شاهد حمله ائتلاف عربستان به غیرنظامیان یمن هستیم، این اتفاق با چه رویکردی در حال انجام است؟
صدرالحسینی: اوایل جنگ اگر ائتلاف سعودی به یمن حمله می‌کردند، کتمان می‌کردند و آن اتفاق خیلی برجسته نمی‌شد، اما هم اکنون علنی این کار را انجام می‌دهند. هفته گذشته شاهد بودیم یک اتوبوس دانش آموزان را مورد هدف قرار می‌دهند و ۵۰ دانش آموز را تکه تکه می‌کنند و ۵۰ نفر را هم زخمی می‌کنند، چرا چنین رفتاری را از عربستان می‌بینیم؟ این شصتمین جنایت بزرگی بود که عربستان در یمن انجام داد. در کنار انواع تحریم‌ها و محاصره‌های زمینی، دریایی و هوایی؛ یک ظلم مضاعفی به مردم یمن شده و آن محاصره رسانه‌ای است. در ایام اخیر به دلیل فعالیت انصار الله در حوزه رسانه، بعضی از این جنایات از جلمه همین غانای یمن، به سمع و نظر بخش زیادی از مردم دنیا رسید. با توجه به تحولات منطقه و نگاهی که اتاق‌های کنترل و فرماندهی پشت سر این قضایا دارند به نظر می‌آید که سعودی‌ها به یک بن بست رسیدند.
 
میزان: آیا این فشارهای مضاعف ائتلاف سعودی در کشتار افراد غیرنظامی توانسته روی روحیه مردم یمن تاثیربگذارد؟
صدرالحسینی: فشار مضاعف ائتلاف سعودی به مردم یمن، مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی وانگلیسی‌هاست، عربستان و امارات در حقیقت در قالب جنگ‌های نیابتی در یمن حضور دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که فشار به مردم می‌تواند حمایت آنها را از رزمندگان را کاهش بدهد.

میزان: چرا رسانه‌ها در خصوص یک چنین جنایتی دریمن سکوت کردند؟
صدرالحسینی: در عراق ده‌ها رسانه مستقل وغیر مستقل وجود داشت وبسیاری از واقعیت ها را به سمع ونظر مردم رساندند. در یمن چه چیزی وجود داشت؟ غیر از شبکه المسیره که بعد از این بحران توانست یک اقدامات جزئی را انجام بدهد. اگر المسیره و
فضای مجازی نبود، هیچ چیزدیگری از یمن به سمع ونظر مردم نمی رسید و دریک خفقان رسانه ای مردم یمن را خفه می کردند.
 
میزان: باتوجه به شرایط بهداشت و تغذیه و مشکلات فراوان مردم یمن براثر جنگ چهارساله، چرا نهاد‌های بین المللی دست به اقدامی نمی‌زنند؟
صدرالحسینی: ورود و خروج هر گونه امکاناتی از مواد غذایی، دارویی، شیر خشک، توسط سعودی‌ها اداره می‌شود. بیش از یازده میلیون نفر از مردم یمن درگیر بیماری وبا هستند. تعداد قابل توجهی از مردم یمن هم به دیفتری مبتلا شده‌اند. احساس می‌کنم از سلاح‌های بیولوژیک در یمن استفاده می‌شود و در تولیدشان هم امریکا، انگلیس و اروپایی‌ها دخیل هستند.
 
 میزان: سعودی‌ها دو ماه است که بندر الحدیده را در واقع مورد هدف خود قرار دادند، الحدیده و خود یمن از نظر ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک وجغرافیایی چه اهمیت خاصی برای متجاوزان دارند؟
صدرالحسینی: جایگاه جغرافیای سیاسی یمن یک جایگاه ژئوپولتیک بسیار مهمی است. یمن از یک طرف با دریای سرخ یک همسایگی و ساحل بسیار طولانی دارو و از طرف دیگر همسایه باب‌المندب است. از یک طرف با بخش قابل توجهی از سرزمین‌های شرق سعودی همسایه است. بنابراین سرزمین وسیعی است که تقریبا نصف مساحت جمهوری اسلامی و حدود ششصد و چند هزار کیلومتر است. از گذشته سعودی‌ها یمن را به‌عنوان حیاط خلوت خود اعلام کرده بودند و به شیوه‌های مختلف انسانی و لجستیکی از آن سواستفاده می‌کردند.قبل از این وقایع، القاعده ۷ پادگان کاملا رسمی در سرزمین یمن داشت یعنی تولید فکر تکفیری تروریستی در سعودی، اما سربازگیری و آموزش‌ها در سرزمین یمن انجام می‌داد. این نشان‌دهنده این است که سرزمین یمن برای این منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین با نقشه خاورمیانه بزرگ امریکایی‌ها، جایگاه یمن یک جایگاه ویژه شد. بنابراین عربستان برای اینکه بتواند نفوذ منطقه‌ای خود را به نیابتی از امریکایی‌ها در منطقه اعمال کند، مجبور است این اقدام را انجام دهد.

میزان: الحدیده برای دو طرف درگیری در یمن چه اهمیتی دارد ؟
صدرالحسینی: مردم یمن و رزمندگان از آنجا بسیاری از مایحتاج روزمره خود را تامین می‌کنند. اهمیت این بندر برای دو طرف مشخص است و آنها دنبال این بودند که از طریق بندر الحدیده به سمت صنعا می‌توانند حرکت کنند وامکانات لجستیکی و پشتیبانی خود را تامین کنند.

میزان: هم اکنون وضعیت میدانی نبرد در یمن چگونه است؟
صدرالحسینی: مجددا اماراتی‌ها تهدید کردند که اگر وضعیت بندر الحدیده روشن نشود و نیرو‌های رزمنده انصارالله از آنجا خارج نشوند، دوباره حمله را آغاز می‌کنند. این یک تناقض آشکار رسانه‌ای است که اگر شما طی یک حدود سه هفته حملات پر شدت اعلام کردید که ما اینجا را تصرف کردیم، چرا الان در موردش گفت‌وگو می‌کنید و دوباره تهدید می‌کنید؟این واقعیت وجود داره که بندر الحدیده در اختیار مردم یمن است. توسط انصارالله مدیریت کلان می‌شود. در همین شرایط انصارالله اعلام کرده که در ارتباط با اداره بندر الحدیده و نظارت سازمان ملل حاضر به گفتگو هستم. امارات یا عربستان اعتقادشان بر این است که انصارالله باید از آن منطقه خارج شوند و اداره بندر الحدیده را واگذار کنند که قطعا این اتفاق نخواهد افتاد.
 
میزان: راه حل بحران یمن در چه عواملی خلاصه می‌شود؟
صدرالحسینی: تنها راه حل بحران یمن خروج سعودی‌ها از این پرونده و انجام گفت‌وگو‌ی یمنی- یمنی با نظارت سازمان ملل است.
 
میزان: اگر این اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟
صدرالحسینی: اگر این اتفاق نییفتد، این جریاناتی که در طول سه و نیم سال گذشته مشاهده کردیم، ادامه پیدا خواهد کرد. توانمندی‌های رزمندگان و مردم یمن علیرغم فشار‌های انسانی که به آنها افزایش پیدا می‌کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *