امکان جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد/خریداران بازار نفت افزایش قیمت را نمی‌پذیرند

10:09 - 29 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۵۷۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: تولید نفت و میعانات گازی ایران حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است که سایر کشورها در خوشبینانه ترین حالت امکان افزایش تولید ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ای دارند که به هیچ عنوان جایگزین نفت ایران نخواهد شد.
نفتمحمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص شرایط بازار نفت گفت: در بازار حال حاضر شرایط ویژه‌ای حکم فرماست که تاثیر خود را در معاملات گذاشته  و در این میان کشور‌هایی مانند امارات، کویت، روسیه و عربستان اعلام افزایش تولید کرده تا شرایط ایجاد شده را تا حدودی خنثی کنند به همین خاطر قیمت‌ها در بازه ۷۰ دلار قرار گرفته است.
 
نماینده سابق ایران در اوپک ضمن تاکید بر تعادل بازار عنوان کرد: شرایط حال حاضر بازار در تعادل است که کمبود و مازادی در آن گزارش نشده به همین خاطر پیش بینی شده در صورتی که نفت ایران خریداری نشود قیمت‌ها به بیش از ۱۰۰ دلار می‌رسد که این به ضرر خریداران نفت خواهد بود.
 
کارشناس بازار نفت در خصوص تحریم نفت ایران و تاثیر آن در بازار جهانی تصریح کرد: برخی کشور‌ها اعلام کرده اند که از این تحریم پیروی نکرده و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند که این امر باعث آرامش بازار خواهد شد.
 
خطیبی تصریح کرد: باید به این نکته نیز توجه کنیم که در فصل پاییز و زمستان تقاضای فصلی زیاد می‌شود که این امر در کنار تحریم ایران می‌تواند روی قیمت‌ها و افزایش آن به ۱۰۰ دلار تاثیر بگذارد.
 
وی با اشاره به اینکه بازار در انتظار این است که بداند نفت ایران از بازار حذف خواهد شد یا نه، عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور‌ها کماکان در حال خرید نفت از ایران هستند.
 
نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص تصمیم برخی کشور‌ها برای افزایش تولید گفت: کشور‌های امارات، کویت، روسیه میزان افزایش تولید را اعلام کرده اند که مجموع افزایش تولید آن‌ها حدودا ۴۰۰ هزار بشکه خواهد شد در حالی که ایران حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات به بازار عرضه می‌کند.
 
کارشناس بازار نفت در خصوص افزایش تولید کشور عربستان گفت: در شرایط فعلی به دلایل مختلف تولید  این کشور دچار کاهش شده و در نهایت در خوشبینانه‌ترین حالت می تواند ۱ میلیون بشکه افزایش تولید داشته باشد.
 
خطیبی با تاکید بر اینکه امکان جایگزین کردن نفت ایران در بازار وجود ندارد، گفت: تمام این موارد دلیلی برای افزایش قیمت نفت خواهد شد که از طرف دیگر خریداران نیز به سهولت پذیرای افزایش قیمت‌ها نیستند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *