حضرت احمد بن موسی(ع) تاثیرگذاری بالایی در بین مردم داشتند/ زیارتگاه شاهچراغ حال و هوای ملکوتی دارد

15:00 - 29 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۶۵۵
حضرت احمدابن موسی(ع) با وجود مدت اقامت کوتاه در ایران اما تاثیرگذاری بالایی بین مردم داشتند. ایشان در عبادت انسان پرهیزکار و صاحب نفس بودند، در بین مردم در مدینه به جوانمردی مشهور بودند، دو بار مردم به عنوان امام با او بیعت کردند اما ایشان مردم را به سمت مسیر صحیح هدایت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، حضرت احمد بن موسی(ع) ملقب به شاهچراغ، فرزند بزرگوار امام موسی كاظم(ع) است که در میان فرزندان این حضرت به كرم، جلالت، شجاعت و عبادت معروف بود. به دلیل نامشخص بودن روز ولادت حضرت احمد بن موسی(ع)، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمد بن موسی شاهچراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی و اسلامی کشور تصویب کرد. به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی گفت و گویی را با  حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری و حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی دو تن از صاحبنظران در مسائل دینی و فرهنگی ترتیب داده است. 

***تاثیرگذاری بالای حضرت احمد بن موسی(ع) در بین مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ گفت: حضرت احمد بن موسی(ع) جزء فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) هستند یکی از شخصیت هایی است که بعد از ورود امام رضا(ع) به ایران در کشور ما صاحب نفوذ شدند و حدود 1200 سال قبل در شیراز ساکن شدند. 

وی در همین راستا افزود: حضرت احمدابن موسی(ع) با وجود مدت اقامت کوتاه در ایران اما تاثیرگذاری بالایی بین مردم داشتند. ایشان در عبادت انسان پرهیزکار و صاحب نفس بودند، در بین مردم در مدینه به جوانمردی مشهور بودند، دو بار مردم به عنوان امام با او بیعت کردند اما ایشان مردم را به سمت مسیر صحیح هدایت کردند. 

این کارشناس علوم قرآنی درباره وضعیت جامعه در زمان زندگی حضرت احمد بن موسی(ع) اظهار کرد: این دوره همزمان با انحرافات مختلف به ویژه در مذهب شیعه مواجهه بود، عده‌ای فکر می‌کردند مسیر امامت متوقف شده و درباره شیعه اثنی عشری این موضوع وجود داشت که کسی که امام رضا(ع) را قبول دارد امامان پس از آن نیز قبول دارد یعنی انحراف پیش از امامت امام رضا(ع) رخ داده است. 


حجت‌الاسلام و المسلمین بهاری ادامه داد: حضرت احمد بن موسی(ع) از آنجایی که برادر امام، برادر شهید و پسر امام هستند شخصیت معتبر و بالایی میان مردم داشتند و مردم نیز علاقه خاصی به ایشان داشتند. پس از هجرت امام رضا(ع) ایشان تحمل دوری از امام هشتم را نداشتند بنابراین به همراه خانواده و طرفداران به شیراز وارد شدند و با حیله‌گری‌های مامون مواجهه شدند. مامون در برابر فرزندان امام موسی کاظم(ع) دو شیوه رفتاری را پیاده کرد. 

وی درباره رفتار مامون با خانواده امام رضا (ع) از جمله حضرت احمد بن موسی(ع) بیان کرد: اولین شیوه‌ای که مامون پیاده کرد حالت ظاهری بود یعنی در ظاهر آنان را تکریم می‌کرد و تظاهر می‌کرد که ما با فرزند و خانواده امام هستیم، مشکلی با آنها نداریم و در دومین شیوه به طور باطنی شروع به شناسایی اهمیت جایگاه خانواده امام رضا(ع) و از بین بردن آنها کرد که یکی از این افراد حضرت احمدابن موسی(ع) بود که در یک نبرد سخت در شیراز با افسران مامون به شهادت رسیدند.  

این کارشناس علوم قرآنی درباره اتفاقات پس از شهادت حضرت احمد بن موسی(ع) خاطرنشان کرد: آرامگاه پسر امام موسی کاظم(ع) تا مدتها مشخص نبود تا این که در دوره دیلمی‌ها بوعضدالدوله دیلمی مقبره ایشان را آشکار کرد و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم شیراز پیدا کرد و تا امروز حرم ایشان مورد توجه شیعیان است. 
 
***زیارتگاه شاهچراغ حال و هوای ملکوتی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی صاحبنظر در مسائل دینی و فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره لزوم توجه به حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ گفت: حرم حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ سومین حرم اهل بیت در ایران است و تمام مردم که توفیق زیارت این حضرت تا کنون نصیبشان نشده است خوب است که  شهد شیرین زیارت حضرت احمد بن موسی(ع) را تجربه کنند. 

وی در همین راستا افزود: زائران حضرت احمد بن موسی (ع) حوائج خود را از پسر آبرومند موسی بن جعفر(ع) بخواهند که حاجت روا خواهند شد. حرم احمد بن موسی شاهچراغ دارای فضای بسیار دلچسب و حال و هوای ملکوتی است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی درباره عظمت حضرت احمد بن موسی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت شاهچراغ به شهادت رسیده‌اند. شهادت نوعی برتری نسبت به سایر ویژگی‌ها است و کسی که شهید شده از سایر بندگان برتر است. خداوند شهادت را فقط نصیب اولیای خاص خود می‌کند و این شهادت در دنیا و آخرت هم برای شهید و هم برای کسانی که طرفدار شهید هستند، حق را به او می‌دهند و او را مظلوم می‌دانند از سوی خداوند به آنان اعطا می‌شود و خدا همه را مورد عنایت قرار می‌دهد. 
 
 


 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *