رئیس کل دادگستری فارس: امسال هیج پرونده مطبوعاتی در استان تشکیل نشده است

17:32 - 24 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۱۳۰۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان تعامل خوب دادگستری با رسانه‌ها گفت: امسال هیج پرونده مطبوعاتی در فارس تشکیل نشده است و این نشانه تقید و تبعیت رسانه های استان از قانون است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی با اشاره به اهمیت کار خبری قانونمندی و حق طلبی را از مهمترین خصوصیات یک خبرنگار حرفه ای عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تهیه خبر کاری تخصصی، دارای مسئولت و خطیر است گفت: خبرنگاران در راستای عمل به رسالت خود با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به سختی ها و حساسیت های دو چندان تهیه خبر در حوزه قضایی و توجه به چارچوب های قانونی، عرفی و اخلاقی موجود و سختی‌های آن گفت: اخباری که نقض کننده حریم خصوصی افراد تلقی شود، به لحاظ قانونی قابل انتشار نیست و ما در مجموعه قضایی استان با در نظر گرفتن همه تعاملات رعایت نص صریح قانون را مد نظر قرار می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بر کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای مبارزه با فساد نیز تأکید کرد و افزود: در دستگاه قضایی آماده ایم تا در صورت شناسایی گلوگاه های فساد توسط خبرنگاران زمینه پیگیری و برخود جدی با ریشه های فساد را در هر جایگاه و موقعیتی فراهم نمایم اما رسانه ها باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر حق طلبی و حق مداری در عرصه خبررسانی افزود: رعایت قانون باید بر جذابیت خبری در اولویت قرار گیرد و نباید کار خبر منجر به بی‌قانونی شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با بیان تعامل خوب دادگستری با رسانه‌ها عنوان کرد: امسال هیج پرونده مطبوعاتی در فارس تشکیل نشده است و این نشانه تقید و تبعیت رسانه های استان از قانون است.

وی با اشاره به سند تحول قضایی و پیشرفت 48 درصدی آن در استان فارس گفت: اطاله دادرسی در دادگستری استان معنایی ندارد و قضات دادگستری استان فارس با تلاش شبانه روزی موفق شده اند بر این موضوع که به یک ابر چالش در دستگاه قضایی است غلبه کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در صد بالایی از ابلاغات اوراق قضایی استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و دادرسی های الکترونیکی با زندان ها و اصحاب دعوی در پرونده های حقوقی رفت آمد های متهمان و زندانیان و سایر افراد را به محاکم به حداقل رسانده است گفت: با خدمات نوین قضایی زمینه تکریم ارباب رجوع بیش از همیشه فراهم شده است.

وی با تاکید بر مقابله با زمین‌خواری، آب‌فروشی و آب دزدی و غیره گفت: آزادسازی 817 هکتار از اراضی ملی از جمله اقداماتی است که در راستای مبارزه با دخل و تصرف غیرمجاز صورت گرفته است و در راستای حمایت از تولید نیز 71 کارخانه و کارگاه از تعطیلی نجات پیدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه استان فارس از امنیت بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر تنها 180 فقره پرونده کیفری در دادگاه‌های شیراز در حال رسیدگی است و این نشان‌دهنده امنیت این شهر شیراز و استان فارس است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر صلح و سازش در پرونده ها در شوراهای حل اختلاف استان گفت: از اخذ رضایت 33 فقره پرونده قصاص نفس با وساطت اعضای شوراهای حل اختلاف و هیأت های حل اختلاف دادسرای شیراز خبر داد.

در ادامه این نشست سید مصطفی بحرینی، دادستان فارس نیز گفت: رسالت و ماموریت خبرنگاری یک ماموریت دو سویه است که از یک طرف پیگیری مطالبات مردم و از طرف دیگر زبان گویای مسئولان و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی است.

وی با بیان اینکه نقش رسانه در جوامع امروزی نقش پر رنگ و مهمی است است، افزود: تفاوتی بین دادگستری و مسائل مربوط با پرونده‌ها با سایر ادارات وجود دارد که خبرنگاران باید این حساسیت را مد نظر داشته باشند. این مقام قضایی استان تصریح کرد گاهی اوقات کوچکترین اشاره به اطلاعات یک پرونده تحقیقات قضایی را تحت شعاع قرار خواهد داد.

بحرینی با بیان اینکه بعضی از اخبار نیز می‌تواند تاثیر مثبت بر روی پرونده‌ها بگذارند، ادامه داد: استان فارس در یک سال گذشته از جهات مختلف اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است، یکی از رسالات‌های حوزه قضایی پیگیری حقوق عامه است و دادستان از یک طرف باید مطالبه گر و از طرف دیگر مدافع مظلوم باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری خبرنگار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *