انتشار جزئیات جدیدی از نشست روسای جمهور روسیه و آمریکا/پیشنهادات هسته‎ای پوتین به ترامپ در هلسینکی

9:53 - 17 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۲۸۰۱
پایگاه پولینیکو می‎گوید که فهرست جدیدی از موضوعات مورد بحث روسای جمهور روسیه و آمریکا در نشست هلسینکی توسط یک مقام روس منتشر شده است.
پیشنهاد روسیه برای تمدید قرارداد استارت در نشست هلسینکیبه گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه پولیتیکو در گزارشی نوشته که فهرست جدیدی از موضوعات مورد بحث پوتین و ترامپ در نشست اخیر هلسینکی منتشر شده است.

این سند حاکی از تمایل روسیه به ادامه مذاکرات هسته‌ای سنتی با آمریکاست.
 
براساس این سند روسیه پیشنهاد یک قرارداد ۵ ساله برای تمدید توافقنامه استارت در راستای محدود کردن تسلیحات هسته‎ای ارائه داده است.
 
سند مذکور حاوی مجموعه‎ای از زمینه‎هایی است که دو کشور می توانند برای کاهش خطرات هسته‎ای با یکدیگر همکاری کنند و اعتماد از دست رفته را ترمیم نمایند.

براساس یک سند که به دست پولیتیکو رسید، ولادیمیر پوتین در نشست ماه گذشته خود با دونالد ترامپ فهرستی از درخواست‌های خود را مطرح کرد. از جمله این درخواست‌ها مذاکرات جدید در مورد کنترل سلاح‌های هسته‌ای و ممنوعیت تسلیحات فضایی بود.

مشاوران ارشد ترامپ هم اعلام کردند که حتی آن‌ها نیز از یک صفحه مباحث پیشنهادی که قبلا منتشر و ارائه نشده بود، بی خبر هستند. به گفته یک مترجم زبان انگلیسی پوتین این موضوع را در مکالمه دو ساعته خود با ترامپ مطرح کرد.

یکی از شرکت کنندگان در کنفرانس غیررسمی کنترل تسلیحات در مسکو گفت: «جزئیات سند جدید حاکی از تمایل پوتین به ادامه همکاری‌های سنتی دو کشور در زمینه تسلیحات هسته‌ای برای جلوگیری از برخورد‌های احتمالی است.»

کاخ سفید سه شنبه اظهارنظر‌ها درباره این سند را رد کرد. به نظر می‌رسد این سند تحت تاثیر تشدید تنش در موضوعات روسیه و اوکراین و مسئله مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

پوتین در جریان کنفرانس خبری مشترک با ترامپ در هلسینکی تلویحا به برخی مسائل این سند اشاره کرده بود. وی گفته بود: «به عنوان دو قدرت اصلی هسته ای، مسئولیت ویژه‌ای برای حفظ امنیت بین المللی داریم.»

پوتین در دوه ریاست جمهوری اوباما نیز گفته بود: «ما به همتایان آمریکایی خود یادداشتی حاوی پیشنهادات ویژه درباره مسائل هسته‎ای ارائه دادیم.»

معاهده استارت جدید (NEW START treaty)، موافقتنامه هسته‌ای فعلی دو کشور در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *