تعرفه گذاری ناصحیح گمرکی سد راه مسیر خودکفایی

8:15 - 23 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۷۴۰۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
پیشه ور رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: علی رغم‌ پتانسیل و ظرفیت تولید در داخل، تعرفه گذاری ناصحیح سد راه مسیر خودکفایی در داخل شده است. اخذ سیاست‌های تعرفه‌ای موثر و اجرایی زمینه ساز رشد صنعت تولید ماشین‌آلات داخلی می شود. نوآوری و رسیدن به تکنولوژی و توسعه صنعت بدون ساخت ماشین آلات معنایی ندارد.

قاسم‌ پیشه‌ور در گفت‌وگو با میزان با اشاره به موانع توسعه صنعت تولید ماشین آلات کشور اظهار کرد: با توجه به آنکه یکی از مشکلات صنعت تولیدکنندگان ماشین سازی داخل نرخ بالای سود بانکی است که انتظار می رود دولت با پرداخت یارانه یا کاهش نرخ سود بانکی به زیر ۱۸ درصد باید حمایت کند.

وی افزود: خدمات کشاورزی در داخل کشور توسط ۲ محصول کمباین و تراکتور انجام می شود که دولت با حمایت از کشاورزان باید ارابه  مکانیزاسیون را به روز کند تا تراکتور ۳۰ و ۴۰ ساله در مزرعه کار نکند.

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه ظرفیت توسعه صنعت مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی در داخل وجود دارد، بیان کرد: واردات بی رویه و تعرفه گذاری بالا ماشین آلات موجب شده تا تولیدکنندگان قادر به رقابت و تولید نباشند، به همین خاطر اصلاح تعرفه گذاری و حذف معافیت های واردات می تواند به پویایی صنعت و نوسازی تراکتور و کمباین مزارع کمک کند چرا که در شرایط کنونی هدررفت کمباین و تراکتور بدلیل قدیمی بودن بالاست.

پیشه ور توضیح داد: کشور در حوزه ماشین آلات  اقدام به واردات کرده است و متاسفانه واردات  هم متاسفانه همراه با سیاست های تعرفه ای بی  اثر  بوده است که امکان شکل گیری رقابت برای تولیدات داخل را نمی دهد.

وی گفت: اخذ سیاست‌های تعرفه‌ای موثر  و اجرایی زمینه ساز  ترشد صنعت تولید ماشین‌آلات داخلی می شود

رئیس نظام صنفی و کشاورزی ادامه داد: نوآوری و رسیدن به تکنولوژی و توسعه صنعت بدون ساخت ماشین آلات معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نبود شفافیت در واردات موجب شده تا امکان سیاست گذاری در زمینه توسعه صنعت و مسیرخودکفایی ماشین آلات از بین رود، بیان کرد: کاهش معافیت ها و افزایش تعرفه واردات ماشین آلات بهترین راهکار توسعه تولید داخل است که با تداوم حمایت از تولید داخل و به دور از انحصار به بهره وری بالایی می رسیم.

پیشه ور با تاکید بر سیاست حمایت از تولید داخل ردون ایجاد انحصار گفت: تعرفه گذاری غیرموثر، قوانین و سازوکارهای ناکارآمد از قبیل قوانین تسهیل کننده واردات ماشین آلات و تضعیف کننده ساخت داخل در کنار عدم شفافیت در آمار واردات موجب شده تا امکان سیاست گذاری درست در زمینه توسعه صنعتی و مسیر خودکفایی ماشین آلات از بین رود.

براساس این گزارش متاسفانه در حوزه ماشین آلات علاوه بر بها دادن به ساخت ماشین آلات داخلی نیاز به واردات ماشین آلات به ویژه ماشین آلات معدنی داریم  چراکه هم اکنون در حوزه ماشین آلات معدنی  علاوه بر تولید داخل نیاز کشور به ۵هزار دستگاه داریم اما میزان تولید داخل  ۵۰۰  دستگاه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *