تلاش بی نتیجه برخی کشورها برای بر هم زدن تعادل بازار

11:29 - 27 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۲۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
پایبندی به توافقات صورت گرفته در اجلاس ۱۷۴ اوپک و تلاش برخی اعضا برای زیر پا گذاشتن این توافق در راستا بر هم زدن تعادل بازار واکنش های مختلفی را از سوی فعالان و کارشناسان حوزه انرژی به دنبال داشته است.
نفت اوپکبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هفتمین سمینار بین المللی اوپک و اجلاس ۱۷۴ اوپک که در اوایل تیر ماه در وین اتریش برگزار شد ۱۵ عضو اوپک را بر سر میز مذاکره نشاند تا در نهایت اعضا در میزان تولید نفت و عرضه آن به بازار‌های جهانی به نتیجه برسند.
 
جلسه‌ای که به دلیل اظهارنظر‌های پیش از برگزاری با حواشی و حساسیت‌هایی همراه بوده که سبب تکرار توافق اوپک در نوامبر ۲۰۱۶ شد تا اعضا میزان تولید خود را تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه حفظ کنند.
 
ایران از همان ابتدا با هرگونه افزایش تولید نفت اوپک مخالف بود و دلیل خود را تعادل بازار می‌دانست.
 
با این شرایط و پس از توافق صورت گرفته شاهد عهدشکنی‌هایی از سوی برخی اعضا و تلاش برای افزایش تولید و به حاشیه کشیدن نفت تولیدی ایران بودند، موضوعی که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

** کند شدن رشد اقتصادی به دنبال افزایش قیمت نفت

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در این خصوص اعلام کرد: بیانیه اوپک به خودی خود گویا است و روسیه و دیگر اعضای توافق جهانی کاهش تولید نفت تنها می‌توانند به توافق سطح تولید به دست آمده در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، پایبندی ۱۰۰ درصدی داشته باشند.
 
نماینده ایران در هئیت عامل اوپک افزایش قیمت نفت در صورت تغییر در میزان تولید نفت را سبب کند شدن روند رشد اقتصادی جهان و نارضایتی سایر کشور‌ها می‌داند.
 
سهیل المزروعی رئیس دوره‌ای اوپک و وزیر انرژی و صنعت امارات با پا فشاری بر این مسئله که اوپک شرایطی را که در آن ثبات قیمتی برقرار است ترجیح می‌دهد، گفت: این سازمان در برابر زیاده‌خواهی‌های اخیر دونالد ترامپ، دفاع کرد و گفت: تقصیر‌ها از جانب اوپک نیست.
 
در کنار این مسئله آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش از این هشدار داده بود، محدود شدن ظرفیت مازاد عرضه نفت جهان در پی افزایش تولید نفت عربستان و دیگر تولیدکنندگان سبب نگرانی بلندمدت مصرف‌کنندگان درباره آسیب‌های اقتصادی حاصل از قیمت‌های بالای نفت و تاثیر منفی بر تقاضای جهانی نفت می‌گردد.

** ظرفیت مازاد برای جایگزینی نفت ایران وجود ندارد

همچنین در گزارش‌های مختلف منتشر شده بر این مسئله تاکید شده که اوپک ظرفیت مازاد برای جایگزینی افت تولید نفت ایران را ندارد و رئیس جمهوری آمریکا باید سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.
 
زیرا حقیقت ساده این است که ظرفیت مازاد کافی در جهان برای جبران توقف کامل صادرات نفت ایران وجود ندارد.
 
نرسی قربان کارشناس بازار نفت در گفتگو با ، در خصوص عهدشکنی برخی اعضا به تعهدات اوپک گفت: در گذشته نیز توافقاتی در اوپک صورت گرفته که در برخی زمان‌ها تمام اعضا به آن پایبند بودند و در برخی مواقع تمام اعضا به آن پایبند نماندند به همین خاطر پایبند نبودن برخی کشور‌ها موضوع جدیدی در این زمینه به حساب نمی‌آید.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: به دلیل آنکه تضمین بین المللی برای اجرای تعهدات وجود ندارد، پیروی کردن از تعهدات اوپک به میزان منافع کشور‌ها از آن باز می‌گردد.
 
سیدعلی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از افرادی که به این مسئله واکنش نشان داد.
 
ادیانی با اشاره به این‌که افزایش تولید بیش از سهمیه تعیین شده برای کشور‌ها در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) زمانی که به تایید این سازمان نرسیده باشد، نقض توافق محسوب می‌شود، گفت: بیانیه نشست اخیر اوپک به تصویب ۱۵ عضو رسیده است، حال اگر کشوری عنوان کند کمیته مشترک نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه (JMMC) دیگر پایبندی به سهمیه تولید را رصد نمی‌کند و این توافق بنا را روی سقف تولید جمعی می‌گذارد، نظر اوپک نبوده، بلکه نظر شخصی است.

** تضمین ادامه صادرات نفت ایران با ایجاد سازوکار مالی

در هفته جاری شاهد برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بودیم که طی آن ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: اتحادیه اروپا، چین و روسیه که در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند، باید برای تضمین ادامه صادرات نفت ایران یک سازو کار مالی ایجاد کنند.

** تاثیر کوتاه مدت فشار‌های روانی در بازار

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با ، با مناسب خواندن شرایط بازار، عرضه و تقاضا را متعادل دانست و گفت: تمام کشور‌های طرفین معامله در بازار نفت باید تلاش کنند تا این تعادل نسبی در بازار حفظ شود، زیرا بر هم خوردن آن به ضرر تمام اعضا تمام می‌شود، حال می‌خواهد این قیمت افزایشی یا کاهشی باشد.
 
این کارشناس حوزه نفت در ادامه به برخی از فشار‌های سیاسی و ایجاد جو روانی اشاره و بیان کرد: به طور مثال توئیت‌های اخیر ترامپ بازار روانی را تحت تاثیر قرار داده که البته این اثرات کوتاه مدت است و به طور کلی اثرات روانی در زمان کوتاه از بین می‌رود.
 
وی با تاکید بر اینکه میزان عرضه و تقاضا تاثیرات پایدار و بلند مدتی در شرایط بازار خواهند داشت، گفت: در هر بازاری باید به دنبال مؤلفه‌های بنیادی رفت و نباید تحت تاثیر هیجانات روانی قرار گرفت.
 
خطیبی با اشاره بر اینکه در صورت ترتیب اثر ندادن تهدید‌های برخی کشور‌ها بازی برد – بردی برای ایران و سایر کشور‌ها اتفاق خواهد افتاد، گفت: سهمیه نفت ایران ۳ میلیون و ۷۹۰ است که حدودا ۱۲ درصد سهم اوپک را شامل می‌شود به همین خاطر در صورت کاهش در صادرات به صورت مستقیم در بازار تاثیرگذار خواهیم بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *