آبیاری فضای سبز در طول روز ممنوع شد

13:23 - 03 مرداد 1397
کد خبر: ۴۳۹۱۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: در مصوبه ممنوعیت آبیاری فضای سبز در طول روز سازوکار تشویقی برای شهرداری‌هایی که حفاظت و ارتقای فضای سبز شهر‌ها را همزمان با کاهش مصرف آب پیاده سازی نمایند پیش بینی شده است.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) بنفشه زهرایی، دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در رابطه با کنترل جدی مصرف آب در حوزه فضای سبزی شهری و اصلاح اساسی الگو‌های فضای سبز در شهر‌ها اشاره کرد و گفت: وظایف مشخصی برای مهار مصرف بی‌رویه آب در آبیاری فضا‌های سبز شهری به ویژه چمن در جلسه اخیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تعیین و به شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی به چرایی ورود کارگروه یاد شده به مسئله آبیاری فضای سبز شهری پرداخت و افزود: در شرایطی که منابع آب کشور درگیر چالش‌های متعددی است ما نیازمند آن هستیم که در حوزه‌های مختلف مصرف آب بازنگری کنیم و روش‌های خود را با شرایط منابعی که در اختیار داریم سازگار کنیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصریح کرد: یکی از این حوزه‌ها بحث مصرف آب در فضای سبز شهر‌ها به ویژه کلانشهر‌هایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و ... است. بدین منظور لازم است نوع فضای سبز و نوع آبیاری خود را سازگار کنیم و نمی‌توانیم به روش‌های نادرست فعلی خود ادامه دهیم.

زهرایی از چهار مصوبه جدید کارگروه ملی سازگاری با کم آبی سخن به میان آورد و افزود: در زمینه تغییر روش‌های آبیاری و الگوی فضای سبز شهری، ابتدا فعالیت را از خود دستگاه‌های دولتی آغاز کرده‌ایم و براساس آن استانداری‌ها موظف شده‌اند ممنوعیت آبیاری چمن در تمامی فضا‌های سبز متعلق به دستگاه‌های دولتی و ادارات را ابلاغ کنند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: همچنین این دستگاه‌ها موظف خواهند بود شیوه‌های آبیاری نوین برای سایر فضا‌های سبز را با هدف کاهش مصرف آب به کار ببرند.

کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری درمقایسه با سال گذشته

وی اضافه کرد: این تنها نقطه آغاز است و شهرداری‌ها به عنوان متولیان فضای سبز شهری موظف شده‌اند در مدت دو ماه برنامه عملیاتی خود را در خصوص کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری نسبت به سال گذشته ارائه نمایند.

زهرایی از ممنوعیت سه الگوی نامناسب در مصرف خبر داد و افزود: آبیاری فضای سبز در بین ساعات ۹ تا ۱۷، آبیاری نادرست فضای سبز به نوعی که آب روی آسفالت جاری شود و شست‌وشوی خیابان و پیاده‌رو با آب شرب سه روش غلط و نامناسب مصرف آب در فضا‌های سبز شهری است که از این پس ممنوع شده و شهرداری‌ها موظف به خودداری از آن‌ها شده‌اند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی همچنین از تدوین سازوکار تشویقی برای شهرداری‌هایی که حفاظت و ارتقای فضای سبز شهر‌ها را همزمان با کاهش مصرف آب اجرا کنند خبرداد.

وی به نقش مردم و به ویژه فعالان محیط زیست و آب در تحقق مصوبات یاد شده نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه از طریق وزرات کشور، استانداری‌ها و نیز همکاران خود در وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها بر تحقق این مصوبات نظارت می‌کنیم، اما پایداری و نهادینه شدن این امر با نظارت مردمی و بویژه سمن‌ها و فعالان محیط زیست و آب در استان‌های مختلف کشور ممکن می‌شود.

زهرایی در پایان با تاکید بر اینکه در پی اجرای این مصوبات فضا‌های سبز شهری با شرایط بحرانی منابع آب کشور سازگار می‌شوند، بیان کرد: همه ما می‌بایست برای تحقق این تغییر در کنار کارگروه ملی سازگاری با کم آبی باشیم و با نظارت و مطالبه خود، مانع از اتلاف آب در این بخش مهم شویم.


برچسب ها: فضای سبز کارگروه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *