جدی‌تر شدن طرح هسته‌ای عربستان همزمان با سفر سلمان به شهر نیمه کاره نئوم

10:49 - 10 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۰۹۵۴
هم زمان با سفر غیرمنتظره ملک سلمان بن عبدالعزیز به شهر در حال تاسیس نئوم در شمال غربی این کشور، خبر‌هایی مبنی بر تسریع در روند طرح هسته‌ای عربستان سعودی نیز مطرح شده است.
جدی‌تر شدن طرح هسته‌ای عربستان همزمان با سفر سلمان به شهر نیمه کاره نئومبه گزارش گروه بین الملل ، عربستان سعودی در حال پیش بردن طرح هسته‌ای خود است.

هم زمان با سفر غیرمنتظره ملک سلمان بن عبدالعزیز به شهر در حال تاسیس نئوم در شمال غربی این کشور، خبر‌هایی مبنی بر تسریع در روند طرح هسته‌ای عربستان سعودی نیز مطرح شده است.

پایگاه اینترنتی عرب نیوز در یادداشتی در این خصوص نوشت: «عربستان سعودی آماده است طرح‌های خود برای اولین نیروگاه هسته‌ای را پس از اعلام نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی نهایی کند. یک تیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دعوت عربستان سعودی طی ۱۲ روز در عربستان سعودی در حال بررسی برنامه توسعه زیرساخت‌های این کشور برای برنامه انرژی هسته‌ای بودند. بررسی زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور ۲۴ جولای به پایان رسید.»
 
در ادامه این یادداشت آمده است: «با اعلام نظر نهایی آژانس انرژی اتمی، عربستان آماده دریافت پیشنهادات و مذاکرات لازم برای عقد قرارداد نخستین نیروگاه هسته‌ای خود خواهد بود.»

نکته قابل تامل، همزمانی سفر عبدالعزیز به نئوم برخلاف سنت مرسوم گذراندن تعطیلات در مراکش با انتشار خبر تسریع روند طرح انرژی هسته‌ای این کشور است. بنا بر طرح‌های اعلام شده کل انرژی سازنده شهر نئوم انرژی خورشیدی و انرژی هسته‌ای خواهد بود. دولت عربستان اعلام کرده است، قصد دارد در کنار تاسیسات هسته‌ای، سازمانی برای نظارت بر شیوه اجرایی کردن این عملیات ایجاد کند. عربستان سعودی مدعی است این سازمان با نیرو‌های غیربومی اداره می‌شود وهدف آن اطمینان دولت آمریکا از عدم دستیابی عربستان به سلاح هسته‌ای است.

اسفند سال گذشته نیز برخی از رسانه‌ها از درخواست عربستان سعودی در مذاکرات با آمریکا برای کسب مجوز غنی سازی و فرآوری اورانیوم در قبال انتخاب شرکت‌ها و فناوری‌های آمریکا بوده‎اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه خبری بلومبرگ و شماری دیگر از رسانه‌ها، اوایل اسفندماه سال گذشته گزارش دادند که مقام‌های سعودی در مذاکرات خود با واشنگتن خواستار دستیابی به ظرفیت‌های پیشرفته در زمینه انرژی اتمی غیرنظامی هستند؛ آن‌ها مدعی بودند توافق هسته‎ای با ایران، به تهران اجازه غنی سازی اورانیوم در سطح محدود را داده است.

بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های سعودی در مذاکرات با آمریکا، به مقامات این کشور گفتند عربستان نیز باید قادر به فعالیت‌هایی که آن‌ها را بالقوه، به توانایی احتمالی برای ساخت بمب اتمی، نزدیک کند، باشد.

این در حالیست که به اذعان کارشناسان منطقه‎ای و بین المللی برپایی تاسیسات هسته‌ای در عربستان عامل مهمی در تغییر معادلات منطقه‌ای خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *