نفت ایران محور مذاکرات مهم دهلی نو و واشنگتن؛ دولتمردان هند به دنبال تسهیلاتی برای واردات نفت از ایران

11:09 - 27 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۲۲۳
پایگاه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشته است که دولت هند در مذاکره با طرف آمریکایی به دنبال این است که تسهیلاتی برای واردات نفت از ایران کسب کند.

نفت ایران محور مذاکرات مهم دهلی نو و واشنگتن؛ دولتمردان هند به دنبال تسهیلاتی برای واردات نفت از ایرانبه گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشته است هیات بلندپایه آمریکایی مذاکرات مهمی در مورد تحریم‌های تحمیل شده آمریکا علیه واردات نفت ایران با وزیر امور خارجه هند خواهد داشت.

به نوشته این پایگاه خبری-تحلیلی در این گفتگو‌ها معافیت برخی کشور‌ها از تبعیت از این تحریم از سوی واشنگتن نیز پیشنهاد خواهد شد.

مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز دیدار جداگانه‌ای با مقامات ارشد وزارت اقتصاد هند خواهد داشت.

اکونومیک تایمز می‎افزاید: منابع رسمی موضوع اصلی مذاکرات امروز هیات آمریکایی با ویجی گوخال، وزیر خارجه هند را تحریم‌های آمریکا درمورد نفت ایران اعلام کردند. گوخال نیز در این گفتگو مواضع هند در این باره را تشریح خواهد کرد.

تاکنون درخواست‌های گوخال از آمریکا درباره تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران اعلام نشده است.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا درباره موضوع این مذاکرات گفته ممکن است واشنگتن زمان لازم را به برخی از کشور‌ها برای قطع واردات نفت از ایران را بدهد.

به گزارش این پایگاه، هند نیز امیدوار است بتواند از چنین تسهیلاتی برخوردار شود تا بتواند به روند واردات نفت از ایران ادامه دهد.

هیات آمریکایی در راستای تلاش‌های دولت ترامپ برای متقاعد کردن کشور‌های وارد کننده نفت از ایران برای رعایت تحریم‌های اعمالی این کشور پس از خروج از برجام به هند سفر کرده است.

اکونومیک تایمز در بخش دیگری می‎نویسد که تاکنون دولت هند تصمیمی برای قطع واردات نفت از ایران نگرفته و در پی اعلام تحریم‌های جدید آمریکا درباره کاهش واردات نفت از ایران اظهارنظر رسمی نکرده است.

هند و ایران اخیرا بحث‌های گسترده‌ای درباره راه‌های مقابله با تاثیرات احتمالی تحریم‌های آمریکا داشتند و تصمیم گرفتند همکاری دوجانبه سودمند خود را حفظ کنند.

آمریکا در ماه می‌ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران تحریم‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد.

آمریکا اعلام کرده که هند و سایر کشور‌های خریدار نفت ایران باید تا چهارم نوامبر واردات خود را به صفر برسانند این در حالی است که هند هنوز از تحریم‌های آمریکا پیروی نکرده است؛ اولین سری از این تحریم‌ها در ۶ اوت اجرایی خواهد شد.

ایران پس از عراق و عربستان سومین تامین کننده نفت هند است. این کشور در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸، ۴/۱۸ میلیون تن نفت خام به بازار‌های جهانی عرضه کرده است.

پایگاه اکونومیک تایمز همچنین نوشت: منابع دولتی در اوایل ماه جاری اعلام کردند که هند پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به دنبال بازگشت به سازوکار روپیه- ریال برای واردات نفت خود از ایران است.

این روش یعنی خرید بر مبنای پول دو کشور سه سال پیش نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. بر اساس این ساز و کار هند ۵۵ درصد مبلغ بدهی خود را به یورو از طریق هالک بانک در آنکارا پرداخت می‌کند و ۴۵ درصد باقی مانده را به روپیه به حساب ایران در uco بانک واریز خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *