پنجمین جشنواره برند محبوب من برگزار شد

15:39 - 25 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۷۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
پنجمین همایش و جشنواره برند محبوب من با مشارکت جمع کثیری از فعالان اقتصادی و بازرگانی در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

پنجمین جشنواره برند محبوب من برگزار شدبه گزارش گروه اقتصاد ، هادی اسدی رئیس کمیته اجرایی همایش در ابتدا قابلیت‌های جشنواره برند محبوب در پنج سال را گسترده دانست و گفت: ما در کشور مرجعی نداریم که وفاداری یک برند را ارزیابی کند و ما در این پنج سال دستاورد‌های بسیاری به دست آوردیم و اتفاق بسیار مبارکی است که برند‌ها توسط مخاطبان و هوادارن خود انتخاب می‌شوند و تجربه این چند سال موجب شد تا دانش خوبی در رابطه با مصرف کنند و برند‌ها به دست بیاوریم.

وی افزود: در فرآیند‌های نظر سنجی از روش کاغذی به روش دیجیتال پیش رفتیم و با روش‌های کاربردی در غایت فعالیت‌های خود فرهنگ مبتنی بر برند را بر اساس محبوبیت رواج دادیم و توصیه می‌کنیم برند‌ها مبتنی بر محبوبیت در بازار کار خود را توسعه دهند.

اسدی تصریح کرد: تلاش کردیم تا تمام ظرفیت‌هایی که برند‌ها می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند را مورد بهره برداری قرار دهیم.

برند وارد ادبیات حاکمیت شد
وی یادآور شد: امسال از طرح مسئولیت اجتماعی برند‌ها رونمایی خواهیم کرد تا فعالیت خود را معطوف به جامعه کرده و موثر باشیم و تمام تلاش ما این بود که حتماً باید این موضوع بین ما و برند‌ها به اشتراک گذاشته شود و تجربه ما و تحقیقات برند محبوب به توسعه برند‌ها کمک کند.

اسدی تأکید کرد: ما موفق شدیم تا ادبیات حاکمیت را نیز تغییر دهیم و در مقطعی کلمه برند هم مورد استفاده نبود و امروز مورد توجه است و این ادبیات وارد فضای حاکمیت دارد و برند هم قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را تأمین می‌کند.

محبوبیت تضمین بقای برند‌ها
محمود محمدیان رئیس کمیته علمی جشنواره برند محبوب من، به التهابات اقتصادی روز کشور اشاره و اظهار کرد: در موقعیت بد اقتصادی در تمام دنیا همه برند‌ها متضرر می‌شوند و، اما برند محبوب کمترین آسیب را می‌بیند و برند محبوب موضوع علمی است و در ترمینولوژی برند‌ها این محبوبیت نقش بسیار مهمی در رونق برند‌ها دارد و در کشور ما برند‌های تجاری محبوب بسیار کم است در حالیکه در دنیا برند محبوب بسیار محوری است و باید مورد توجه سازمان‌ها باشد.

او مشارکت دانشگاه تهران را به عنوان تأکید بر علم محور بودن جشنواره خواند و افزود: در دنیای واقعی نبرد واقعی برند‌ها در ذهن و قلب مشتری است و از این حیث این جشنواره دارای اهمیت بسیار بالایی است.

مسئولیت اجتماعی برند صرفاً کمک به خیریه نیست
محمد ناطق رئیس شورای سیاستگذاری و دبیر علمی همایش با طرح موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی در همایش بیان کرد: هر سال دبیرخانه جشنواره برند محبوب من تلاش داشته از خیرین برای توسعه مسئولیت اجتماعی کمک بگیرد و امسال تحولی در این حوزه انجام دادیم.

وی تأکید کرد: باید توجه کنیم که برند‌ها در قبال جامعه موظف به انجام چه کاری هستند و البته در برابر وضعیت‌های اجتماعی آگاهی کافی وجود دارد، اما رویکرد‌ها متفاوت است و گاهی در مواجهه با مشکلات اجتماعی چشم خود را می‌بنند و گروهی نیز صرفاً لایک کرده و یا تأیید می‌کنند در حالیکه موضوع جامعه بر طرف نمی‌شود در حالیکه مشکلات جامعه بر برند‌ها و کسب و کار‌ها اثر دارد.

دبیر علمی همایش برند محبوب من ادامه داد: برخی از کسب و کار‌ها از سود خود برای رفع مشکلات جامعه هزینه کردند از سویی باید توجه کرد فعالیت‌های کسب و کار‌ها چقدر مسئولانه است و برخی از کسب و کار‌ها رفتار مسئولانه را صرفاً در پرداخت بخشی از سود خود به خیریه‌ها خلاصه می‌کند.

مسئولیت اجتماعی برند‌ها موفقیت آن‌ها را تضمین می‌کند
ناطق به آمار جهانی و رابطه توسعه کسب و کار‌ها و مشکلات اجتماعی پرداخت و گفت: تحقیقات نشان داده که هر گه برند‌ها موفق‌تر می‌شوند مشکلات اجتماعی افزایش می‌یابد و این برند‌ها به مسئولیت اجتماعی توجه نکردند و البته در رویکرد متفاوت مسئولیت اجتماعی هر چه راهکار برای رفع این مشکلات با کمک برند‌ها اجرا شود آن برند‌ها موفق‌تر می‌شوند و در بین مشتریان خود جایگاه خاصی کسب می‌کنند و البته مشکلات می‌توانند در این رابطه مسئله محدودیت‌های منابع را پوشش دهند.

مسئولیت اجتماعی با محور دانشجویان نخبه
او به تعریف مسئله اجتماعی و به صورت یک کسب و کار سود ده پرداخت و گفت: اگر یک مسئله اجتماعی را بتوان طوری تعریف کرد که سود ایجاد کرد ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی را همزمان ایجاد می‌کند و بر این اساس طرحی را معرفی کردیم در توانمندی دانشجویان و برای جامعه هدف که دانشجویان نخبه کم بضاعت است در کسب و کار‌های بزرگ موقعیت اشتغال و کارآموزی ایجاد کردیم و امروز این طرح را رونمایی می‌کنیم.

ناطق ادامه داد: یک دانشجوی نخبه با هزنیه یک دهم پرسنل خلاق و نوآور است و در مدت کوتاهی تبدیل به یک نیروی توانمند می‌شود و در سامانه آنلاین ما قبل از حضور در کسب و کار آموزش‌های لازم را بر اساس الزامات شغلی را رایگان فرا می‌گیرند و در این کار تمام ارزش‌های اقتصادی و جتماعی تأمین می‌شود و شرکت‌ها نیز بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده اند.

ایران در برندسازی توفیق چندانی نداشته
سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همایش و جشنواره برند محبوب من با بیان کرد: برگزار کنندگان بی شک برای برگزاری یک رویداد اهدفی دارند و در این جشنواره هم در پنج دوره برگزاری در صدد تحقق برنامه و اهدفی بوده است واقعیت امر این است که در کشور ما در حوزه برندسازی تا کنون موفقیت چندانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائلی در همایش‌ها مطرح می‌شود در حد سخنرانی باقی می‌ماند و در تحقق آن از بیان موضوع تا عمل حلفه مفقوده وجود دارد و در بحث تحقیق و توسعه که بیشتر برند ها‌ی دنیا تمرکز بسیار دارند و برای آن هزنیه بسیاری می‌کنند و این هزنیه را سرمایه گذاری برای آینده می‌دانند در حالیکه در کشور ما موضوع تحقیق و توسعه چندان محل توجه نیست.

بی توجهی به تحقیق و توسعه به صنعت خودرو لطمه زد
معاون وزیر صنعت تأکید کرد: در استان مرکزی سه هزار واحد صنعتی به جرأت می‌توان گفت: صرفاً یک درصد به مقوله تحقیق و توسعه توجه کردند و برای آن هزنیه می‌کنند و این بی توجهی در صنایع بزرگی، چون خوردو مشهود است و پیشرفت کند این صنایع نیز به مقوله نداشتن تحقیق در توسعه آن صنعت مربوط است و یک ایراد بزرگ است که تولید کنندگان به توسعه نمی‌اندیشند.

مقدسی به مقوله برند سازی نیز به عنوان یک موضوع مهم و نیازمند به تحقیق و توسعه اشاره کرد و افزود: در برند سازی نیز باید پژوهش شود و تحقیق شود تا برند شکل گیرد و روند رو به رشد را داشته باشند و بر اساس نیاز بازار و رقابت در بازار موجود به تولید و فعالیت بپردازند.

تحقیق و توسعه سرمایه گذاری است
وی موضوع برندسازی بر مبنای تحقیق و توسعه را اصل مهم سرمایه گذاری‌های جهانی در حوزه برند‌ها عنوان و بیان کرد: توجه به توسعه و تحقیق با این هدف در تمام دنیا سرمایه گذاری است و به آن به عنوان هزنیه نگاه نمی‌شود و در داخل به عنوان سرمایه گذاری و ضرورت توسعه کار محسوب نمی‌شود و در این شرایط به استمرار فعالیت‌ها امیدی نیست چرا که هنوز به برند سازی باور نداریم و نمی‌دانیم که تا چه میزان در پایداری تجارت اثر گذار است.
مقدسی پیشنهاد کرد: باید راه تولید ثروت از دانشگاه‌ها باشد و در دانشگاه‌ها نخبگان را در مسیر توسعه تجارت‌ها و کسب و کار‌ها قرار دهند و در یک رشته مهارتی را بیاموزند و بر اساس دانش روز زمینه توسعه یک برند را فراهم کنند.

مشوق‌هایی برای برندسازی
او تغییر و تحول در برندسازی را در گروه فرهنگ سازی دانست و گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما می‌تواند در این مسیر خوراک رسانه‌ای به مخاطب دهد تا جامعه به سراغ تولید کننده بیاید و از برند‌ها بخواهند تا بر اساس سرعت تغییرات و نیاز جامعه تولید کنند و دوام داشته باشند.

مقدسی یادآور شد: ما باید باور داشته باشیم که می‌توانیم و برای رونق برند‌های داخلی باید امکانات و مشوق‌هایی فراهم شود تا ظرفیت‌ها توسعه یابد و هم اکنون ظرفیت بسیار است و در عمل نتیجه محدودی در برندسازی حاصل شده و لازم است از شعار دور شویم و روش‌های علمی را مورد توجه داشته باشیم اگر می‌خواهیم کالا و برند ایرانی را جایگزین برند خارجی کنیم باید رو به روز به برند سازی و برند محبوب بیشتر توجه کنیم.

برندسازی فرتر از تجارت
عیسی منصوری معاون توسعه، کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش و جشنواره برند محبوب من، اظهار کرد: برند‌های جغرافیایی، کالا یا خدمت و برند صنعت سه محور کلی برند است و برند جغرافیایی می‌تواند فراتر از ارزیابی‌های منطقه‌ای و ملی است و می‌تواند شاخصی برای رتبه‌های جهانی فضای کسب و کار باشد.

منصوری افزود: به نوعی این سوال مطرح است که کدام کشور‌ها برند هستند و برند‌ها تبدیل به شاخص می‌شوند و ایجاد برند صرفاً مسائل کسب و کاری نیست و وقتی در کشور ما باب می‌شود که برند سازی کنیم باید ابعاد فراتر از تجارت را مورد توجه قرار داد.

برندسازی نیازمند سابقه تمدنی است
وی بر اساس واقعیت موجود تجاری عنوان کرد: باید دید بنگاه‌های ما چقدر امکان برند شدن دارند و باید توجه کرد برند‌های موجود بر اساس شرایط چه میزان متحمل زحمت و انجام تلاش پیوسته شدند در صنعت نیز برندینگ مولفه‌های خاصی دارد و سابقه تمدنی در این برند سازی مهم است و زنجیره ارزش کسب و کار از تأمین، طراحی، تولید و فرآوری، بازاریابی و فروش و مصرف باید توجه کرد که بیشترین ارزش در کدام مراحل زنجیره تولید است.

معاون وزیر کار در بخشی از سخنانش تصریح کرد: برند بر اساس بازار جهانی از قاعده بیزینسی تبعیت می‌کنند و ما اینکه صرفاً برند باشیم و. تجاری عمل نکنیم نتیجه‌ای ندارد و اگر عضو شبکه تجاری نباشیم برند محسوب نخواهیم شد که باید یا برند باشیم و یا تأمین کننده برند‌ها و نهاد‌هایی که اقدام توسعه‌ای در حوزه برند‌ها در کشور ما وجود ندارد و در این خلاء توسعه صورت نمی‌گیرد.

گذر از محدودیت‌ها با توسعه کارآفرینی
منصوری در تبدیل یک شرکت کوچک به برند گفت: باید محصول تولیدی اختصاصی باشد، اما تبدیل آن به تولید و حضور در بازار‌های جهانی مقوله‌ای دیگر است که باید ابتدا مقوله برند ملی را پشت سر گذاشت و نیازمند نظام حکمرانی هستیم چرا که برند‌ها نماد توسعه کشور‌های خود هستند و آیا نظام حکمرانی فعلی به ما چنین فرصت و اجازه‌ای می‌دهد؟

وی افزود: دو راه داریم که باید یا به اصلاح نظام حکمرانی پرداخت و یا در این فضا عملکرد متفاوتی را داشته باشیم و توسعه کارآفرینی خود بستر و فرصتی برای اعتلای برند محلی است و کارآفرین‌ها می‌توانند محدودیت‌ها را پشت سر بگذرانند و در فضای حکمرانی باید گام‌های رو به جلو برداشت.

رونمایی از طرح مسئولیت اجتماعی توانمندسازی دانشجویان
در ادامه برگزاری جشنواره از طرح توانمندسازی دانشجویان نخبه در قالب مسئولیت اجتماعی با هدف کارآموزی در برند‌ها فرصتی برای دو گروه علمی و تجاری کشور با حضور مسئولان مشارکت کننده در جشنواره برند محبوب من رونمایی شد.

تقدیر از برند‌های محبوب
همچنین در پایان جشنواره بر اساس نظر سنجی و آراء مردم ۱۰ گروه کالایی و ۱۳۶ عنوان کالا و خدمات در مجموع ۱۳۶ برند با مجموه یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۹۶ رأی برند‌های محبوب را اعلام کردند، نکته قابل توجه مشارکت بیش از ۷۰ درصدی آقایان در نظر سنجی برند محبوب بوده و گروه قابل توجهی از شرکت کنندگان در گروه سنی جوان و دارای مدرک کارشناسی بودند و در نهایت بر اساس رتبه حاصل از آراء برند‌های محبوب حائز دریافت جایزه و تندیس شدند و برند‌های محبوب خارجی از مجموع ۱۳۶ برند تنها ۱۸ درصد را سهیم بود.

بیشترین آراء به محصولات مواد غذایی اختصاص یافت و پس از آن به دیجیتال و الکترونیک بیشترین رای را دادند و این آراء بر اساس مولفه‌های دیگری مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات را در اختیار برند‌ها قرار می‌دهیم.
بر این اساس تندیس زرین و سیمین برند محبوب من تقدیم شد به برند‌های

«کاله» در گروه‌های ماست و پنیر؛ «یک و یک» در گروه کنسروجات خیارشور و آبلیمو؛ «شاتل» در گروه خدمات اینترنت پرسرعت؛ فروشگاه‌های همیشه تخفیف «افق کورش» در گروه فروشگاه‌های زنجیره ای؛ «فرش فرحی» در گروه فرش ماشینی؛ «بیمه پارسیان» در گروه بیمه؛ «دلپذیر» در گروه سس مایونز و سالاد؛ «هتل داریوش» در گروه هتل ها؛ «آقای فرش» در گروه بازار فرش؛ «مولفیکس» در گروه لوازم بهداشتی و سلولوزی کودک؛ «جامبو» در گروه فروشگاه‌های زنجیره ای؛ «بهرامن» در گروه زعفران؛ «چینی زرین ایران» در گروه ظروف چینی؛ «الوان» در گروه رنگ‌های ساختمانی؛ «آپادانا» در گروه مبلمان کودک و نوجوان؛ «به پرداخت ملت» در گروه پایانه‌های فروشگاهی؛ «گروه صنعتی گلبافت» در گروه کالای خواب؛ «برنج محسن» در گروه برنج؛ «پگاه» در گروه شیر؛ «اُکالا» در گروه فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی؛ «تحفه» در گروه کنسرو ماهی؛ «ایران هتل آنلاین» در گروه رزرواسیون هتل؛ «چرم مشهد» در گروه کفش و چرم؛ «طبیعت» در گروه برنج؛ «پنبه ریز» در گروه لوزم بهداشتی و سلولوزی؛ «اسنوا» در دو گروه تلویزیون و یخچال و فریزر؛ «شیرین عسل» در گروه شکلات.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *