زنده نگه داشتن مسئله فلسطین دغدغه هنرمندان باشد

13:56 - 02 مرداد 1397
کد خبر: ۴۳۸۸۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
محسن چخماقی در آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر خود با موضوع فلسطین گفت: : تمامی مردم در هر قشر و حیطه کاری، به‌ویژه هنرمندان، لازم است سعی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین داشته باشند.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، صبح امروز تابلو نقاشی «پشت دیوار سامری» با حضور محسن چخماقی خالق این اثر، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری و خسرو زینال‌پور مدیر مرکز آموزش و پژوهش حوزه هنری و جمعی از هنرمندان و هنردوستان رونمایی شد.

محسن چخماقی متولد بندر عباس است. او در خانواده‌ای فرهنگی رشد یافته و از کودکی ذهن و تفکری فعال و پویا در مواجهه با وقایع پیرامون خود در کشور و در دنیا داشته است. چخماقی که تابلو نقاشی «پشت دیوار سامری» را نقاشی کرده است صبح امروز در آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر خود با موضوع فلسطین در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت: مسئله فلسطین از کودکی دغدغه من بود و تا به امروز این دغدغه با من همراه است. در تمام فصول زندگی شخصی همواره به فلسطین به‌خصوص کودکان آن فکر می‌کردم. همچنین سوال‌هایی در مورد فلسطین در ذهن داشتم و دارم. یکی از این سوال‌ها چرایی تاکید امام خمینی(ره) بر مسئله فلسطین و دغدغه‌مندی رهبری بر این موضوع است.

وی ادامه داد: در هنرستان هرگاه نوبت به کار عملی می‌رسید آثارم را با موضوع فلسطین طراحی می‌کردم. در دانشگاه نیز از همان ابتدای تحصیل با همین موضوع سر و کار داشتم. تا اینکه حتی موضوع پایان‌نامه دانشگاهی را در مورد فلسطین و کودکان آن انجام دادم.

چخماقی درخصوص راهنمایی‌هایی که از اساتید دانشگاهی در تولید این اثر گرفته است، گفت: از آنجایی که علاقه بسیاری به این موضوع داشتم، برای طراحی و پخته‌تر شدن ایده و صعود به مرحله اجرای نقاشی از استاد حبیب‌اله صادقی که سبقه عظیمی در آثار انقلابی، دفاع مقدس و فلسطین دارد کمک گرفتم. ایشان در خلق این اثر با راهنمایی‌های ارزشمندی که داشتند سبب افزایش کیفیت اثر و جذابیت بیشتر آن شدند. حتی با اینکه استاد صادقی خود نیز اثری با عنوان «پشت دیوار سامری» دارد پیشنهاد این نام را به اثر من داد.

چخماقی با تاکید بر اهمیت پرداخت به موضوع فلسطین در کشور و خارج از آن گفت: این روزها مردم کشور و مردم دنیا درگیر مسائل گوناگونی هستند که ممکن است موضوع فلسطین را از یاد ببرند. تمام مردم در هر قشر و حیطه کاری لازم است سعی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین داشته باشند و البته هنرمندان نقش مهم‌تری را بر عهده دارند.

این هنرمند انقلاب در توضیح و تفسیر اثر خود گفت: این اثر در سه لت نقاشی شده و بیانی نمادین دارد. تابلو نقاشی «پشت دیوار سامری» این مطلب را بیان می‌کند که صهیونیست‌ها به بهانه عبادت در اراضی فلسطین پا در این سرزمین گذاشتند. اما همان‌طور که در این اثر نمایان است پشت پرده و سایه‌های این فعالیت آن‌ها اهداف دیگری دارد. تصرف، غصب، ظلم و تحمیل افکار پلید، اهداف اصلی صهیونیست‌ها در فلسطین است.

وی در مورد معنا و مفهوم کودکی که در این اثر به تصویر کشیده شده است، گفت: هرچند حدود 70 سال از اشغال سرزمین‌های فلسطین به دست صهیونیست‌ها می‌گذرد. اما همچنان کودکان و نوجوانان فلسطینی بسیاری در این سرزمین وجود دارند که انگیزه فراوانی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده خود از دست این رژیم غاصب دارند. این کودک نیز به همین منظور در تابلو نقاشی «پشت دیوار سامری» نقش بسته و نمادی از ادامه مقاومت و ایستادگی مردم مسلمان فلسطین است.

چخماقی افزود: رنگ انتخابی نقاشی این کودک کاملا متفاوت از دیگر شخصیت‌های حاضر در اثر است. نوع لباس به‌روز انتخاب شده برای کودک نیز با هدف نشان دادن نسل جدیدی از مردم مقاوم و ایستاده در برابر ظلم و غصب است. همچنین فرم دست‌های این کودک به شکل مثلث آورده شده تا نمادی از تثلیث باشد.

وی در پایان گفت: این اثر با هدف نشان دادن نیت پلید صهیونیست‌ها در تصرف کامل سرزمین فلسطینیان و بیت‌المقدس تولید شده و هم‌زمان نشانگر روحیه خستگی‌ناپذیر و مقاوم مردم فلسطین است. ان‌شاءالله به‌زودی قدس آزاد خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *