مصرف بالای لیموترش در بین خانوار‌های ایرانی

4:00 - 23 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۴۰۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه باغداران استان تهران گفت: از ابتدای شهریور ماه تولید لیموترش افزایش پیدا می‌کند و این روند کاهش قیمت این محصول را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، برداشت لیمو ترش هرسال از ابتدای تابستان در استان‌های مختلف کشور آغاز می‌شود و در حال حاضر فصل خرید لیمو و آبلیموگیری است.

در این میان یکی از مشکلاتی که این محصول را درگیر خود می‌کند شیوع آفت جاروک جادوگر است که سالیان سال درختان این محصول را در نقاط مختلف کشور از بین می‌برد و تاثیر مستقیمی در روند تولید دارد.

مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران در خصوص بیماری جاروک جادوگر بر روی درختان لیموترش گفت: این بیماری جدیدی برای درختان لیموترش نیست و از ۱۰ سال اخیر تاثیر بسزایی در باغات مناطق بوشهر، هرمزگان، فارس، بخشی از کرمان و سیستان و بلوچستان داشته است.

وی افزود: در اوایل، ناشناخته بودن بیماری و بی توجهی به آن باعث حذف بسیاری از باغات لیموترش شد، اما دوباره باغات جدید جایگزین شدند و با نظارت بیشتر تولید لیموترش روند روبه رشدی پیدا کرد.

شادلو با بیان اینکه در سال جاری به دلیل شرایط خاص اقتصادی نوساناتی در قیمت این محصول ایجاد شده عنوان کرد: به طور میانگین قیمت کودها و سموم بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته که این روند تاثیر بسزایی در قیمت لیموترش در بازار داشته است.

رئیس اتحادیه باغداران دیگر عامل نوسان قیمت این محصول را میزان تولید آن بیان کرد و گفت: باتوجه به اینکه در آینده تولید لیموترش از نظر کمی و کیفی رو به رشد خواهد بود؛ از نوسان قیمت این محصول کاسته می‌شود.

وی در ادامه به مصرف بالای لیمو ترش در بین ایرانیان اشاره کرد و گفت: مصرف بالای این محصول نیاز به آن را هرساله افزایش می‌دهد و در این بین آبلیمو‌های صنعتی به دلیل استقبال نشدن از سوی مشتریان نمی‌توانند نیاز این محصول را تامین کند.

شادلو به روند روبه رشد گسترش باغات لیموترش اشاره کرد و گفت: باغات جایگزین شده درحال حاضر به تولید نسبی رسیده اند و در سال‌های آینده شاهد تولید انبوه این محصول در کشور خواهیم بود.

رئیس اتحادیه باغداران در خصوص وضعیت قاچاق لیمو ترش به کشور گفت: در حال حاضر به دلیل تولید بالای این محصول توجیه اقتصادی برای قاچاق وجود ندارد، اما در فواصل توقف برداشت، احتمال قاچاق آن بیشتر می‌شود.

وی در ادامه به قیمت این محصول در باغات و میادین تره بار اشاره کرد و گفت: این محصول در بهترین حالت در باغات کیلویی ۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با در نظرگرفتن هزینه‌های جانبی بسته بندی و حمل و نقل در میادین تره بار به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان می رسد.

شادلو در رابطه با قیمت این محصول در خرده فروشی‌ها گفت: واحد‌های صنفی حداکثر ۳۰ درصد به قیمت لیموترش در عمده فروشی‌ها اضافه می‌کنند و حداکثر کیلویی ۱۳ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسانند.

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه شهریور و مهرماه اوج برداشت لیموترش در باغات کشور است اظهار کرد: با افزایش تولید در هفته‌های آتی شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *