رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم توجه و تفکر نوجوانان به انتخاب راه «امام حسین(ع) در مسیر حقیقت/آنچه در 28 ذی الحجه بر کاروان کربلا گذشت

14:30 - 06 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۷۷۸
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: اگر جامعه تکنولوژی زده امروز از آسیب‌ها و چالش‌های فراوانی رنج می‌برد به این علت بوده که اسوه و الگوی حقیقت جویی همانند «سیدالشهدا(ع)» را فراموش کرده است.

رضا حیدری در گفت‌وگو با میزان پیرامون رویدادهای سال 60 هجری قمری و حرکت کاروان «امام حسین(ع)» به سوی کربلا گفت: در مسیر حرکت کاروان کربلا در روز 27 ذى الحجه سال 60 هجری قمری «همام بن غالب» که معروف به فرزدق از شاعران بزرگ و هوادار «اهل بیت(ع)» بود توانست «امام حسین(ع)» را در بیرون مکه در منزل گاهی به عنوان «صفاح» ملاقات کند.

وی در همین راستا بیان کرد: فرزدق در حالی «امام حسین‌ (ع)» را ملاقات کرد که از عراق مى‌آمد، «سیدالشهدا(ع)» پیرامون اوضاع مردم عراق از وی سئوال پرسیدند و فرزدق به ایشان گفت: «دلهاى مردم‌ با تو، ولى شمشیرهایشان همراه بنى امیه است»، آنگاه با هم پیرامون علل کوتاه کردن مراسم حج و تبدیل کردن حجشان به حج عمره‌ و عزیمت از مکه به سوى کوفه سخن گفتند.

حیدری به رویکرد فرزدق اشاره و بیان کرد:  فرزدق بعد از واقعه کربلا در مدح «امام ‌سجاد (ع)» قصیده بلندی را در مکه سرود و به ‌دنبال آن به زندان افتاد در این زمان «امام سجاد(ع)» برایش صله‌اى فرستاد. فرزدق تلاش داشت تا با سرودن این شعر به تحقیر پسر هشام بپردازد، فرزدق فردی بود که جایگاه امامت و اهمیت ولایت فرزندان «رسول اکرم(ص)» را به خوبی می شناخت و این مهم را به جامعه نیز یادآوری کرد.  شهامت و شجاعت درخور تقدیر فرزدق زمانی مطرح شد که جامعه در خفقان شدید به سر می برد و شعر نیز به عنوان یک ابراز کاربردی و ارزشی آن هم در دربار حاکمان بنی امیه قدرت بسیاری را داشت.

وی تصریح کرد: بر اساس روایت‌های تاریخی هنگامی که «امام سجاد (ع)» از حبس فرزدق مطلع شدند، مبلغ دوازده هزار درهم برای او فرستادند، فرزدق مبلغ را پس داد و گفت: «من از مدح تو برای رضای خدا گفتم، نه برای گرفتن هدیه از شما»، «امام سجاد(ع)» مبلغ را باز فرستاده و فرمودند: «ما که اهل بیتیم، چون چیزی به کسی بخشیم باز نگیریم».

کاروان کربلا در مقابل لشکر حر

این کارشناس علوم قرآنی به رویدادهای روز 28 ذى الحجه در سال ۶۰ هجری قمری اشاره و افزود:  کاوران کربلا در منزل «شِراف» با حرّ بن یزید ریاحی و سپاه او برخورد کردند، در این مکان «امام حسین(ع)» به ایراد خطبه برای حر و لشکریانش پرداختند و در بخشی از سخنانشان به حدیثی از «پیامبر اکرم(ص)» استناد کردند و فرمودند: «هرکس سلطان ظالمی را مشاهده کند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان و عهد الهی را شکسته و با قانون اسلام و خداوند متعال می جنگد، اگر در برابر چنین فردی با رفتار و گفتار مقابله نکند این فرد ظلم پذیر بوده و در نهایت با ظالم در جهنم قرار خواهد گرفت.

فرجام عهد شکنان

وی به بخش های دیگری از سخنان «امام حسین(ع)» اشاره و ابراز کرد: روایت‌های تاریخی نشان می‌دهد که «امام حسین(ع)» ظلم بنی امیه را محکوم کردند و در عین حال از عهد شکنی مردم کوفه نیز سخن گفتند و در پایان خطای کوفیان را گوشزد کردند، این سخنان در حالی بیان شده که «امام حسین(ع)» در مقابل لشکر حر قرار داشتند و آنان شنونده سخنان این امام بزرگوار بودند سپس «امام حسین(ع)» اقدام به خواندن نماز ظهر کردند و آنان نیز به این امام بزرگوار اقتدا کردند.

انسان های مقهور شده

حیدری تاکید کرد: خواندن تاریخ رویدادهای واقعه کربلا بسیار شگفت انگیز است. لشکریان حر که راه را بر کاروان کربلا بسته اند مورد موعظه قرار گرفته و «امام حسین (ع)» صادقانه با آنان سخن می‌گویند آنان در نماز به ایشان اقتدا می‌کنند اما چند روز بعد همین لشکریان در مقابل «سیدالشهدا(ع)» و یاران باوفایشان شمشیر می‌کشند. در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا تبیین و تفکر از این جامعه گرفته شده و چطور مال دنیا می تواند انسان را مقهور خود کند.  

حرکت در مسیر هدایت

وی به روایتی دیگر اشاره و تاکید کرد: بر اساس روایات زمانی که سربازان حر راه را بر «امام حسین(ع)» بسته بودند؛ خود خسته و تشنه در بیابان در انتظار کاروان «سیدالشهدا(ع)» بودند لذا کاروان کربلا آنان را سیر آب می‌کند و در عین حال «سیدالشهدا(ع)» با سخنان خود علل حضورشان در مسیر کربلا را بیان کرده و از ظلم و خطای حاکم بنی‌امیه سخن به میان می‌آورد حتی در بخش هایی از سخنانشان پیرامون توبه به درگاه خداوند و حرکت در مسیر هدایت پروردگار سخن گفتند.

دعوت به حقیقت

این کارشناس علوم قرآنی از آگاهی «امام حسین(ع)» در مورد انتخاب راه درست سخن گفت و تصریح کرد: «سیدالشهدا(ع)» در مسیری قدم می گذارد که به گفته ایشان خواست الهی بوده و «امام حسین(ع)» همانند حضرت «ابراهیم(ع) و «اسماعیل(ع)» می دانند که به قربانگاه می‌روند اما مطیع خداوند بوده و رازی به رضای پروردگار حرکت می کنند؛ ایشان در تمام طول مسیر کاروان کربلا مردم را دعوت به حقیقت، ایمان به پروردگار و توجه به عدالت طلبی و ظلم ستیزی می‌کنند.

اُسوه ای به نام «حسین(ع)»

حیدری اُسوه قرار دادن «امام حسین(ع)» برای جامعه امروز را مهم قلمداد کرد و افزود: «امام حسین(ع)» اسوه ای ارزشمند هستند که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام بشریت یک الگو محسوب می شوند؛ ایشان تابلو روز عاشورا را به اثری بدیع و تاثیرگذار در دل تاریخ تبدیل کردند تا حقیقت جویان مسیر ایشان را راهنمایی برای ظلم ستیزی و رشد و تعالی مد نظر بگیرند. باید توجه داشت که آزادی طلبی و ظلم ستیزی مهمترین عنصر در جامعه بشری محسوب می شود و حرکت بشریت بدون توجه به مبارزه با ظلم و توجه به عدالت پایمال کردن انسانیت خواهد بود.

حیدری ضرورت توجه جامعه جوان و نوجوان به درک و تفکر از رویدادهای مسیر مکه تا کربلا را توسط «امام حسین(ع)» مورد ارزیابی قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر جامعه تکنولوژی زده امروز از آسیب‌ها و چالش‌های فراوانی رنج می‌برد به این علت بوده که اسوه و الگوی حقیقت جویی همانند «سیدالشهدا(ع)» را فراموش کرده است. وقتی تدبر کنید که چه رویدادها و نکاتی در هرمنزل از مسیر عبور کاروان «امام حسین(ع)» بیان شده و رخ داده است همچنین برخورد «امام حسین(ع)» با دشمن چگونه بوده، آنگاه به عظمت این مرد بزرگوار خواهید رسید و در عین حال راه درست زندگی را در پیش خواهید گرفت.   

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *