اُفت ۵۶ درصدی ورودی به سد زاینده رود

10:05 - 30 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۰۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم نرمال مخزن سد زاینده رود حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ذخیره آب این سازه به ۳۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با تداوم کم بارشی‌ها در کشور بحران کم آبی روز به روز بیشتر می‌شود و در این میان یکی از مهمترین مسائل مطرح تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های دارای تنش آبی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۳ استان در کشور نسبت به وضعیت نرمال با بارش کمتری روبرو بودند و تنها ۸ استان بارش مطلوبی را در سال آبی جاری نصیب خود کردند.

در این میان از اواخر سال ۹۶ کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های کشور و به تبع آن کاهش ذخیره آب سد زاینده رود به عنوان منبع مهم تامین کننده آب شرب شهر‌های اصفهان، یزد، کاشان و روستا‌های مسیر، نگرانی‌های متعددی را برای نحوه تامین آب شرب این مناطق در فصل تابستان ایجاد کرد.

با وجود تمهیدات وزارت نیرو برای جبران کسری آب مورد نیاز منطقه و کاهش تنش آبی در شهر‌های ذکر شده از طریق روش‌های مختلف همچون لزوم استفاده از پساب تصفیه شده در بخش صنایع آب‌بر منطقه، مدیریت شبکه و اصلاح الگوی مصرف، سد زاینده رود همچنان شرایط مناسبی ندارد.

در همین راستا حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور از کاهش ۵۶ درصدی موجودی مخزن سد زاینده رود نسبت به سال گذشته خبر داد به طوریکه این رقم فاصله زیادی با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون مترمکعب ورودی سال گذشته خود دارد.

این درحالی است که حجم نرمال مخزن این سد حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ذخیره آب این سازه به ۳۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است و عملا ۷۴ درصد این سد خالی است.

این میزان ذخیره سازه در حالی است که نیاز شرب سالانه شهر‌های یاد شده از سد زاینده رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

لازم به ذکر است که از میزان ذخیره فعلی سازه حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به حداقل حجم بهره‌برداری از سد است به طوریکه این میزان از آب بایستی به منظور ارائه آب با کیفیت و حفظ پایداری سازه در سد داخل باقی بماند و مابقی آن به سمت پایین دست رها شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *