واکاوی فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ برندگان و بازندگان لیست جدید کی‌روش

0:15 - 21 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۰۰۳۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تازه ترین فهرست تیم ملی این بار با نظر کارلوس کی‌روش و برای آخرین آماده‌سازی‌های جام جهانی اعلام شد که نکاتی به همراه داشت.

خبرگزاری میزان - نخستین فهرست تیم ملی پس از حضور دوباره‌ کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران در حالی اعلام شد که بر این اساس ۲۴ بازیکن از لیگ برتر برای حضور در اردوی تیم ملی فراخوانده شدند. بازگشت مرد پرتغالی می‌تواند از زوایای مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و حتی با تغییرات عمده در ترکیب یوزهای ایرانی چهره تیم ملی را به کلی دگرگون کند. برخی بازیکنان تیم ملی که عملکرد خوبی در دوره اول کی‌روش داشتند، در زمان حضور اسکوچیچ تا حدودی از آن شرایط فاصله گرفتند و نفرات دیگری جایگزین آنها شدند، همین مسئله بود که باعث شد دودستگی و اختلاف در تیم ملی به وجود بیاید و بازیکنان به دو گروه حامی اسکوچیچ و حامی کی‌روش بدل شوند.

نسلی که هدایت آن ابتدا به ویلموتس و بعد به اسکوچیچ رسید در واقع حاصل بیش از ۷ سال تلاش و برنامه‌ریزی کی‌روش بود که حتی در مدت غیبت چندساله او، تیم ملی همچنان لژیونرهای پرتعداد و باکیفیتی داشت و ترکیب‌هایی که این دو مربی به مصاف حریفان می‌فرستادند حداقل ۸۰ درصد از لژیونر را به همراه داشت. البته در این مدت فهرست‌های تیم ملی همواره پر حرف و حدیث بودند و برخی بازیکنان در هر صورت و حتی هتک حرمت تیم ملی و یا فرم بد و نیمکت نشینی، دعوت می‌شدند، اما حالا از کی‌روش امید می‌رود دیسیپلین و اقتدار همیشگی خود را در آستانه جام جهانی مجدداً به تیم ملی بازگرداند و شایسته‌سالاری را سرلوحه کار خود قرار دهد. در این مطلب نگاهی گذرا به فهرست جدید تیم ملی که یکی از واپسین فهرست‌ها پیش از سفر به قطر است، خواهیم داشت.

در میان نفرات لیگ برتری که در اردوی قبلی تیم ملی به میزبانی دوحه قطر حضور داشتند، تنها سروش رفیعی و عارف غلامی در فهرست جدید حضور ندارند. رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد کریمی، یاسین سلمانی،‌ مهدی قایدی، رضا اسدی، شهریار مغانلو، محمد خدابنده‌لو و سامان فلاح هم نام‌های جدیدی هستند که نسبت به اردوی قطر، به اردوی تیم ملی اضافه شده‌اند.

اما بدون شک مهم ترین نکته اولین فهرست کی‌روش پس از بازگشت به تیم ملی، دعوت از رامین رضاییان است که آخرین حضورش در اردوی‌های ملی به دوران سرمربیگری مارک ویلموتس بازمی‌گردد. در این میان دعوت محمد کریمی که به دلیل مصدومیت در 5 بازی اخیر سپاهان غایب بوده و شهریار مغانلو که به عنوان مهاجم اصلی تیم اصفهانی در این فصل فقط یک گل به ثمر رسانده، از نکات عجیب لیست جدید تیم ملی است.

استقلال:

بازیکنان تیمی که یک فصل بدون شکست را با تنها ۱۰ گل خورده پشت سر گذاشته و جام را با شایستگی بالای سر بردند، شانس زیادی برای حضور در فهرست‌های اعلام شده از سوی دراگان اسکوچیچ نداشتند و یا در صورت دعوت شدن خیلی سخت به ترکیب ابتدایی می‌رسیدند. سیدحسین حسینی و همچنین مدافعانی چون سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، عارف غلامی، وریا غفوری و… با عملکرد عالی خود در لیگ ۲۱ توانستند یکی از قهرمانی‌های تاریخی استقلال را رقم بزنند، اما نقش بسیار کمرنگی در تیم ملی داشتند و در مقاطعی با وجود بی‌اخلاقی یا غیبت بازیکنان اصلی باز هم شانسی برای بازی نداشتند. البته مهدی مهدی‌پور و امیرحسین حسین‌زاده در روزهای پایانی اسکوچیچ و در چند بازی تشریفاتی به میدان رفتند.

آبی‌ها در حال حاضر ۶ بازیکن یعنی سیدحسین حسینی، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، مهدی مهدی‌پور، محمد محبی و مهدی قایدی را در فهرست اولیه تیم ملی دارند که بیشترین سهم از تیم‌های لیگ داخلی را در کنار سپاهان در اختیار خود دارد. البته در ادامه حتی بازیکنان مانند روزبه چشمی که یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بود و مرادمند و یزدانی هم می‌توانند شانس ملی‌پوش شدن داشته باشند.

پرسپولیس:

پرسپولیسی‌ها در زمان اسکوچیچ شانس بیشتری برای ملی‌پوش شدن داشتند و نفراتی مانند میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، مهدی ترابی، فرشاد فرجی و… مرتب به اردوها دعوت می‌شدند و بیشتر مواقع هم به میدان می‌رفتند. مرتضی پورعلی گنجی که بیش از یک سال در فرم مناسبی قرار نداشت و بازی رسمی انجام نداده بود، با بازگشت به ایران برای ملی‌پوش شدن تلاش کرد و حالا با آمدن کی‌روش به عنوان یکی از گزینه‌های مورد علاقه مرد پرتغالی شانس بالایی برای رسیدن به جام جهانی خواهد داشت. علیرضا بیرانوند هم با نیمکت نشینی در اروپا می‌توانست رفته رفته جای خود را به رقیبانش بدهد، اما با بازگشت به پرسپولیس و عملکرد خوبش حالا باز هم شانس اصلی قفس توری ایران محسوب می‌شود.

سرخپوشان علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، میلاد سرلک، سعید صادقی و مهدی ترابی را در تیم ملی دارند و نفراتی مانند دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و وحید امیری (در صورت بهبودی) در رقابت برای رسیدن به تیم ملی حضور خواهند داشت.

تیم‌های غیر سرخابی:

در این سال‌ها پس از تیم‌های سرخابی پایتخت، سپاهان و فولاد و به تازگی گل‌گهر بیشترین شانس را برای تأمین بازیکنان تیم ملی داشته‌اند، اما با توجه به تعداد بالای لژیونرها و پس از آن بازیکنان پرسپولیس و استقلال، فرصت چندانی برای بازیکنان تیم‌های شهرستانی باقی نمی‌ماند و آنها معمولاً به مینی کمپ‌هایی که به حضور بازیکنان داخلی تعلق داشت، دعوت می‌شدند.

در حال حاضر پیام نیازمند، امید نورافکن، رامین رضاییان، محمد کریمی، یاسین سلمانی و شهریار مغانلو (سپاهان)، مهدی شیری و عارف آقاسی (فولاد)، آرمین سهرابیان و محمد خدابنده لو (گل گهر)، رضا اسدی (تراکتور)، مهدی حسینی (مس رفسنجان) و سامان فلاح (پیکان) توسط کی‌روش به مینی کمپ تهران دعوت شده‌اند و شاید این بار سرمربی پرتغالی تیم ملی استفاده بیشتری از بازیکنان لیگ داخلی داشته باشد. کاوه رضایی که مدت‌ها بعنوان لژیونر به تیم ملی دعوت می‌شد حالا بازیکن تراکتور است و در این فهرست جایی ندارد، رضا شکاری امسال در گل گهر عملکرد خوبی داشته و شاید شانسی برای رسیدن به تیم ملی در واپسین روزها داشته باشد.

البته بخش اعظمی از این نفرات خط خواهند خورد و عملاً به جز تعدادی محدود شانس همراهی تیم ملی در جام جهانی را نخواهند داشت و در نهایت از بین همین تعداد نهایی انتخاب شده از بازیکنان داخلی تنها 3 یا 4 بازیکن فرصت حضور در ترکیب اصلی تیم ملی را خواهند داشت و سایرین برای رسیدن به ترکیب اصلی باید با رقبای لژیونر خود مبارزه کنند.

چیزی تا آغاز رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی نمانده و انتخاب کارلوس کی‌روش صرفاً به دلیل شناخت بالای او از فوتبال ایران و بازیکنانش است و تنها کسی که شاید بتواند با کمترین بازی تدارکاتی و اردو نتایجی در شأن فوتبال ایران کسب کند اوست. تیم ملی آماده سازی مطلوب و ایده‌آلی نداشته و حالا فقط به آرامش و اتحاد نیاز دارد تا خاطرات خوبی از این جام جهانی در ذهن ایرانیان باقی بماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *