رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اوضاع سرانه مطالعه کتاب در کشور خوب نیست/در تولید کتب شاخص و فاخر دچار افت شده‌ایم

9:06 - 10 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۰۴۵۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مردم کتاب خوب و با کیفیت را قطعاً خواهند خواند. ما کمی در بخش تالیف کتاب و تولید آثار شاخص، بارز، فاخر و برجسته دچار افت و مشکل شده‌ایم.

اصغر قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص کاهش سرانه مطالعه کشور و دلایل آن گفت: بخشی از کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور به توسعه فضای مجازی بر می‌گردد. بحث فضای مجازی به صورت جدی در کشور جا باز کرده و نه تنها در بخش کتاب بلکه در سایر رشته‌های فرهنگی نیز تاثیرگذار بوده است.

وی در همین راستا ادامه داد: تاثیر فضای مجازی بر کاهش سرانه مطالعه کتاب واقعیتی عینی است. البته مطالعه کتاب تنها به کتاب کاغذی ختم نمی‌شود و می‌توان به کتاب‌های صوتی و دیجیتال هم اشاره کرد اما با نگاهی ساده به وضعیت مطالعه عمومی و افت تیراژ کتاب‌ها در خواهیم یافت که اوضاع سرانه مطالعه کتاب در کشور خوب نیست.

////////////////////////////////

قاضی زاده هاشمی کاهش کیفی آثار ادبی را یکی دیگر از دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور خواند و اضافه کرد: مردم کتاب خوب و با کیفیت را قطعاً خواهند خواند. ما کمی در بخش تالیف کتاب و تولید آثار شاخص، بارز، فاخر و برجسته دچار افت و مشکل شده‌ایم.

وی در همین رابطه اذعان کرد: البته طی سالیان گذشته کتاب‌های شاخصی نوشته شده و مخاطبان بسیار بالایی هم داشته‌اند اما واقعیت امر این است که تعداد این آثار هنوز هم کم است.

////////////////////////////////

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید دوباره به تاثیر فضای مجازی در عرصه کتابخوانی ادامه داد: البته من با اینکه بگویم فضای مجازی یک تهدید و خطر بزرگ است مخالفم. فضای مجازی می‌تواند دارای جنبه های منفی و مثبت خودش باشد.

هاشمی افزود: فضای مجازی می تواند در بالا بردن فرهنگ مطالعه، توسعه کتابخوانی و همچنین شناسایی و معرفی خوب آثار شاخص و فاخر به شدت تاثیرگذار باشد زیرا استفاده عمومی از این فضا بسیار بالا رفته است. من معتقدم امروزه آنچه نیاز اصلی عرصه کتابخوانی است را باید در فرهنگسازی عمومی جهت بالا بردن میل جامعه برای خواندن کتاب جستجو کرد.

////////////////////////////////

وی درباره فعالیت‌های خود برای بهبود وضعیت کتابخوانی در کشور تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس در حوزه صنعت چاپ و نشر و مقوله چاپ کتاب، قیمت کاغذ، ارتباط با ناشرین و چاپخانه‌ها، حوزه صنایع چاپ و ارتقاء و توسعه این صنعت فعالیت داشته و حتی کارگروهی ویژه را به نام کارگروه کاغذ تاسیس کرده تا به مسائل و مشکلات کاغذ بپردازد. همچنین به شدت بخش افزایش سطح کیفی آثار چاپ شده را جدی گرفته ایم و سعی داریم جوایز بخش‌های ادبی را طی سال افزایش دهیم.

این فعال عرصه فرهنگ درباره توقع کمیسیون فرهنگی مجلس از وزارت ارشاد اضافه کرد: ما بارها و مستمراً از وزارت ارشاد خواستار شده‌ایم که از ورطه تکرار فاصله بگیرد و به سمت کارهای خلاقانه برای حمایت واقعی از مولفین روی بیاورد و همچنین شناسایی آثار فاخر را دقیق‌تر انجام دهد.

////////////////////////////////

قاضی زاده هاشمی در مورد مشکلات بوجود آمده در واردات کاغذ خاطرنشان کرد: اگر در این بخش گزارشات به صورت کامل برسد ورود خواهیم کرد. به طور مشخص در این مدت ورودی به مسئله واردات غیرمجاز کاغذ نداشته ایم اما می‌خواهیم وزرای مربوطه را برای پیگیری و حل مشکلات مربوط به کاغذ به کمیسیون دعوت کنیم زیرا در حال حاضر بخش کتاب و جراید به شدت با مشکل کاغذ روبرو هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *