چشم حامیان حقوق بشر غربی بر جنایات این روزهایِ سلطه‌گران بسته است اما از عده‌ای آشوبگر در ایران حمایت می‌کنند/غربی‌ها بزرگترین ناقضان حقوق بشرند/حقوق بشر بدون اتکا به جهات ارزشی نمی‌تواند وجود داشته باشد/غرب چه حقی دارد که حقوق بشر خود را به ما تحمیل کند؟

12:04 - 14 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۱۹۵۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم بزرگداشت حقوق بشر اسلامی، ضمن تشریح جایگاه حقوق بشر در اسلام، اصول حقوق بشر غربی را از حیث نظری، مبنایی و فلسفی بچالش کشید و به طرح پرسش‌هایی در این مورد پرداخت که نظریه‌پردازان غربی پاسخی برای آنها ارائه نداده‌اند.

چشمان حامیان غربی حقوق بشر بر جنایات این روزهایِ سلطه‌گران بسته است اما از عده‌ای آشوبگر در ایران حمایت می‌کنند/تبیین چالش‌های فلسفیِ حقوق بشر غربی: اگر قرار باشد تمام حقوق، قراردادی باشد، چه کسی به شما حق داده که نفس قوانین را تقنین کنیدبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم روز بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای چهارمین جایزه حقوق بشر اسلامی که امروز ۱۴ مرداد ۹۷ درمجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از حضار و سفرای خارجی، از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر این ستاد برای تلاش‌های صورت گرفته به منظور برگزاری این همایش در راستای تکریم حقوق بشر اسلامی قدردانی کرد.


وی با تاکید بر اینکه مسئله حقوق بشر برای مسلمانان و خصوصا برای نظام جمهوری اسلامی یک مسئله اساسی است، در تبیین این موضوع تصریح کرد: دلیل اینکه برای مسلمانان مسئله حقوق بشر مسئله‌ای اساسی است، تکیه ادیان الهی وخصوصا اسلام بر مسئله حقوق انسان‌ها و تکریم این حقوق و همچنین کرامت انسانی است.


آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مسئله حقوق انسان‌ها یک مسئله کاملا مهم و موردتوجه است.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به آیه شریفه "ولقد کرّمنا بنی‌آدم... " این آیه را یکی از آیات پرمعنا در شرافت و کرامت انسانی دانست و تاکید کرد: تکریم انسان و کرامت انسان از اصول اساسی قرآن است و این در کنار مطالب دیگری که در آموزه‌های اسلامی از حیث محتوا همین مضمون را دارد، قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: تعبیر شریف و بلند قرآنی "... و نفخت فیه من روحی" یکی دیگر از آیاتی است که بر کرامت انسانی دلالت می‌کند. نفخه روح الهی مسئله کوچکی نیست؛ گرچه اضافه روح به خداوند نه از باب این است که خداوند یک حقیقت مرکب از روح و غیرروح دارد؛ کما اینکه در روایات تفسیر شده است اضافه روح به خداوند مثل اضافه بیت به خداوند است که به کعبه اطلاق شده است. روح خداوند مخلوق عظیمی است و خیلی عالی‌مقام‌تر از فرشتگان الهی و از آن روح در انسان نفخه‌ای قرار داده شده است.


آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: انسانی که نفخه روح الهی در اوست، مستحق هرکرامتی است؛ بنابراین اسلام و ادیان الهی که تعالیم مشترک بسیاری دارند، در مسئله حقوق بشر تاکید موکد دارند.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه اصل و اساس نظام بر اسلام مبتنی شده، در قانون اساسی نیز به صراحت این مسئله آمده است، یادآور شد: علاوه بر اینکه مصادیق حقوق انسانی در جای جای قانون اساسی و خصوصا فصل سوم که حقوق ملت را مورد تاکید قرار داده، آمده است، این حقوق در جوانب مختلف حیات انسانی نیز تصریح شده است.


وی افزود: علاوه بر این در اصل دوم قانون اساسی که مبنای جمهوری اسلامی را بیان می‌کند، عنوان می‌دارد که جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان بر شش مبنا که شامل توحید، وحی، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توام با مسئولیت در برابر خدا.


آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل دوم که بنیان‌های این نظام را بیان می‌کند، در عِداد توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت، بحث کرامت و ارزش والای انسانی را بیان شده است، اظهار کرد: این ترجمانی از اهمیتی است که قرآن نسبت به کرامت انسان دارد و همچنین ترجمانی از مشی پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در اعتنا به کرامت و ارزش انسانی است.


رئیس قوه قضاییه بیان داشت: درروایات متعددی آمده است که انسانِ مومن ممکن است هر کاری کند، ولی حق ندارد اذلال نفس کند که این مطلب مهمی است که نمی‌تواند نفس خود را ذلیل کند.


وی به روایتی معروف از پیامبر (ص) که در "مستدرک" هم نقل شده است، اشاره کرد و گفت: براساس این روایت نقل شده است که پیامبر (ص) روزی به منبر رفتند و برای مردم خطابه خواندند و فرمودند: مردم از زمان خلقت تا حالا مثل دندانه‌های یک شانه مساوی هستند و هیچ فضلی برای عرب بر عجم و برای سفید بر سیاه نیست؛ مگر به تقوا. یعنی معیار تقواست.


آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: در روایتی از نهج‌البلاغه، حضرت در نامه به مالک‌اشتر بعد از سفارش برای مردم و رعایت حق رعایا فرمودند که مردم دو قسم هستند: یا برادر ایمانی تو می‌باشند یا مثل تو مخلوقی هستند که باید حقوقشان رعایت شود.


رئیس قوه قضاییه روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را مبتنی بر رعایت حقوق انسانی عنوان کرد و افزود: امروز با تصویری ازحقوق بشر و کرامت انسانی مواجه هستیم که پاره‌ای از آن در اعلامیه جهانی حقوق بشر منعکس شده است.


وی تاکید کرد: به لحاظ سیاسی، نظری و عملی با رویه‌ای در دنیا مواجهیم که نه فقط  ادعای کذب حمایت از حقوق انسان‌ها و حقوق بشر از ناحیه کشور‌های سلطه است، بلکه ابزار ساختن بحث حقوق بشر برای سرکوب حقوق بشر است.

 

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز راه و روشی که امریکایی‌ها و غربی‌ها در سراسر دنیا پیش گرفته‌اند، جز نقض حقوق بشر چیزی نیست، ادامه داد: می‌توانید وضعی را که امروز مردم یمن دارند، مشاهده کنید. برحسب تعریف قرارداد‌های بین‌المللی و اعلامیه‌ها و بیانیه‌های جهانی، در این کشور جنایات جنگی صورت می‌گیرد. حمله به بیمارستان‌ها، مساجد و آثار باستانی جزو جنایات جنگی است. ببینید در بحرین چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز بیماران، کودکان و زنان مورد هجمه عظیم قرار می‌گیرند. در همین چند روز اخیر بیمارستانی در حدیده مورد هجوم ائتلاف سعودی قرار گرفت و ۲۰۰ شهید داد که این مصداق جنایت جنگی است؛ لکن حامیان حقوق بشر اینجا چشمان و دهانشان بسته است؛ اما وقتی به جمهوری اسلامی می‌رسند، از عده‌ای که در خیابان‌ها آشوب می‌کنند و ماشین‌ها و مغازه‌ها را به آتش می‌کشند، به عنوان حمایت از حقوق بشر حمایت می‌کنند و انسان واقعا از این همه تناقض در حیرت می‌ماند.
 
وی تصریح کرد: حضور امریکایی‌ها در عراق با بزرگترین فجایع حقوق بشر در عصر حاضر توام بود. به حقوق یک ملت تجاوز کردند؛ تمام زیرساخت‌های این کشور را از بین بردند تا اینکه امروز قرارداد‌های ۲۵ ساله نفت امضا کنند؛ برای گرفتن ثمن همان فجایعی که انجام دادند.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: کار‌هایی که امریکایی‌ها در افغانستان انجام دادند و اقداماتی که در فلسطین به پشتوانه امریکا انجام می‌شود، نیز نمونه‌ای دیگر از جنایات آن‌ها علیه حقوق بشر است.

رئیس قوه قضاییه خلق داعش را نمونه بزرگی از نقض حقوق بشر دردنیای معاصر دانست و افزود: همین آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی بصراحت به‌عنوان یک امر مذموم علیه آقای اوباما و خانم کلینتون این موضوع را پیش کشید که شما داعش را خلق کردید. حال سوال اینجاست که این داعشِ مخلوق امریکایی‌ها در زمان خود آقای ترامپ چه شد؟ اسما" ائتلافی علیه آن دارند، اما در واقع از آن حمایت می‌کنند و جمهوری اسلامی که به حمایت مظلومین درعراق و سوریه شتافت، به نقض حقوق بشر محکوم است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اهداف امریکایی‌ها برای خلق داعش به ماهیت حقوق بشر غربی اشاره و عنوان کرد: امریکایی‌ها با خلق داعش دنبال این بودند که هم چهره اسلام را مشوه کنند، هم کشور‌های مسلمان را مشغول نمایند و پایگاهی برای خود درست کنند و لذا در تشکیل ائتلاف علیه داعش گفتند که مقابله ما با آن‌ها ۲۰ سال طول می‌کشد.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با کمک به برادران خودش در عراق و سوریه توانست این غدد سرطانی را تقریبا از بین ببرد و این ماهیت حقوق بشر غربی است.

وی با تاکید بر اینکه ما با حقوق بشر به نحوی که مغرب‌زمین ارائه، عمل و رفتار می‌کند، مسائل متعددی داریم. به اجمال به طرح سه مسئله پرداخت و در بیان نکته اول گفت: یک مسئله، مسئله نظری، مبنایی و فلسفی است که فوق‌العاده مسئله مهمی است و نقطه چالش ما با غرب است و آن اصل مسئله حق بشر است.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: ما معتقدیم بدون داشتن چارچوب‌های اعتقادی و متافیزیکی و فلسفی نمی‌توانید حق بشر و کرامت ذاتی انسان را تصویر کنید. حق بشر و کرامت انسانی یک لفظ است که باید دید شما چه تفسیری از این حق دارید.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بنده معتقدم دنیای غرب و بنیان فکری مغرب‌زمین نمی‌تواند حق بشری عادلانه، معقول و عقلانی تصویر کند؛ مگر اینکه یک اتخاذ مبنا نماید.

وی تاکید کرد: بسیاری از کسانی که حقوق بشر اسلامی را مورد حمله قرار می‌دهند، ادعا می‌کنند که حقوق بشر اسلامی ایدئولوژیک است و ما نمی‌خواهیم حق بشر ایدئولوژیک باشد؛ درحالیکه به آنها عرض می‌کنیم مگر اصلا می‌توانید حقوق بشر غیرایدئولوژیک داشته باشید؟ اگر مقصود از ایدئولوژیک بودن، معیاری بودن می‌باشد، شما مجبورید اتخاذ مبانی ارزشی و معیاری نمایید؛ مگر اینکه یک لقلقه لسانی داشته باشید.

آیت‌الله آملی لاریجانی در چگونگی این ضرورت افزود: اولا سوال ما این است که حق چیست که ما حق بشر قائلیم؟ مبنای حق چیست؟ گفتن لفظ حق که مسئله‌ای را حل نمی‌کند؛ بلکه باید دید از حق چه چیزی را می‌فهمیم که خود فیلسوفان غربی در این مشتتت هستند و آرای مشتتتی دارند.

رئیس قوه قضاییه یاداور شد: فیلسوفانی که آنها را "پوزیتیویست حقوقی" می‌نامند، تمام حقوق را قراردادی و مجعول درنظر می‌گیرند؛ یعنی هیچ حق واقعی را قایل نیستند؛ مگر به قرارداد در چارچوب قانون که این نظر به لحاظ فلسفی حتما اشکال دارد و اشکالش این است که اگر قرار باشد تمام حقوق، قراردادی باشد، چه کسی به شما حق داده که نفس قوانین را تقنین کنید که براساس آن حقوقی را برای مردم تعیین کنید؟ در واقع قرارداد‌ها خودشان باید منبعث ازحقی باشند وگرنه در کوچه و بازار هم خیلی‌ها ممکن است چیزی را قرارداد کنند؛ ولی با قرارداد ابتدایی که چیزی حل نمی‌شود؛ بلکه قرارداد باید از ناحیه کسی باشد که قرارداد او لازم الاتّباع و تعهدآور باشد.
 
وی با بیان اینکه نظریه پوزیتیویستی در باب حقوق چیزی را نمی‌تواند حل کند و صحیح هم نیست، ادامه داد: اقلا باید یک حق واقعی را که قراردادی نباشد، بپذیریم. درمیان فیلسوفان غربی بسیاری هستند که به نحوی این حق غیرقراردادی را با عنوان "حق طبیعی" پذیرفته‌اند و برخی از تفسیر‌های این حق طبیعی عبارت است از حقوقی که واقعا وجود دارد و انسان به لحاظ ذات و طبیعتش این حق را واجد است و به قرارداد، اتکایی ندارد که این یک پشتوانه‌ای است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: تا ما تصویری از انسان و عالم نداشته باشیم، نمی‌توانیم حقوق بشر را تفسیر کنیم و سوال اینجاست: اگر انسان به تعبیر برخی از اگزیستانسیالیست‌ها یک موجود پرتاب شده در این عالم است و در ورای انسان و عالم که ما از آن به خدا و الله و مالک الملک تعبیر می‌کنیم، حقیقت دیگری نیست، در اینجا که نسبت انسان با عالَم، موجودی غریب و تنهاست این انسان به کجا می‌خواهد برود و غایتش چیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: از داخل این اگزیستانسیالیسم الحادی چیزی که بیرون می‌آید، عبارت است از یک انسان پرتاب شده در عالم که نمی‌تواند مقصدی داشته باشد و پوچ‌گرایی و نهیلیسم نیز از اینجا به تفکر انسانی راه پیدا می‌کند.

وی با طرح این سوال که حق بشری انسان چیست، گفت: ادعای ما این است که بین انسان پرتاب شده در عالم و انسانی که خود و تمام وجود را قائم به حقِ مطلق می‌داند، فرق وجود دارد. نگاه این انسان به این عالم این است که یک موجود حقیقی در ورای این عالم وجود دارد که آنچه ما از قدرت، علم و حرکت و تلاش داریم، قائم به اوست و در اینجاست که حق بشری معنای دیگری دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر تصویر ما از انسان و سیر او این است که همه چیز بسوی حق می‌رود و همه چیز به طرف او برگشت دارد، در اینجا حق بشر بگونه‌ای دیگر تفسیر می‌شود و ما نمی‌توانیم موجود مسیطر و مسلط به عالم را که همه نعمات از ناحیه او می‌آید، نادیده بگیریم؛ بنابراین تصویر ما از عالم و آدم در تفسیر حق بشری بسیار اثرگذار است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این که تفکر لیبرال دموکراسی که پشت اعلامیه جهانی حقوق بشر است، در واقع تفکری ایدئولوژیک است، خاطر نشان کرد: آن‌ها ادعا می‌کنند که تفکرشان ایدئولوژیک نیست و تصویری از آزادی و دموکراسی عرضه می‌کنند که ایدئولوژیک نباشد؛ اما این یک ادعاست و تدقیق نشان می‌دهد که حقوق بشر بدون اتکا به جهات ارزشی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: اندیشمند معروف غربی در کتاب عدالت خود حدود ۵۰۰، ۶۰۰ صفحه مطلب نگاشته است برای این که بتواند تصویری از حق و عدالت ارائه کند که بر ارزش‌ها متکی نباشد؛ ولی نتوانسته است و اذعان داشته که ما مجبوریم حداقلی از ارزش‌ها را بپذیریم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ما به لحاظ متافیزیکی، فلسفی و اعتقادی باید حقوق بشر غربی را به چالش بکشیم، گفت: باید به آن‌ها بگوییم که نمی‌توانید بدون اتخاذ موضع در این جهات حق بشر را تفسیر کنید و بر این اساس نیز بحث کرامت انسانی مورد چالش قرار می‌گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در مقدمه و ماده یک اعلامیه حقوق بشر به کرامت ذاتی بشر اشاره شده است و خود ناظرین غربی که اهل نظر و تامل هستند، قبول دارند که در اعلامیه جهانی حقوق بشر راجع به کرامت انسانی چیزی بیان نشده و چیز‌هایی مفروض گرفته شده است. آن‌ها این مورد را به اجمال باقی گذاشتند برای اینکه نمایندگان مختلف که از جوامع مختلف برای تصویب اعلامیه جهانی آمده بودند، بتوانند با هم همخوانی داشته باشند و یک چیزی را با اجماع تصویب کنند. این در حالی است که تا ابعاد موضوع کرامت انسانی باز شود، اختلافات شروع می‌شود.
 
وی افزود: ما اعتقاد به خدا داریم و معتقدیم حق متعال بنیاد هستی است؛ یعنی هرکجا هستیم، خدا نیز با ماست. (هو الاول والاخر و الظاهر و الباطن)؛ بنابراین وقتی حق متعال تصویر شود، کرامت انسان معنای دیگری دارد. ما کرامت را نفخه، روح الهی، تکریم الهی و وصول به حق می‌دانیم. خداوند وقتی انسان را خلق کرد، راه را به او نشان داد. "إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً"

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: ما معتقدیم یک انسان در طول حیات خود، اهل "یمین" و انسان دیگری اهل "شِمال" می‌شود و انسان‌ها فضایلی را در خود ایجاد می‌کنند و در سیر عالم بطرف آخرت و ظهور بواطن، بطرف وصول الی الحق می‌روند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: این نوع نگاه، نگاه الهی به بشر است و حقوق بشر و کرامت انسانی در این نگاه معنا پیدا می‌کند. اگر از من بپرسند، می‌گویم کرامت، نفخه روح الهی در ماست. حق متعال دست ما را گرفته و ارشاد کرده و ما با اختیار خود می‌توانیم به طرف وصول الی الحق برویم.

وی بیان کرد: حال از کسی که درمغرب زمین الحاد را پیشه کرده و اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده است، می‌پرسیم کرامت انسانی چیست؟ منظور شما کدام انسان است؟ ماتریالیست؟ اگزیستانسیالیستِ الحادی؟ انسانی که خدا را قبول ندارد یا قبول دارد و سکولار است؟ هرکدام از این انسان‌ها به یک گونه‌اند و قدر جامعی ندارند؛ بنابراین ما این را یک چالش فکری مغرب زمین می‌دانیم که نمی‌توانند کرامت انسانی را تفسیر کنند؛ مگر اینکه به جاده صواب بیایند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: ما دررابطه با کرامت انسانی قدر جامعی با آن‌ها نداریم. من از بعضی از نویسندگان در درون کشور تعجب می‌کنم که گفته‌اند اگر شما این مباحث را بیاورید این موارد "حقوق بشر متافیزیکی" می‌شود و ما با آن کار نداریم. سخن من این است اصلا شما حقوق بشر غیرمتافیزیکی ندارید؛ بدون بنیاد‌های متافیزیکی اصلا حقوق بشری وجود ندارد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بچالش کشیدن حقوق بشر غربی تصریح کرد: حال موضوع قبل را کنار بگذاریم و فرض کنیم هرکس مبنای خودش رادارد. سوال ما از دنیای غرب این است که شما چه حقی دارید که حقوق بشر خود را به دنیا تحمیل کنید؟ ما و عده‌ای که بیش از یک میلیارد انسان را تشکیل می‌دهیم، اعتقاد به اسلام و خدا داریم و براساس این اعتقاد نیز تفسیری از حقوق بشر داریم.

وی با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی که در قاهره تصویب شده است، گفت: گرچه به نظر ما این اعلامیه هنوز دارای نواقصی است؛ ولی از حیث دینی مطالب کاملا پیشرفته‌ای دارد. در مواد ۲۴ و ۲۵ آن تصریح می‌کند که تمام مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی مشروط به مطابقت با احکام شریعت است و در ماده ۲۵ بیان می‌کند که شریعت اسلامی تنها مرجع تفسیر هر ماده از مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی است. این مورد از منظر ما درست است؛ به دلیل اینکه اگر کسی در چارچوب فکری و متافیزیکی و اعتقاد الهی کارش را شروع کرد، به همینجا منتهی می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: بیش از یک میلیارد انسان تفکری به این شکل دارند. البته ما نمی‌گوییم که همه این فکر را دارند؛ ولی جمعا به این نتیجه رسیده‌اند و در دنیای غرب نیز به نتیجه‌ای دیگر رسیده‌اند؛ اما سوال اینجاست که آن‌ها چه حقی برای تعمیم، کلیت‌پذیری و شمولیت اندیشه خود دارند؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دنیای غرب چه حقی دارد که فکر خود را به ما تعمیم دهد؟ حقوق بشری را به ما تحمیل می‌کنند و می‌گویند آزادی ازدواج و بعد ازدواج را اینگونه معنا می‌کنند که با همجنس نیز می‌شود ازدواج کرد. این تفسیر شماست؛ اینگونه حق بشری برای خودتان باشد. البته آن‌ها نه فقط در بحث حقوق بشر بلکه در امورات دیگر به تعمیم‌پذیری قائلند که این موضوع از لحاظ فلسفی قابل بحث است.

وی با بیان اینکه چالش دیگری که مغرب زمین با آن روبروست، مربوط به روش و رویه است، گفت: دنیای غرب گذشته از همه بحث‌های فلسفی و نظری، رویه‌ای غیرانسانی دارد. حقوق بشر ابزاری در دست آنهاست و آمریکایی‌ها در مرز خودشان مهاجرین را طبقه‌بندی و بیش از دو هزار فرزند را از مادرشان جدا کرده‌اند. حال چه به سر مهاجران و فرزندان آمده، این بحث دیگری است. شما ضجه‌های کودکان را هنگام جدا شدن از مادرشان در رسانه‌ها دیده‌اید. این حق بشر در دنیای متمدن و مدعی تمدن است که اینگونه کودک را از مادرش جدا می‌کند. این حق بشر قرن ۲۱ است.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: در یمن با حمایت امریکایی‌ها بمباران‌های چندساله، متناوب و پیوسته بر روی مردم انجام می‌دهند، تنگنا‌های غذایی، دارویی و مشکلات بیمار‌ی‌های واگیردار در این کشور حق بشر امریکایی است. در فلسطین اشغالی بمباران‌های کورِ رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت امریکایی‌ها انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه این مطلب تصریح کرد: این‌ها رویه‌هایی است که جهان اسلام باید به آن پاسخ دهد و رویه واحدی را علیه آن‌ها اتخاذ کند، متاسفانه امروز حکام برخی ازکشور‌های اسلامی درست در راستای نقض حقوق بشر کار می‌کنند. سعودی‌ها و ائتلاف سعودی در این کشور‌ها چه می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید باید بحث حقوق بشر را در وجهه نظری و به چالش کشیدن تفکر غربی دنبال کنیم و در این زمینه وقت بگذاریم. اینجا جای اندیشه‌ورزی است و با تبلیغاتِ صِرف نمی‌شود کار کرد. بنده به عنوان فردی که در این زمینه کار کرده‌ام، معتقدم ما حرف‌های گفتنی بسیاری هم به لحاظ فلسفی و نظری و هم از جهت محتوای ادیان الهی و خصوصا اسلام داریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: کتاب غیرمُحَرَّفِ نور مبین و نازل شده در اختیار مسلمانان است؛ براین اساس می‌توانیم کار کنیم. مکرر از ستاد حقوق بشر اسلامی خواسته‌ام بخشی از فعالیتشان را روی بحث‌های مبنایی بگذارند و از استادان و بزرگوارانی که اهل فکر هستند در حوزه و دانشگاه استفاده کنند و در باب حقوق بشر جلسات و همایش‌هایی برگزار کنند تا مبانی فلسفی و نظری کنکاش، تامل، عرضه، نقادی و پالایش شود و در اینجاست که می‌توان تفکر غربی را چه آنجا که برخاسته از مدرنیته یا لیبرال دموکراسی است، به چالش کشید.

رئیس قوه قضاییه افزود: افرادی مانند فوکویاما که می‌گویند لیبرال دموکراسی اندیشه نهایی در دنیاست و پایان تاریخ به اینجا منتهی می‌شود، حرفشان باطل است. اتفاقا انقلاب اسلامی با ورود به صحنه، یک تفکر فلسفه سیاسی جدید را که همان مردم‌سالاری دینی (پیوند بین آزادی انسان‌ها و معنویت) است، عرضه کرد که قابل بحث در دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری که به حضورشان رسیده بودیم، تاکید شدکه نسبت به غرب در بحث حقوق بشر بصورت تهاجمی برخورد کنیم. غربی‌ها در طول تاریخ و در همین زمان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: کار‌هایی که کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و امریکا در الجزایر، هند، کشور‌های افریقایی و ویتنام انجام داده‌اند، در سرتاسر تاریخ انجام نشده است. این موارد را باید نشان دهیم که چه کرده‌اند و در همین روزگار ما چه می‌کنند. باید نشان دهیم سعودی‌ها با بمب‌های امریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی چطور مردم یمن را مورد تهاجم قرار می‌دهند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: همین امروز در آمریکا توسط اقتصاددان‌هایشان اعلام می‌شود که ۴۰ میلیون فقر مطلق دارند. آیا این نظامی است که از حقوق بشر دفاع می‌کند؟

وی اظهار کرد: من فکر می‌کنم ما چه در ستاد حقوق بشر و چه اندیشه‌ورزان ما باید یک ناحیه از تفکرشان همین موضوع باشد. اینجا جایی است که ما حرف داریم برای گفتن و ارائه دادن.

رئیس قوه قضاییه گفت: من مجدداً از ستاد حقوق بشر و دبیر ستاد و از همه حضار به خاطر حضور در این جلسه تشکر می‌کنم و از کسانی که برنده جایزه حق بشر اسلامی شدند بخاطر زحماتی کشیدند، تشکر می‌کنم. این تقدیر‌ها نمادین است و برای بزرگداشت تلاش کسانی است که در اطراف و اکناف دنیا برای احیای حقوق انسان و احیای حقوق مسلمان‌ها در حال تلاش هستند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به ذکر توصیه‌های اخلاقی پرداخت و اظهار داشت: آن چیزی که حقیقت ما به آن وابسته است، ذکر حق تعالی است. "یا ایهاالذین آمنوااذکرالله ذکر کثیرا" این دستور و ارشاد قرآنی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ذکر حق بالاترین داروی انسان در مسیر بی پایانی است که در آن قرار دارد. برادران و خواهران گرامی! ما یک موجود در حرکت و در سفر هستیم. این بدن و تمام آنچه که با آن است را رها می‌کنیم و در یک سفر بی پایان وارد عوالم دیگر می‌شویم. در آنجا توشه‌ای که انسان را نجات می‌دهد، عبارت است از یاد و ذکر حق تعالی و این چیزی است که تنها مطلب قابل تحصیل و ارزشمند است. در آن دعای پر مغز ماه رجب آمده است که انسان هر کاری که می‌کند و ورود به ساحت هر چیزی و هر کسی پیدا می‌کند خسارت است الا وفود به حق تعالی؛ این باید معیار زندگی ما بشود.

وی گفت: برادران و خواهران گرامی مسیر را حق تعالی روشن کرده است. ما باید در خدمت کسی باشیم که در همه عوالم وجود حاضر است. باید به یاد کسی باشیم که تمام حرکات و سکنات ما به او قائم است و ایمان داشته باشیم که همه چیز هالک است الی الله که مضمونی قرآنی است و باید بدانیم تنها توشه حقیقی همین ذکرالله است.

در پایان این مراسم از نفراتی که در حوزه حقوق بشر اسلامی فعالیت داشتند، توسط ریاست قوه قضاییه تقدیر شد. در این مراسم جایزه حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی در دوره چهارم به "پروفسور شیخ عکرمه سعید صبری"، امام جماعت مسجد الاقصی، "علی لینستاد"، رئیس بنیاد اسلامی "اورته هاگن" نروژ، "رکن الزمان انصاری"، هماهنگ کننده اصلی "مدرسه کودکان روهینگیایی" در بنگلادش اهدا شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *