رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

165 شرکت افغانستانی در چابهار سرمایه‌گذاری کردند

16:12 - 26 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۹۹۱
سرکنسول افغانستان در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت بندر اقیانوسی چابهار در چهار سال گذشته 165 شرکت و کمپانی افغانستان در این بندر مهم راهبردی سرمایه گذاری اقتصادی کرده‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل ، سرکنسول افغانستان در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت بندر اقیانوسی چابهار در چهار سال گذشته 165 شرکت و کمپانی افغانستان در این بندر مهم راهبردی سرمایه گذاری اقتصادی کرده‌اند.

عبدالرحیم نیک پور در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان افزود: افغانستان، کشور محصور در خشکی است که می تواند از ظرفیت بندر مهم و استراتژیک چابهار به عنوان یک منطقه حیاتی برای رشد خود استفاده کند .

نیک پور همکاری در رفع مشکل زمین کنسولگری در زاهدان، گواهینامه رانندگی تجار و ویزای فعالان اقتصادی افغانستان در فرودگاه هنگام سفر به دیگر کشورها را خواستار شد و از استاندار صدور دستور در زمینه ارائه فهرست دانشجویان افغانستانی در حال تحصیل در سیستان و بلوچستان برای ارسال به وزارت امورخارجه کشورش‌ را درخواست کرد‌.

وی با اشاره به حمل 110 تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت ایران به ویژه سیستان و بلوچستان باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت هر دو کشور همسایه به نحو شایسته‌‌ای استفاده کرد‌.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: هم افزایی برای استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های این استان و کشورهای همسایه زمینه ساز توسعه و پیشرفت منطقه است.

سید دانیال محبی افزود: مشترکات فراوان فرهنگی و مذهبی سیستان وبلوچستان و افغانستان زمینه ساز پیشبرد اهداف فرهنگی، اقتصادی، رفاه اجتماعی و رشد و توسعه منطقه است.

به گفته وی، کشور در حال توسعه افغانستان می تواند در مسیر رشد و ترقی خود از ظرفیت‌های فراوان استان نظیر آب‌های آزاد به عنوان تنها راه مناسب، امن و کوتاه برای ارتباط با کشورهای اروپایی و آسیایی استفاده کند.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه می‌توان با بهره گیری از ارتباط وسیع و هم افزایی منطقه‌ای توسعه منطقه را رقم زد.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه هیچ مانعی برای سرمایه‌گذاری تجار افغانستانی در این استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به رقابت جدی اقتصادی در منطقه باید ایران و افغانستان با گسترش دامنه ارتباطات زمینه بهره مندی خویش را از این فرصت‌ها به بهترین شکل فراهم کنند.

محبی خاطرنشان کرد: تجار افغانستان باید وسعت دید خود را در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر چابهار با اجرای طرح‌های بزرگ نظیر ساخت بندر و خط کشتیرانی وسعت دهند.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم تجاری نظیر راه آهن، بندر، هوایی و غیره فرصت‌های خوبی را برای تجار افغانستانی فراهم کرده است که می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی منطقه شود.

محبی گفت: ایران و افغانستان با برخورداری از فرصت‌های بی نظیر اقتصادی از جمله بندر اقیانوسی چابهار می‌توانند ایفاگر نقش‌های بزرگ در منطقه باشند.

به نوشته ایسنا، استاندار سیستان و بلوچستان از تحصیل دانشجویان کشور افغانستان در این استان به عنوان گامی مهم در افزایش روابط مردم دو کشور یاد کرد.

/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *