ایران و لرزان‌ترین نیمکت بین رقبا/ آماده‌سازی نمایندگان آسیا در ثبات و آرامش

1:31 - 19 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۶۷۱۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
فوتبال ملی ایران در سه سال اخیر تغییرات بسیار زیادی به خود دیده است.

خبرگزاری میزان - از مدت‌ها پیش شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی وجود داشت، همچنین رئیس جدید فدراسیون قبل رسیدن به کرسی ریاست، علنا از تلاش برای بازگرداندن مرد پرتغالی صحبت به میان آورد و سرانجام این اتفاق افتاد و حالا برای سومین بار پیاپی مردان تیم ملی فوتبال ایران زیر نظر کی‌روش راهی مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان خواهند شد.

پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹ و جدایی کی‌روش از ایران، فدراسیون مهدی تاج تصمیم گرفت با مارک ویلموتس قرارداد امضا کند. قراردادی که به یکی از پرمناقشه ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران بدل شد و نتایج ضعیف و عجیب مربی بلژیکی می‌توانست ایران را در همان مراحل ابتدایی انتخابی جام جهانی حذف کند. ویلموتس از تیم ملی رفت و دراگان اسکوچیچ که در ذهن هیچکس شبیه به سرمربی تیم ملی ایران نبود، جانشین او شد. اسکوچیچ بر خلاف کارنامه و شخصیتش، توانست مسیر رسیدن ایران به جام جهانی قطر را به خوبی هموار سازد، اما او نتوانست فرصت نشستن روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی را به دست آورد و کی‌روش جایگاهش را از او گرفت.

با بررسی وضعیت کادرفنی تیم‌های مطرح آسیایی و نمایندگان این قاره در جام جهانی ۲۰۲۲، به این نکته پی می‌بریم که هیچکدام از آنها در ۴ سال اخیر (عربستان ۳ سال) سرمربی خود را تغییر نداده‌اند و با یک کادرفنی و یک برنامه ریزی اصولی و مدون به جام جهانی پای خواهند گذاشت.

تیم ملی قطر: فلیکس سانچز | از سال ۲۰۱۷
تیم ملی ژاپن: هاجیمه موریاسو | از سال ۲۰۱۸
تیم ملی کره‌ی جنوبی: پائولو بنتو | از سال ۲۰۱۸
تیم ملی استرالیا: گراهام آرنولد | از سال ۲۰۱۸
تیم ملی عربستان: هروه رنار | از سال ۲۰۱۹

پس از انتخاب کارلوس کی‌روش برای سرمربیگری تیم ملی در سال ۱۳۹۰، تا چندسال خیال همه از نیمکت تیم ملی راحت بود و کسی به تغییر سرمربی فکر نمی‌کرد تا اینکه اختلافات کی‌روش با مدیران فوتبال ایران، مربیان، باشگاه‌ها، کارشناسان و رسانه‌ها بالا گرفت و با شکست مفتضحانه مقابل ژاپن و حذف از جام ملت‌های ۲۰۱۹ چاره‌ای جز خداحافظی پیش‌روی کی‌روش نبود.

پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹، ویلموتس در ۶ بازی و اسکوچیچ در ۱۸ بازی ایران را هدایت کردند و این ۲۴ بازی فقط حکم یک غیبت کوتاه و بازگشت مجدد کی‌روش را داشت. اکنون همه نگاه‌ها به کی‌روش است تا با اخذ روش جدید در این مدت کوتاه، بتواند معجزه‌گر و یکی از محبوب ترین مربیان تاریخ تیم ملی نام بگیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تیم ملی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *