حذف نشدن USSD افزایش امنیت آن را به حاشیه کشاند/فضا را برای سودجویان آماده نکنیم

14:19 - 28 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۴۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
صحبت از حذف USSD از زمستان سال گذشته و با بخشنامه بانک مرکزی مبنی برحذف این شیوه از پرداخت از تجارت الکترونیک کشور بر سر زبان ها افتاد و پس از کش و قوس فراوان حذف آن مورد تایید قرار نگرفت که این تصمیم به طور قطع پیامدهایی را به دنبال دارد.
پرداخت دیجیتالبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، صحبت از حذف USSD از زمستان سال گذشته و با بخشنامه بانک مرکزی مبنی برحذف این شیوه از پرداخت از تجارت الکترونیک کشور بر سر زبان ها افتاد،البته پیش از این نیز به صورت پراکنده صحبت هایی در این خصوص صورت گرفته بود.
 
موردی که از همان ابتدا تایید کارشناسان بانکداری الکترونیک را به دنبال داشت تا با اجرا آن امنیت معاملات الکترونیک بیشتر شود.
 
حمید مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا (فرهنگ سازی و اموزش بانکداری الکترونیک) در گفتگو با در خصوص لزوم یا عدم لزوم استفاده از ussd گفت: استفاده از کد‌های دستوری ussd از اول اشتباه بوده و این بستر به عنوان یکی از بستر‌های نا امن در جهان شناخته شده و اعمال خرید و فروش از این طریق صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در یک برهه از زمان به دلیل نبود ابزار جایگزین ناچار به استفاده از ussd بودیم که در شرایط فعلی و با گسترش ابزار‌های متنوع همچون درگاه‌های اینترنتی، دستگاه‌های پوز و موارد مشابه دلیلی برای استفاده از آن وجود ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما معتقدیم که بانک مرکزی و نهاد‌های رگولاتوری نسبت به استاندارد‌های جهانی اقدام شایسته‌ای نمی‌کنند در شرایط فعلی که یک قدم به سمت استاندارد جهانی برداشته ایم باید از آن حمایت کرد، زیرا تاکنون یکی از مشکلات ما آن بوده که مطابق با استاندارد‌های جهانی حرکت نمی‌کنیم، این حرکت که در همین راستا است چرا با ان مخالفت می‌شود؟

از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار تایید سطح پایین امنیت در USSD، اما این روش را یکی از راه‌های پرکاربرد می‌داند که بخش عمده‌ای از مردم در راستا پرداخت الکترونیک این روش را انتخاب می‌کنند به همین خاطر از اپراتور‌ها خواسته اگر تضمین امنیت آن را بدهند در غیر این صورت این کد‌ها حذف خواهند شد.
 
با پافشاری وزارت ارتباطات اجرا این طرح ۴ ماه به تعویق افتاد تا جایگزین مناسب برای آن پیدا شود که علاوه بر کاربری آسان، فراگیری بالایی نیز داشته باشد.
 
با گذشت مدت زمان مشخص شده خبر از حذف نشدن سرویس USSD منتشر شد، تا جایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس از دیگر مخالفان حذف این کد‌ها بودند که دلیل خود را اغلب مشترکان موبایل در مناطق محروم و روستایی و کسانی که گوشی هوشمند ندارند از این سرویس استفاده می‌کنند.
 
گفتی است پرداخت از طریق کد‌های دستوری روزانه حدود ۷۰ میلیون تراکنش را رقم می‌زند و حدود ۴۰ میلیون نفر از طریق این سرویس، تراکنش زیر ۴۰ هزار تومان دارند، که به طور قطع این حجم بالا از تراکنش‌ها نیاز به امنیت قابل توجه دارد که در صورت تصمیم به ادامه فعالیت نیاز به افزایش امنیت آن برای کاربران دارد تا خلا آن فرصتی را برای سودجویان این حوزه ایجاد نکند، در غیر این صورت با وجود صحبت‌های متعدد برای حذف این سرویس جبران ضرر آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

 

برچسب ها: بانک مرکزی فابا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *