زندان‌های اسرائیل با کودکان فلسطینی پر می‌شوند

11:22 - 23 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۴۲۹۷
میدل ایست آی نوشت گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که کرانه باختری بالاترین تعداد زندانیان زیر سن قانونی را دارد، اما احتمالا کسی درباره آن چیزی نمی‌داند.
زندان‌های رژیم صهیونیستی با کودکان روستایی فلسطینی پر می‌شوند/اغلب این کودکان متهم به پرتاب سنگ هستندبه گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه میدل ایست آی نوشت: گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که کرانه باختری بالاترین تعداد زندانیان زیر سن قانونی را دارد، اما احتمالا کسی درباره آن چیزی نمی‌داند.

مقامات شهرک عزون در قلقیلیه کرانه باختری که بیشترین تعداد کودکان دستگیر و زندانی شده توسط رژیم صهیونیستی را دارد، از تجربه مشترک اغلب کودکان این منطقه سخن می‌گویند.

عزون در مجاورت دیوار حائل و پنج شهرک صهیونیست نشین قرار دارد. نظامیان رژیم صهیونیستی سالانه ۳۹۸ بار در طول شبانه روز به عزون می‌روند و ایست‌های بازرسی در شهر ایجاد می‌کنند. این کار فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌کند.

در مواجهه با چنین شرایطی کودکان و نوجوانان روستایی به کناره جاده‌ها آمده و به سوی آنان سنگ پرتاب می‌کنند.

به گفته سازمان بین المللی دفاع از کودکان، سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی بین ۱۲ تا ۱۷ سال توسط نظامیان رژیم صهیونیستی دستگیر و در دادگاه نظامی این رژیم محاکمه می‌شوند. بازداشت افراد زیر سن قانونی توسط رژیم صهیونیستی اخیرا و پس از دستگیری عهد التمیمی –نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی که ۸ ماه در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود- مورد توجه قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که عهد التمیمی یک استثنا بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کودکان همسن عهد التمیمی که توسط نظامیان رژیم صهیونیستی دستگیر می‌شوند بدون آن که گزارشی در رسانه‌ها منتشر شود، بسیارند.

براساس گزارش منتشر شده توسط یونیسف در سال ۲۰۱۳ "بدرفتاری با کودکانی که توسط نظامیان رژیم صهیونیستی دستگیر می‌شوند گسترده، سیستماتیک و نهادینه شده است.» این بدرفتاری‌ها از زمان دستگیری تا محاکمه و حتی دوران محکومیت کودک ادامه می‌یابد.

این در حالیست که اغلب این کودکان متهم به پرتاب سنگ هستند. کودکان دستگیر شده در جیپ‌های نظامیان رژیم صهیونیستی و در حین طی مسافت پایگاه‌ها و ایستگاه‌های مختلف پلیس در شهرک‌ها مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

یکی از کودکان دستگیر شده می‌گوید: «بازجویی از من از ساعت ۳ تا ۸ صبح طول کشید. آن‌ها تصاویر و فیلم‌های افراد دیگری را نشان می‌دادند و می‌گفتند این تو هستی و باید اعتراف کنی در غیر اینصورت تو را زندانی کرده و می‌کُشیم.»

براساس قوانین بین المللی مختلف از جمله کنوانسیون حقوق کودک، بازجویی از کودکان باید در حضور وکیل یا والدین کودک انجام شود و فرآیند بازجویی باید با استفاده از تجهیزات صوتی و تصویری ضبط شود. به گزارش یونیسف در سال ۲۰۱۳ " هیچیک از کودکان در بازجویی‌ها وکیل یا اعضای خانواده را به همراه نداشتند".

در صورت عدم نظارت یا حمایت از کودکان، باید یادآور شد که کودکان در جریان بازجویی در معرض فشار شدیدی قرار می‌گیرند. آنان مجبور به امضای فرم بازجویی به زبان عبری هستند. وضعیت زندان‌ها از لحاظ بهداشتی نیز بسیار بد است.

کمیته ضد شکنجه سازمان ملل به شدت زندانی کردن کودکان در سلول انفرادی را به دلیل تاثیرات مضر بر سلامت روانی منع کرده است. با این حال کودکان فلسطینی اغلب، روز‌ها در انتظار اولین جلسه دادرسی خود در سلول انفرادی به سر می‌برند.

مدیر سازمان بین المللی دفاع از کودکان گفت: «هر کودکی که توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت می‌شود در معرض انواع شکنجه قرار دارد. برخی از این خشونت‌ها فیزیکی و برخی دیگر مانند قرار دادن کودکان در سلول انفرادی، روانی هستند. همه این بدرفتاری‌ها و تحقیر و تهدید و ارعاب برای استخراج اطلاعات صورت می‌گیرد. این اعترافات مدارک اولیه‌ای برای نظام حقوقی رژیم صهیونیستی هستند.»

مادر یکی از کودکان دستگیر شده با اشاره به عصبی شدن فرزندش پس از آزادی از زندان، گفت: «یک سال محکومیت در زندان‌های اسرائیل برابر با پنج سال است به همین دلیل وقتی آن‌ها آزاد می‌شوند بزرگسال می‎شوند و دیگر بچه نیستند.»

وی ادامه داد: «او همیشه می‌ترسد که دوباره دستگیرش کنند و همیشه در وحشت زندگی می‌کند.»

صد‌ها کودک فلسطینی که هر سال دستگیر می‌شوند، مورد شکنجه روحی و روانی قرار می‌گیرند.

مدیر سازمان بین المللی دفاع از کودکان می‎گوید: «ما بر این باوریم که هر کودکی با تجربه زندانی شدن به شدت تحت تاثیر انواع بدرفتاری و شکنجه‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی دچار مشکلات روانی می‌شود. این سیستم با هدف تاثیرگذاری بر سلامت روانی همه دستگیرشدگان طراحی شده است، اما کودکان بیشتر متاثر می‌شوند.»

یاسین از کودکانی که تجربه زندان‌های رژیم صهیونیستی را دارد می‌خواهد توجه جامعه بین المللی را به صد‌ها کودک فلسطینی دربند جلب کند. وی گفت: «هیج کودکی در هیچ جای جهان چنین شکنجه‌ای را تجربه نمی‌کند. این عادلانه نیست که کودکان ۱۲ یا ۱۳ ساله‌ای که باید در کنار خانواده خود یا مشغول بازی باشند در زندان به سر ببرند. من از رسانه‌ها می‌خواهم که نه تنها عهد التمیمی بلکه همه زندانیان زیر سن قانونی را مورد توجه خود قرار دهند.»

نریمان التمیمی مادر عهد به خبرگزاری آناتولی گفته است: «دستگیری دخترم همبستگی جهانی به وجود آورده است. اگر ویدئویی از سیلی زدن او به سرباز اسرائیلی وجود نداشت، بازداشت او امری طبیعی بود.»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *