رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اهداف واشنگتن از تحریم آنکارا؛ ترکیه از ناتو خارج می‎شود؟

9:35 - 23 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۴۲۳۶
ترکیه از اقدامات مختلف ناتو در چند سال اخیر در منطقه و ناتو نیز از ترکیه به دلیل عدم عمل به مسئولیت هایش ناراحت است؛ این مشکل باید حل شود و شاید راه حل، خروج ترکیه از ناتو باشد.
اهداف واشنگتن از تحریم آنکارا؛ ترکیه از ناتو خارج می‎شود؟به گزارش گروه بین الملل ؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی ضمن اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ترکیه می‎گوید که آنکارا هدف تحریم‎های اقتصادی واشنگتن قرار گرفته است.

به نوشته اسپوتنیک، دو وزیر ترکیه از سوی واشنگتن مورد تحریم قرار گرفتند و واشنگتن فروش تسلیحات پیشرفته به ترکیه را ممنوع اعلام کرد. آنکارا در واکنش به این اقدام اعلام کرد تغییر در جهت نگاه خود را آغاز کرده است، چون احساس می‌کنند آمریکا سعی دارد ترکیه در همه امور از مالی گرفته تا سیاسی تسلیم واشنگتن باشد.

جمعه گذشته ترامپ تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را به ترتیب ۲۰ و ۵۰ درصد افزایش داد. علاوه بر این در روز دوشنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن فروش جنگنده پیشرفته f-۳۵ به ترکیه ممنوع شد. این ممنوعیت تا زمان اعلام گزارش‌های پنتاگون در ارتباط با این کشور تا ۹۰ روز آینده باقی خواهد ماند.

پیشتر نیز آمریکا تحریم‌هایی علیه دو مقام دولتی ترکیه، وزیر کشور و وزیر دادگستری اعمال کرد؛ زیرا درخواست‌های آمریکا برای آزادی یک کشیش آمریکایی که در ترکیه با اتهام تروریسم زندانی شده را رد کردند.

خبرگزاری دولتی آناتولی از سخنرانی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنکارا گزارش کرد: «انتظار داریم آمریکا به روابط دوستانه سنتی و اتحاد ناتو وفادار باشد. از دیپلماسی و مذاکرات حمایت می‌کنیم، اما تحمیل را نمی‌توانیم قبول کنیم.»

تلگراف گزارش داده که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه ترامپ را به جنگ اقتصادی علیه همه جهان متهم کرد و گفت: «تحریم‌های جدید به طور خاص با هدف تسلیم ترکیه در همه زمینه‌ها از مالی گرفته تا سیاسی به آمریکا طراحی شده اند.»

فوربس براساس گزارش اخیر یک شرکت مالی امنیتی نیویورکی نوشته که ترکیه هرگز به عنوان یک متحد ناتو در نظر گرفته نشد.
 

ویلیام کرادیک بنیانگذار Disobedient Media در گفتگو با اسپوتنیک درباره ادامه حضور ترکیه در ناتو صحبت کرد.

کرادیک گفت: «ناتو ترکیه را تا حدی در نظر می‌گیرد. این حس متقابل است. چرا که بزرگترین عضو ناتو یعنی آمریکا در مرز‌ها از کرد‌ها حمایت می‌کند.»

وی گفت: «دومین تهدید بزرگ برای ترکیه از سوی سوریه پیش می‌آید. اگرچه منطقه ادلب مانند مناطق مرزی برای ترکیه مشکل ساز نیست، اما جلوگیری از نفوذ عوامل تروریستی از سوریه به ترکیه هم مسئله مهمی است؛ بنابراین مسائل امنیتی متعددی برای ترکیه وجود دارد که آن‌ها درصدد حل و فصل آن هستند و تنش‌های دیپلماتیکی که ترکیه با آن‌ها مواجه است نیز نیاز به رفع و رجوع دارند تا بتوانند خود را از شرایط بغرنجی که در آن دچار هستند نجات دهند.»

کرادیک با اشاره به این که ترکیه از لحاظ جغرافیایی میان آسیا و اروپا قرار دارد، گفت: «آن‌ها همیشه نقش دیپلماتیک خود را بازی کرده اند. می‌توانم بگویم که اردوغان در بازی میان روسیه و آمریکا تا حدی خوب عمل کرده است و حالا با عواقب آن مواجه شده است. اما سوال این است که آیا اکنون ما به حمایت از خواسته‌های گروه‎های کُرد در برابر ترکیه ادامه خواهیم داد یا نه؟»

وی افزود: «ترکیه از اقدامات مختلف ناتو در چند سال اخیر در منطقه و ناتو نیز از ترکیه به دلیل عدم عمل به مسئولیت هایش ناراحت است. این مشکل باید حل شود و شاید راه حل، خروج ترکیه از ناتو باشد.»

وی با اشاره به این که عدم همکاری صندوق بین المللی پول با ترکیه برای ترمیم اقتصاد آسیب دیده این کشور منجر به حرکت سریع‌تر ترکیه به سوی روسیه و چین می‌شود گفت: «در درگیری میان ایران و آمریکا نیز انگیزه ترکیه علیرغم رقابت‌های منطقه‌ای با ایران، همکاری با ایران خواهد بود.»

چاووش اوغلو روز دوشنبه گفته بود: «ما معتقدیم توافق هسته‌ای ایران توافقی مفید است. اگرچه آمریکا از این توافق خارج شده، اما سایر امضاکنندگان این توافق همچنان به آن پایبند هستند. وی ادامه داد که روابط با روسیه در سیاست خارجی ترکیه یک فاکتور مهم باقی خواهد ماند و روابط ما با این کشور کاملا شفاف و روشن است. ماهیت این رابطه احترام و منافع متقابل است. ما اختلاف نظر خود با روسیه را به روشنی تصریح می‌کنیم.»

این روابط شامل خرید سیستم پیشرفته دفاع هوایی s-۳۰۰ است که واشنگتن عمیقا با آن مخالف است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *