اجرای کم رنگ طرح احیا آب‌های زیر زمینی در سال جاری

9:13 - 28 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۴۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی گفت: اجرا طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی در سال جاری به دلیل خشکسالی‌ها کم رنگ‌تر شده و از سوی دیگر شاهد کاهش ۴۴ درصدی منابع مالی آن هستیم.
اجرا کم رنگ طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی در سال جاری/ کاهش ۴۴ درصدی اعتبارات طرحعبدالله فاضلی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در شرایط حال حاضر گفت: امسال به عنوان یکی از استثنایی‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته از لحاظ خشکسالی قرار داریم که در این شرایط باید بیشتر به دنبال اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی باشیم.

وی افزود: متاسفانه به جای شدت گرفتن این طرح اجرای آن در سال جاری کم رنگ‌تر شده، این در شرایطی است که در سازمان مدیریت بحران تصمیم به ورود جدی به بحث خشکسالی کرده، اما از سوی دیگر شاهد کاهش ۴۴ درصدی اعتبارات طرح هستیم.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی با اشاره به اینکه با کاهش بارندگی در سال آبی جاری شاهد اتکا بیشتر به منابع آب زیرزمینی هستیم که این مورد در تضاد با طرح احیا و تعادل بخشی است، گفت: متاسفانه در سال‌های خشکسالی فشار بیشتر در آب‌های زیرزمینی است و به جای آنکه برای تامین آب شرب پیش از این برنامه ریزی و ذخیره سازی صورت گیرد فشارآن بر منابع آب زیرزمینی وارد می‌شود.

فاضلی خاطر نشان کرد: پیش از این نیز ما به دولت راهکار ارائه داده بودیم تا فشار مضاعف بر منابع آب‌های زیرزمینی وارد نشود که از این موارد می‌توان به قرق چاه‌های آب شرب در فاصله ۵۰۰ متری تا ۲۰۰۰ متری اشاره کرد تا توسط آن حریم چاه‌های شرب حفظ شود واین چاه‌ها با کم آبی مواجه نشوند.

وی افزود: از سویی دیگر دولت می‌تواند چاه‌های کشاورزی را خریداری و آن را برای شرب اختصاص دهد، به بیان دیگر باید از منابع آب موجود جایگزین راهکار‌های تامین آب شرب گردد و اجرایی شدن آن به نفع منابع آب زیرزمینی تمام می‌شود، در غیر این صورت اولین منابعی که فدا خواهند شد و افت و کسری بیشتری خواهند داشت منابع آب زیرزمینی خواهند بود.
 
دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی با تاکید بر اینکه ما برنامه‌های پیشنهادی به دولت را دنبال می‌کنیم، گفت: قرق چاه‌های شرب به شرکت‌ها واستان‌ها بخشنامه شده تا در شورا‌های حفاظت استان‌ها پیگیری و با جدیت دنبال شود، اما متاسفانه تاکنون بازخوردی نداشته ایم.
 
فاضلی در پاسخ به سوالی در زمینه سنجش میزان آب‌های زیرزمینی گفت: در پایان مهرماه هر سال پایش سطح آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد که به دنبال آن کسری مخزن و تراز آب محاسبه می‌شود.
 
وی اظهار کرد: متاسفانه چاه‌های ایران مجهز به تجهیزات ویژه برای سنجش جداگانه هر چاه نیست تا مشخص شود در هر لحظه چه میزان آب برداشت می‌شود و اتکا ما تنها به آماربرداری از منابع آب است.
 
دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی بیان کرد: میزان برداشت از کل منابع آب کشور هر ۵ سال یک بار توسط گروه‌های آمار بردار بازدید و مورد بررسی قرار می‌گیرد که در برخی دوره‌ها همین ۵ سال یک بار هم اعتبارات مالی آن تخصیص پیدا نمی‌کند.
 
فاضلی در توضیح میزان اعتبار تخصیص یافته به این طرح در سال جاری گفت: اعتبار سال جاری این طرح ۲۲۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۸۰ درصد آن تا این لحظه تخصیص یافت، این در شرایطی است که اعتبار آن در سال گذشته در حدود ۴۰۶ میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود ۵۰ درصد آن تخصیص یافت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *