بیش از 15 هزار پرونده با همت شوراهای حل اختلاف لرستان با سازش مختومه شد

8:56 - 01 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۲۲۰۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان لرستان، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون  15 هزار و 15 پرونده با همت شورای حل اختلاف و شعب مستقر در زندان‌ها استان با ایجاد سازش مختومه شده‌ است.

خبر گزاری میزان - رهبر معظم انقلاب اسلامی 21 اردبیهشت ماه سال‎جاری سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت را در هفت سرفصل که یک سرفصل آن مربوط به مسائل «اداری، حقوقی و قضایی» است، اعلام کردند، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توسعه روش‌های مشارکتی و غیرقضایی در حل و فصل دعاوی یکی از الویت‌های اعلامی در سر فصل «اداری، حقوقی و قضائی» این سیاست‌ها است.

 از طرفی رئیس دستگاه قضا در روز‌های آغازین سال به تشریح و تبیین 15 اولویت دستگاه قضایی در سال 1401 پرداخت و تمام مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد تا نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های 15 گانه اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

درهمین راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حل و فصل دعاوی در شوراهای حل اختلاف در اجرایی سیاستهای اعلامی برنامه هفتم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «تحکیم مشارکت گروه‌های مختلف مردمی در اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی»، «کاهش جمعیت کیفری و کم کردن تعداد زندانیان»، «ارتباط وثیق مسئولان قضایی با مردم»و «کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها» نیز 4 مورد از این الویت‌های اعلام شده توسط رئیس قوه قضاییه است که دادگستری کل استان لرستان برای اجرای آن‌ها در سال‌جاری اقدامات موثری به شرح ذیل انجام داده است.

محمد رزم در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه دستگاه قضایی استان لرستان در جهت تحقق الویت‌های 15 گانه دستگاه قضا تلاش می‌کند برخی اقدامات دادگستری استان بوشهر در سال‌جاری در این زمینه را تشریح کرد.

بیش از 15 هزار پرونده با سازش مختومه شد

وی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در اداره کل زندان های استان لرستان برای ایجاد سازش در پرونده‌های مختلف، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مورد توجه قوه قضاییه، ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است که سال‌ها در اولویت این دستگاه بوده و در این مسیر دادگستری استان نیز از تمامی ظرفیت‌های مردمی و موجود استفاده کرده است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به زحمت‌ها و تلاش مضاعف اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان در چند سال اخیر برای افزایش ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها، افزود: برهمین اساس موفقیت‌های چشمگیری در راستای توسعه میزان ایجاد صلح و سازش در استان به دست آمده است.

رزم افزود: بر همین اساس از ابتدای سال‌جاری تاکنون  15 هزار و 15 پرونده در شورای حل اختلاف استان با همت رئیس و اعضا شوراهای حل اختلاف استان با ایجاد سازش مختومه شده‌ است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به این که لرستان با وجود بزرگان قبایل و طوایف مختلف از استان‌های موفق کشور در زمینه برقراری صلح و سازش بوده است، افزود: بر همین اساس اعضا شوراهای حل اختلاف استان لرستان به این باور رسیده‌اند که در استان بیشتر از پیش می توان مردم را به صلح و سازش دعوت کرد.

وی تاکید کرد: حل و فصل مسالمت ‌آمیز پرونده‌ها علاوه بر آرامش درونی طرفین پرونده در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز بسیار موثر است.

رزم همچنین عنوان کرد: رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش در بین مردم است در نتیجه سایر دستگاه‌ها نیز برای افزایش سطح آگاهی عمومی در این خصوص باید تلاش کنند تا شاهد رفع اختلافات و پیشگیری از تبدیل آن‌ها به خصومت‌ها باشیم.

آزادی 146 زندانی با همت شوراهای حل اختلاف

رئیس کل دادگستری استان لرستان در ادامه در خصوص میزان آزادی زندانیان توسط شوراهای حل اختلاف در استان، با اشاره به لزوم انجام ماموریت‌های سند تحول و تعالی قضایی در سال‌جاری با هدف کاهش جمعیت کیفری، اعلام کرد: اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان لرستان توانسته‌اند با وساطت و پیگیری‌های دلسوزانه و خارج از شرح وظایف خود از ابتدای سال تا کنون (پنج ماهه اول سال1401) زمینه آزادی 146 زندانی را فراهم کنند.

وی بیان کرد: شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندانیان استان لرستان از بدو تشکیل تا کنون عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

رزم ادامه داد: جلب رضایت اصولا با ساعت‌ها مذاکره با شکات انجام می شود و گفت‌وگوهای اصلاحی برای حصول سازش میان طرفین از سوی شوراهای استان لرستان صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین ابراز امیدواری کرد: در آینده نیز با تلاش مجدانه پرسنل خدمتگزار و پرتلاش شوراهای حل اختلاف استان شاهد آزادی هر چه بیشتر زندانیان باشیم تا با بازگرداندن آنها به جامعه، خانواده‌های آنان نیز از مشکلات و عواقب رهایی پیدا کنند.

انجام یک هزار و ۶۸۸ مورد ملاقات مردمی مسئولان قضایی

وی در رابطه با اقدامات دادگستری استان لرستان در راستای تحقق دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر دیدار نزدیک و مستقیم مسئولان قضایی با مردم، نیز اظهارکرد: در 6 ماهه اول سال‌جاری یک هزار و ۶۸۸ مورد ملاقات مردمی مستقیم و به صورت چهره به چهره توسط رئیس کل و معاونان دادگستری استان لرستان انجام شده است.

رزم افزود: در این ملاقات‌ها با استماع مشکلات و در خواست‌های مراجعان دستورات مقتضی در جهت رفع مشکلات آنان صادر شد و تعدادی از پرونده‌ها و مسایل مطرح شده با همت و پیگیری‌های مسئولان قضایی استان لرستان به صورت کامل منتهی به نتیجه شده‌ است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان، عنوان‌ کرد: اولویت خواسته‌های مطرح شده در دیدارهای مردمی پیرامون موضوعاتی از جمله «اعمال ماده ۴۷۷، تسریع در رسیدگی، اعاده دادرسی، تعلیق و تخفیف مجازات، درخواست عفو، مرخصی زندانی و آزادی مشروط و ...» بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: ارتباط مستقیم و استماع بدون واسطه نظرات و مشکلات مردم و رسیدگی به درخواست‌ها و مشکلات آنان اثرات مثبت و در نتیجه رضایتمندی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

تعیین تکلیف 4 پرونده کثیرالشاکی در سال‌جاری

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین در تشریح اقدامات دادگستری استان در خصوص تعیین تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی، با اشاره به لزوم اجرای اولویت‌های ۱۵ گانه مطرح شده توسط ریاست قوه قضاییه و توجه به ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، اظهارکرد: بکارگیری تدبیر در خصوص پیشگیری از به وجود آمدن این نوع پرونده‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ایجاد مصالحه در دستور کار دادگستری استان قرار دارد.

رزم با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه در خصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی، به تمامی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان لرستان تأکید شده است، افزود: بر همین اساس در 6 ماه نخست سال‌جاری 4  فقره پرونده کثیرالشاکی که تعداد بسیاری شاکی داشته با همت و تلاش بی وقفه قضات و کارکنان دادگستری استان تعیین تکلیف شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

رهایی ۱۱ محکوم از قصاص با همت شوراهای حل اختلاف لرستان

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *