رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسلام و نیاز‌های زمان، مجموعه بیست و شش سخنرانی از شهید مطهری

9:28 - 21 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۳۳۰۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب «اسلام و نیاز‌های زمان» مطالب مهم و در عین حال جذابی را در مورد مسائل مورد نیاز در باب «اسلام و مقتضیات زمان» ارائه کرده است. این کتاب در دو جلد به چاپ رسده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب «اسلام و نیاز‌های زمان» مطالب مهم و در عین حال جذابی را در مورد مسائل مورد نیاز در باب «اسلام و مقتضیات زمان» ارائه کرده است. این کتاب در دو جلد به چاپ رسده است. کتاب اسلام و نیاز‌های زمان از سخنرانی‌های زمستان ۱۳۴۵ شهید مطهری در یک جمع عمومی تحت عنوان «اسلام و مقتضیات زمان» و نوشته کوتاهی به قلم ایشان در همین موضوع «به عنوان مقدمه» تشکیل شده است. این کتاب مجموع بیست و شش سخنرانی شهید مطهری در این زمینه است. اسلام دینی برای تمام اعصار است و احکام اسلامی نیاز‌های زمان و شرایط مختلف را مورد توجه قرار داده است.
 
اسلام و نیاز‌های زمان، مجموعه بیست و شش سخنرانی از شهید مطهری
 
شهید مطهری در این کتاب بیان می‌کند: «برای روشنفکران مسلمان در عصر ما که از نظر کیفیت زبده‌‏ترین طبقات اجتماعی می‏‌باشند و از نظر کمیت خوشبختانه قشر قابل توجهی به شمار می‌‏روند، مهم‌ترین مسئله اجتماعی «اسلام و مقتضیات زمان» است. دو ضرورت فوری، مسئولیتی سنگین و رسالتی دشوار بر دوش این طبقه می‏‌گذارد: یکی ضرورت شناخت صحیح اسلام واقعی به عنوان یک فلسفه اجتماعی و یک ایدئولوژی الهی و یک دستگاه سازنده فکری و اعتقادی همه جانبه و سعادت بخش و دیگر ضرورت شناخت شرایط و مقتضیات زمان و تفکیک واقعیات ناشی از تکامل علم و صنعت از پدیده‌‏های انحرافی و عوامل فساد و سقوط».

برخی از مطالب کتاب عبارت‌اند از: علّت تغییر مقتضیات زمان‌ها، دو نوع تغییر در زمان، جامعه در حال رشد، افراط و تفریط، راه میانه، عقل و راه اعتدال، خوارج، عوامل تصفیه‌ی فکر اسلامی، اخباری‌گری، شئون پیامبر: رسالت، قضاوت و حکومت، تغییرات زمان در تاریخ اسلام، اجتهاد و تفقه در دین، قاعده ملازمه، علی (علیه‌السلام) شخصیت همیشه تابان، نسبیت آداب، عبادت و پرستش، نیاز ثابت انسان، نظریه نسبیت عدالت، رد نظریه نسبیت عدالت، بررسی نظریه نسبیت اخلاق، مسئله نسخ و خاتمیت، نظریه جبر اقتصادی تاریخ و برسی آن، جامعه و تاریخ از نظر قرآن و آیا اخلاق مطلق است یا نسبی؟
 
اسلام و نیاز‌های زمان، مجموعه بیست و شش سخنرانی از شهید مطهری
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *