برخورد قاطع با اراذل و اوباش /تکریم ارباب رجوع در اولویت برنامه‌های دادگستری/آغاز به کار دو دادگاه عمومی در آینده‌ای نزدیک

9:11 - 26 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۸۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع و احقاق حقوق آن‌ها در اولویت برنامه‌های دادگستری این استان است گفت:

برخود قاطع با اراذل و اوباش منجر به کاهش جرائمی همچون آدم ربایی، تجاوز به عنف و منازعات شده است/تکریم ارباب رجوع و احقاق حقوق آن‌ها در اولویت برنامه‌های دادگستریمحمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در رابطه با وظیفه قوه قضاییه در تحقق اجرای عدالت اظهار کرد: به موجب اصل یکصد‏ و پنجاه‏ و ششم قانون اساسی وظایف قوه‏ قضاییه عبارت است از رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‏ و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌‏کند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام عنوان کرد: این وظیفه عمدتاً بر عهده‏ تشکیلاتی از دستگاه قضا است که به نام دادگستری خوانده می‏‌شود؛ لذا دادگستری شامل تشکیلات عمده دادسرا و دادگاه‏ها است. بر اساس اصل ‏یکصد و پنجاه ‏و نهم قانون اساسی مرجع رسمی تظلمات ‏و شکایات، دادگستری ‏است؛ بنابراین وظیفه‏ اصدار حکم بر عهده‏ محاکم ‏است.

رزم ادامه داد: احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‏‌های مشروع، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین و نظارت بر حسن اجرای قوانین از دیگر وظایفی است که بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در رابطه با سفر سال گذشته رئیس قوه قضاییه به این استان گفت: در سال گذشته سفر ریاست قوه قضاییه به استان را داشتیم که دستاورد‌های خوبی داشته و بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان جهت توسعه بخش‌های مختلف قضایی استان و سازمان‌های تابعه به تصویب رسید.

وی توضیح داد: همچنین با راه اندازی سه دادگاه عمومی بخش‌های زرنه، شهرستان ایوان، موسیان و زرین‌آباد در شهرستان دهلران موافقت شد که بحمدالله دادگاه عمومی بخش زرنه با حضور حجت الاسلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه آغاز به کار کرده و دو دادگاه دیگر هم در آینده نزدیک آغاز به کار خواهند کرد.

رزم در ارتباط با برخورد جدی دستگاه قضایی با مخلان نظم و امنیت تصریح کرد: در بحث مبارزه با اراذل و اوباش بطور جدی ورود و مجرمان و اراذل و اوباش را سطح‌بندی کردیم. این افراد و همچنین سارقان حرفه‌ای در استفاده از مرخصی نوروزی و مجازات تعلیقی محروم هستند و خوشبختانه این برخورد‌ها خیلی موثر بوده است.

این مقام قضایی در ادامه به آمار و ارقام ورودی و مختومه‌ها پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۱۳۳ هزار و ۱۶۶ پرونده در محاکم دادگستری و شورا‌های حل اختلاف تشکیل شد که با تلاش قضات شریف و کارکنان زحمتکش دادگستری تعداد ۱۳۴ هزار و ۲۶ پرونده رسیدگی و مختومه شده است. البته در سال گذشته تعداد ۸۶۰ پرونده از موجودی سال‌های گذشته مختومه شده است و تلاش ما بر این است که در سال جاری پنجاه درصد پرونده‌های موجودی کم شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در ادامه به اهم اقدامات انجام گرفته در حوزه ریاست دادگستری کل استان ایلام اشاره کرد و گفت: جذب تعداد ۱۳۹ نفر کارمند اداری از محل آزمون استخدامی کادر اداری سال ۹۶ و جذب تعداد ۱۲ قاضی در سال ۹۶ و موفقیت در جلب رضایت انتقال تعداد دیگری از قضات شاغل در استان‌های مجاور به استان، افزایش شعب دادیاری، بازپرسی و دادرسی در سطح حوزه‌های قضایی استان بخشی از این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: افتتاح دو حوزه قضایی جدید (دادگستری شهرستان بدره و دادگاه عمومی بخش زرنه) و توفیق در دعوت و میزبانی از ریاست قوه قضاییه و مسئولان عالی دستگاه قضایی در دی ماه ۹۶ که دستاورد‌های وسیع و گسترده و چشمگیر از جمله در حوزه‌های مالی مانند تصویب ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار و غیر مالی مانند جذب قاضی، کارمند، ایجاد واحد‌های جدید قضایی، جذب قاضی از بین فارغ التحصیلان بومی داشت از دیگر اقدامات مهم دادگستری استان ایلام در سال قبل بوده است.

رزم افزود: ارتقاء سطح روابط دادگستری استان با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های اداری، برگزاری منظم، بموقع و مداوم جلسات دادگستری اعم از شورای معاونین، شورای قضایی، ستاد مبارزه با جرائم خاص، شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده در استان بوده است.

این مقام عالی دستگاه قضایی ایلام با بیان اینکه ارجاع پرونده‌های تجدیدنظر توسط شخص رئیس کل انجام می‌شود به دیگر اقدامات مهم دادگستری اشاره کرد و گفت: بر فرآیند رسیدگی به بعضی از پرونده‌های مهم و حساس و دارای آثار روانی در جامعه مانند قتل‌های عمدی، آدم‌ربایی، سرقت‌های مسلحانه، مواد مخدر عمده و ... از بدو ارجاع به شعبه تا صدور رأی، قطعیت دادنامه و اجرای آن نظارت جدی صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در سالیان اخیر به صورت مداوم و جدی مورد توجه ما بوده است اصلاح نگاه مردم و مخاطبین در استان نسبت به دستگاه قضایی، تقویت موضوع حسن ظن مردم به قضات، کارمندان و مجموعه دادگستری بوده است که از طریق تسریع در رسیدگی‌ها، صدور آراء متقن، تکریم ارباب رجوع و احقاق حقوق آن‌ها و تحقق انتظارات به حق و بجای مردم در برخورد با مجرمین، اراذل و اوباش این نگاه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام به تطبیق مصوبات مجلس با قوانین هم اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگان دادگستری استان در جلسات تطبیق مصوبات شورای اسلامی با قوانین (۳۴۵ جلسه) و اظهارنظر موثر و تخصصی در این زمینه از دیگر مواردی است که در سال گذشته در دادگستری استان دنبال شده است. همچنین نمایندگان دادگستری در کمیسیون‌های شعب قضایی از جمله ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، نظام پزشکی، ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و ... مجموعا ۱۳۰۰ جلسه و ۳۰ کمیسیون حضور مداوم داشته اند.

رزم خاطرنشان کرد: بازرسی مستمر، منظم و هفتگی از حوزه‌های قضایی استان و رسیدگی به مشکلات هر حوزه، برگزاری منظم ملاقات‌های مردمی، فعال کردن جلسات ستاد دیه استان و مشارکت فعال در مباحث مطروحه در استان و آزادی زندانیان مشمول و نهایتاً ارتقاء چشمگیر جایگاه حوزه فرهنگی، آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان در بین سایر استان‌ها از دیگر برنامه‌های مهم دادگستری استان ایلام در سال گذشته و سال جاری بوده است که به صورت خلاصه بیان شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *