رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تنها از ۳۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود

10:50 - 27 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۱۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تنها از ۳۰ درصد ظرفیت بنادر در کشور استفاده می‌شود، گفت: ظرفیت بنادر در کشور ۱۳۰ میلیون تن بار است که در حال حاضر تنها از ۳۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود و علت این امر عدم تخصیص منابع به بنادر کشور از سوی مسئولین است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در حالی چند روز گذشته نوبخت سخنگوی دولت از ظرفیت بنادر کشور در زمینه جابجایی کالا صحبت به میان آورده بود که در حال حاضر از ظرفیت بنادر کمترین بهره برداری صورت می‌گیرد که در این میان بنادر شمالی بیش از بیش مقفول مانده اند و علت عمده این امر مشکلات در نقل و انتقالات پول بوده است.

به گفته این مقام مسئول قرار است طی جلسه‌ای با وزیر راه صحبت‌هایی مبنی بر گسترش بنادر شمالی کشور در جهت ترانزیت کالا و بار صورت گیرد تا به صورت بهینه از این ظرفیت‌ها در بنادر شمالی کشور استفاده شود.

دراین رابطه حق شناس در گفت وگو با ، در خصوص ظرفیت تخلیه وبارگیری در بنادر ایران بیان کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و سایر کشور‌های حاشیه دریای خزر تا صد میلیون تن بوده و تنها از یک پنجم ظرفیت جابجایی کالا در بنادر استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: علت عمده بهره برداری کمتر از بنادر مشکل نقل و انتقالات پول بوده که در چند سال اخیر موجب شده تا مبادلات مالی ایران و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس کاهش یابد و این امر نیز موجب بی توجهی به بنادر شمالی ایران شده است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح میزان ظرفیت بنادر شمالی کشور توضیح داد: ظرفیت بنادر شمالی کشور از جمله بندر انزلی، آستار، نوشهر و امیر آباد ۳۰ میلیون تن در سال است که در حال حاضر با وجود شرط لازم برای تجارت خارجی در دریاه‌ها علاوه بر داشتن کشتی مناسب و فراهم کردن تمامی ظرفیت‌های بندری، تامین مالی است که در این راستا باید دستگاه‌های مسئول اقدامات موثری برای تحقق این امر و استفاده از ظرفیت بنادر انجام دهند.

حق شناس با اشاره به ظرفیت بالای بندر انزلی برای ترانزیت کالا اظهار کرد: بندر انزلی یکی از با قدمت‌ترین بنادر شمالی شمالی کشور محسوب می‌شود که با کشور‌های مختلف ارتباط تجاری دارد و در حال حاضر بندرامیر آباد به دلیل متصل بودن به بخش ریلی و بهره مندی از اراضی پشتیبان به عنوان نسب سوم بنادر در کشور محسوب می‌شود و شایان ذکر است بنادر ایران هیچ مشکل از لحاظ ساختاری و پهلوگیری کشتی‌ها ندارند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر از چه میزان از ظرفیت بنادر در کشور استفاده می‌شود، گفت: ظرفیت بنادر ایران به ویژه بندر آذربایجان ۱۳۰ میلیون تن بار است که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی تنها از ۳۰ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح علت کم توجهی در سال‌های اخیر به بنادر شمالی کشور، اظهار کرد: در سال گذشته با وجود مشکلات در نقل وانتقالات پول میان ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارسف میزان تجارت کاهش یافت و در نتیجه توجه به بنادر شمالی کم شده است.

حق‌شناس در انتها خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، اتاق بازرگانی و سفارتخانه‌های حاشیه دریای خزر باید در جهت استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران اقدامات موثری انجام دهند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *