تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین؛ برنده و بازنده کیست؟

21:40 - 28 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۵۷۴۶
خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی ضمن اشاره به تنش‎های اخیر در روابط بین آمریکا و چین نوشته است که دور جدید مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن آگوست سال جاری در آمریکا برگزار خواهد شد.
آمریکا از تعرفه‌های وضع شده علیه چین عقب نشینی نمی‌کندبه گزارش گروه بین الملل ، به اعلام وزارت بازرگانی چین دور تازه مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن اواخر آگوست سال جاری برگزار می‌شود. براساس گزارش‌ها، وانگ شو وِن معاون وزیر بازرگانی چین برای دیدار با دیوید مالپاس معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور بین الملل به آمریکا سفر خواهد کرد.

اسپوتنیک این موضوع را با جوئل تراچمن، استاد حقوق بین الملل دانشکده حقوق و دیپلماسی دانشگاه تافتس به بحث گذاشته است.

جوئل تراچمن در پاسخ به سوال اسپوتنیک مبنی بر میزان احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات تجاری پیشروی دو کشور گفت: من فک نمی‌کنم این امر محتمل باشد و دلایلی نیز دارم. اول اینکه سطح مذاکرات بسیار پایین است در نتیجه سطح تعهدات نیز پایین می‌آید.

این نه تنها از سمت چین بلکه از سمت آمریکا نیز مشهود است. مذاکره کننده آمریکایی دیوید مالپس معاون وزیر خزانه داری در امور بین الملل است. مساله اینجاست که وزارت خزانه داری مسئول تعیین تعرفه‌ها نیست. وزارت بازرگانی آمریکا در این زمینه مسئولیت دارد. اما مالپس برای استیون منوچین که در دولت آمریکا فعالیت تجاری دارد، کار می‌کند. اصلا شاید به همین دلیل وزارت خزانه داری برای این مذاکرات انتخاب شده است.

در طرف دیگر نیز چین مقام پایین تری -معاون وزیر بازرگانی- را به این مذاکرات می‌فرستد، بنابراین دستیابی به توافق بعیدتر می‌شود. من فکر می‌کنم دلیل این انتخاب چینی‌ها این باشد که مذاکره ماه گذشته آنان با منوچین که در سطح بالا برگزار و به توافق منجر شد توسط ترامپ در ماه مه ملغی اعلام شد.

در نتیجه باید گفت که چینی‌ها از آمریکا ناامید شده اند. باید توجه داشت که تعرفه‌هایی که از آن صحبت می‌کنیم، بیشتر در واکنش به اقدامات مالکیت فکری چین اعلام شده اند. زیرا چین انتقال تکنولوژی به آمریکا را به شرط سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سوی کشور‌هایی مانند آمریکا اعلام کرد. آمریکا هنوز دقیقا اعلام نکرده که از چین چه انتظاری دارد و چین نیز هیچ پیشنهادی ارائه نداده است. نکته دیگر این که لری کودلو مشاور اقتصادی ترامپ گفت که آمریکا قصد عقب نشینی از این تعرفه را ندارد. با این حساب تصور اینکه مقامات سطح پایین بتوانند ماه آینده به توافق برسند، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

وی در ادامه گفت: ترامپ در توئیت‌های متعدد و اظهارنظر‌های خود همواره هدف از اعلام این تعرفه‌های سخت را آوردن طرف مقابل، پای میز مذاکره اعلام کرده است. اما همانطور که گفتم وی همه انتظارات خود را بیان نکرده است. یکی از درخواست‌های ترامپ کاهش تراز تجاری است. چین در حال حاضر نسبت به آمریکا تراز تجاری مثبت دارد. واقعا پیشنهادی برای چگونگی انجام این کار وجود ندارد. به نظر می‌رسد آمریکا برای مذاکره آماده نیست.

در ادامه اسپوتنیک این سوال را مطرح کرد که چرا فکر می‌کنید انتظارات و پیشنهادات کاملا مشخص نیست؟ آن‌ها تعریف دقیقی از خواسته‌های خود ندارند؟

تراچمن پاسخ داد من فکر می‌کنم که ترامپ و در وهله دوم تیم وی دیدگاه ساده‌ای به سیاست‌های تجاری دارند. تمرکز آن‌ها بر کسری تجاری است پس درصدد استفاده از تعرفه‌ها و سیاست‌های تجاری برای جبران کسری بودجه هستند. کسری بودجه عمدتا ناشی از تفاوت پس انداز داخلی و سرمایه گذاری داخلی با بسیاری از سیاست‌هایی مانند کاهش مالیات است که ترامپ از ابتدای سال ایجاد کرده است. این سیاست‌ها به افزایش کسری بودجه انجامیدند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که ما در وضعیتی هستیم که رئیس جمهور آمریکا بدون فکر عمل می‌کند. این اقدامات با سیاست‌های مدنظر وی پیوستگی ندارند. مسئله حقوق مالکیت فکری با اعمال تعرفه حل نمی‌شود.

آمریکا پیشنهادی برای حل مشکل ارائه نکرده است و چین نیز تغییراتی در حقوق مالکیت معنوی خود نداده. به این ترتیب وقتی طرف چینی نمی‌داند که برای کاهش تعرفه‌ها چه اقدامی باید بکند، مذاکرات ناامید کننده خواهند بود.

این تعرفه‌ها آسیب بسیاری به چین وارد می‌کنند و من فکر می‌کنم طرف چینی به دلیل میزان بالای آسیب پذیری نسبت به آمریکا واقعا در این باره نگران است. این یک بازی دو سر باخت برای آمریکا خواهد بود. در صورت توقف واردات کالا‌های سرمایه‌ای از چین، تولید آمریکا متضرر خواهد شد و در صورت تلافی چینی‎ها، که تاکنون عمدتا در زمینه کشاورزی دست به اقدام متقابل زده‎اند، کشاورزی آمریکا متحمل ضرر خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *