اعاده 288 هکتار اراضی تصرفی استان کرمان به بیت المال به ارزش بالغ بر 156 میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری

23:19 - 29 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۱۵۰۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در شش ماهه سال جاری 288 هکتار اراضی طبق آرای قضایی به بیت المال برگشت داده شده که ارزش اراضی اعاده شده به بیت المال بالغ بر 156 میلیارد تومان بوده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان اظهار کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان بسیار فعال است و جلسات متعددی را در طول سال دارد که مسائل و مطالب مورد نظر اعضای شورا و قوه قضاییه در این جلسات مطرح شده و با تعامل، همفکری و همکاری موجود، مصوبات مورد نظر به تصویب رسیده و پیگیری می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: کار کاداستر اراضی کشاورزی در استان کرمان می توان گفت هنوز آغاز نشده و باید با رفع مسائل موجود، این وضعیت سامان یابد زیرا در حال حاضر استان کرمان در این زمینه از سایر استان ها عقب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با بیان اینکه اجرای مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال در حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تعرض افراد سودجو به اراضی ملی و دولتی تاثیر به سزایی داشته است، تاکید کرد: این اقدامات در راستای حفظ کاربری اراضی نیز بسیار اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که بیش از 95 درصد اراضی منابع طبیعی در استان به ثبت رسیده و حدنگار آنها اجرا شده است، تاکید کرد: اقداماتی که در حال حاضر برای حد نگار اراضی کشاورزی در دست انجام است، دچار ناهماهنگی هایی است و در این رابطه اختلافاتی بین دستگاه های مرتبط وجود دارد که موجب شده امور قفل شود.

رئیس دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که سازمان های نظارتی از عملکرد قانونی مدیران پشتیبانی می کنند، عنوان کرد: مطالبه گری در حوزه تعیین تکلیف حدنگار اراضی را با جدیت دنبال می کنیم و اگر در این زمینه کم کاری باشد به عنوان دستگاه قضایی ورود می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: باید در بازه زمانی کوتاه به تراز کشور در زمینه حدنگار اراضی دست یابیم و در غیر اینصورت به عنوان دستگاه قضایی ورود کرده و برخورد می کنیم و در این رابطه مدیران مربوطه باید با حل مشکلات موجود زمینه اجرای این طرح را فراهم کنند.

وی به عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال در شش ماهه سال جاری اشاره و بیان کرد: یک هزار و 768 فقره پرونده مربوط به تخلفات اراضی ملی و دولتی در این مدت در دادگستری های سراسر استان مطرح شده که در 667 پرونده حکم صادر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: بر این اساس 288 هکتار اراضی طبق آرای قضایی به بیت المال برگشت داده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه ارزش اراضی اعاده شده به بیت المال درشش ماهه امسال بالغ بر 156 میلیارد تومان بوده است، گفت: در سال جاری 863 متخلف در استان شناسایی شده اند و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی یادآور شد: در مجموع تصرفات انجام شده در 56 هکتار اراضی نیز قلع و قمع شده و 339 مورد نیز تغییر کاربری اراضی به دستگاه قضایی منعکس و پیگیری شده است.

96.2 درصد اراضی ملی استان کرمان سنددار شده است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز گفت: 17 میلیون هکتار اراضی ملی در استان کرمان وجود دارد که از این میزان 16 میلیون و 874 هکتار جانمایی شده و در مجموع برای 96.2درصد اراضی ملی استان سند مالکیت صادر شده است.

علی محمودی اظهارکرد: اسناد 31 هزار و 210 قطعه زمین مربوط به دستگاه های اجرایی در استان کرمان صادر شده است اما برخی دستگاه ها پیگیری های لازم در این زمینه را انجام نداده اند و لازم است که در این زمینه براساس زمانبندی اقدام شود.

وی به وجود اختلافاتی بین جهاد کشاورزی و امور اراضی در رابطه با اراضی کشاورزی استان اشاره و بیان کرد: استان کرمان از برنامه کشوری در راستای کاداستر اراضی کشاورزی عقب است.

پیگیری سازمان امور اراضی برای رفع تداخلات اراضی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در راستای رفع تداخل اقداماتی انجام شده است و متعهد می شویم با همکاری ثبت اسناد و املاک رفع تداخلات را پیگیری کنیم.

صفدر نیازی به وسعت اراضی تصرفی نیز اشاره و بیان کرد: قرار است 55 هزار پلاک اراضی کشاورزی را ساماندهی کنیم و انتظار می رود که سازمان های نظارتی در این راستا براساس قانون نظارت های لازم را اعمال کنند.

وی تصریح کرد: اراده بر این داریم که اختلافات بین سازمان امور اراضی و مردم را برطرف کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *