روسیه حضور ایران در سوریه را قانونی می‎داند/ائتلاف تهران و مسکو ائتلاف آمریکایی را به چالش کشیده است

11:34 - 30 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۸۱۴
نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که روسیه حضور ایران را در سوریه قانونی می‌‎داند چرا که ائتلاف تهران و مسکو ائتلاف آمریکایی را در این کشور به چالش کشیده است.
روسیه حضور ایران در سوریه را قانونی می‎داند/ائتلاف تهران و مسکو ائتلاف آمریکایی را به چالش کشیده استبه گزارش گروه بین الملل ، نشریه واشنگتن پست در گزارشی از نشست پر حاشیه هلسینکی و تلاش روسیه و آمریکا برای روایت گری از این نشست پرداخته است.
 
این گزارش با اشاره به ارائه جزئیات بیشتری از این نشست در روز جمعه از سوی روسیه و تلاش مکرر مقامات مسکو برای شکل دادن به مذاکرات پوتین و ترامپ، می‎فزاید: نباید از تمایل خط سیر این روایت به سوی کرملین تعجب کرد؛ چرا که این روایت‌ها از سوی دولت ترامپ نه تائید و نه تکذیب نشده‎اند.

از موضوعات مطرح شده در این نشست می‌توان به موضوع سوریه و نیز آنچه حضور نیرو‌های ایرانی در این کشور خوانده شده، اشاره کرد که مورد توجه واشنگتن پست قرار گرفته و روایت‌های مختلف از این موضوع را آورده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی روسیه درباره این موضوع در نشست هلسینکی اعلام کرد: «دو طرف موافقت کردند شورای امنیت ملی دو کشور این بحث را پی گیری کرده و به اطلاع روسای جمهور برسانند و این بحث‌ها مانند گذشته در جریان است. توافقی میان دو طرف صورت نگرفته و بحث و گفتگو باید ادامه یابد.»

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: روسیه و ایران با حمایت از دولت سوریه، ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا را که با حملات هوایی و زمینی خود موجب کشته و آواره شدن شهروندان سوری در جنگ هفت ساله این کشور شده، با شکست مواجه کرده اند. این در حالیست که خروج نیرو‌های ایرانی از سوریه در سخنرانی مایک پمپئو در ماه می به عنوان اصلی‌ترین استراتژی این کشور اعلام شد. آمریکا در تلاش است تا در رسیدن به این هدف روسیه را با خود همراه سازد.

این نشریه در بخش دیگری می‎افزاید: پنتاگون و متحدان آمریکا در سوریه به عقب رانده شده اند و در حال حاضر تعداد نیرو‌های زمینی این کشور در سوریه تنها ۲۲۰۰ نفر است. این مسئله نفوذ آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه را کاهش می‌دهد.

سرویس امنیتی آمریکا بر این باور است که روسیه نقش تحویل دهنده ایران را ایفا نخواهد کرد. دانیل کوتز مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز پنجشنبه در مجمع امنیت آسپن گفت: «ما بر این باوریم که بعید است روسیه اراده یا حتی توانایی کامل مقابله با تصمیمات و نفوذ ایران در سوریه را داشته باشد. روسیه به شکل قابل توجهی باید تعهدات خود در سوریه را از تعهدات نظامی به اقتصادی تغییر دهد. این در حالیست که ارزیابی ما مبین این امر نیست و روسیه نمی‌خواهد این کار را انجام بدهد.»

روز جمعه لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران گفت: «مسکو قصد ندارد به ایران برای خروج از سوریه فشار بیاورد». وی هرگونه ادعایی در این زمینه را رد کرد.

جاگارایان در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس اظهار داشت: «ما با ایران در زمینه‌های مختلف روابط پویایی داریم. این تعاملات شامل مسائل سیاسی نیز می‌شود.»

او در ادامه افزود: «حضور نظامی ایران در سوریه مانند حضور نظامی روسیه در آن کشور قانونی است؛ زیرا حضور نظامی ما و ایران به درخواست دولت قانونی جمهوری عربی سوریه بوده است.»

سرویس مطبوعاتی کرملین نیز روز جمعه اعلام کرد که پوتین و نتانیاهو در تماسی تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

اینترفکس مدعی شده که آنها درباره خروج برخی واحد‌های نظامی شناخته شده مشخص از نزدیکی مرز‌های سوریه با فلسطین اشغالی در مناطق اشغالی جولان به درک مشترک رسیدند.

در حالی که دفتر نتانیاهو اعلام کرد که دو طرف فقط درباره تحولات منطقه صحبت کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *