چراغ سبز آمریکا و انگلیس به جنایت کودک کُشی عربستان در یمن؛حامیان پشت پرده ریاض در حمله به یمن چه کسانی هستند؟

6:55 - 23 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۳۸۷۷
یمن کشور جنگ زده جهان با تراژدی دیگری روبرو شده است؛ این بار بیش از ۴۰ کودک دانش آموز، قربانی جنایات عربستان سعودی و متحدانش شده‎اند.
به گزارش گروه بین الملل ، یمن کشور جنگ زده جهان با تراژدی دیگری روبرو شده است؛ این بار بیش از ۴۰ کودک دانش آموز، قربانی جنایات عربستان سعودی و متحدانش شده‎اند.

نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان که تحت حمایت واشنگتن قرار دارد پنج شنبه گذشته اتوبوس حامل دانش آموزان ۸ تا ۱۴ ساله را که از اردو بر می‌گشتند، هدف قرار دادند. در این جنایت ۵۱ نفر کشته و ۷۹ تن زخمی شدند. بنا به اعلام یونیسف این حمله از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، بدترین حمله به کودکان بوده است.
 
چراغ سبز آمریکا و انگلیس به جنایت کودک کشی عربستان در یمن

مدیر هلال احمر استان صعده به واشنگتن پست گفته است: «بخش‌هایی از بدن کودکان همه جا پراکنده شده بود و صدای گریه و ناله از همه جا شنیده می‌شد. اتوبوس مدرسه کاملا سوخته و نابود شدند.»

با این حال آمریکا به این جنایات جنگی سعودی‌ها چشمک می‌زند، همانطور که در سه سال گذشته این کار را کرد.

در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۶ تا جولای ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ هزار یمنی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شدند. هزاران نفر بی خانمان و میلیون‌ها نفر به گرسنگی که بدترین قحطی دهه‌های اخیر بوده، دچار شده‎اند.

عربستان سعودی و متحدانش به جای مواجهه با شرایط فاجعه آمیزی که خود ایجاد کرده اند، با توجیه خود نیرو‌های یمنی را سرزنش می‌کنند. سال گذشته سازمان ملل، عربستان سعودی را به دلیل کشتن و مجروح کردن بیش از ۱۰۰۰ کودک یمنی، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد. عربستان با عمدا هدف قرار دادن ده‌ها مدرسه و بیمارستان در یمن رنج و درد غیر قابل تحملی برای ساکنین ایجاد کرده است.
 
چراغ سبز آمریکا و انگلیس به جنایت کودک کُشی عربستان در یمن؛حامیان پشت پرده ریاض در حمله به یمن چه کسانی هستند؟

بر اساس آمار‌های سازمان ملل بیش از ۱۷ میلیون یمنی در شرایط فقدان امنیت غذایی به سر می‌برند و این فاجعه زندگی روزمره شهروندان است. یکی از اعضای کنگره آمریکا گفت: «آن‌ها در جنایات جنگی در یمن به عربستان کمک می‌کنند.»

انگلیس متعهد شد بررسی‌های پیشنهادی سازمان ملل در مورد جرایم جنگی عربستان سعودی در یمن را انجام ندهد؛ زیرا عربستان سعودی تهدید کرد تجارت خود را با تمام کشور‌هایی که با ناظران حقوق بشر همکاری کنند، متوقف خواهد کرد.

اگرچه اعضای ائتلاف سعودی، امارات، بحرین، کویت، اردن، سودان، قطر و مصر هستند، اما آمریکا و انگلیس با ارائه سوخت، سلاح و آموزش سربازان ائتلاف، نقش اصلی را در این ائتلاف ایفا می‌کنند. عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های آمریکایی است.

در مارس ۲۰۱۸ وزارت امور خارجه آمریکا از قرارداد فروش تسلیحات به ارزش بیش از ۱.۱ میلیارد دلار به عربستان خبر داد. در همان هفته کنگره در جریان دیدار محمد بن سلمان از واشنگتن از این قرارداد را تصویب کرد.
 
چراغ سبز آمریکا و انگلیس به جنایت کودک کشی عربستان در یمن

غیرنظامیان یمنی هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنند. ریاض و متحدانش نمی‌توانند منکر مداخله خود در حملات هوایی غیرقانونی باشند، زیرا سازمان ملل گزارش داد که عربستان به طور گسترده و سیستماتیک ساکنان را هدف قرار می‌دهد.

در حالی که بیش از ۲.۲ میلیون کودک یمنی دچار سوءتغذیه هستند و ۳۸۵ هزار نفر از آنان از سوتغذیه شدید رنج می‌برند و برای زنده ماندن به درمان نیاز دارند، کشتی جنگی عربستان کشتی حمل مواد غذایی و درمانی یمن را به مدت ۳۰ ماه در بنادر این کشور در دریای سرخ متوقف کرد.
 
چراغ سبز آمریکا و انگلیس به جنایت کودک کشی عربستان در یمن

سناتور کریس مورفی در اظهاراتی گفته است: «دولت ترامپ می‌گوید ما باید حملات ائتلاف سعودی را با هدف محدود کردن تلفات غیرنظامیان کنترل کنیم. اما تضاد کاملا آشکار است. سازمان ملل اعلام کرد یک سوم حملات، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. یک سوم. این اتفاقی نیست.»

او در توئیت دیگری نوشت: «بمب‌های آمریکا، هدف گیری آمریکا، حمایت هوایی آمریکا. ما فقط یک اتوبوس مدرسه را بمباران کردیم. عربستان سعودی، امارات، آمریکا کمپین بمبگذاری، بی پروایی بی حد و حصر، کشتن غیرنظامیان و تقویت تروریست‌ها در یمن را راه اندازی کرده‎اند. ما باید این را به اتمام برسانیم. همین حالا.»

چهره واقعی ناقضان حقوق بشر در توئیت برنی سندرز سناتور آمریکایی مشخص شد که معتقد است: «آمریکا با حمایت از عربستان، با تامین اسلحه، سوخت گیری هوایی و کمک در هدف گیری در جنگ یمن، در این جنایت همدست است. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که حمایت ما از این جنگ ما را امن‌تر می‌کند.»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *