تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان تامین اجتماعی در دستور کار

10:26 - 25 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۴۶۷
معاونت حقوقی وامور مجلس سازمان تامین اجتماعی نیز به مانند سایر معاونت‌های سازمان هر ساله برنامه‌های متعددی را تهیه و عملیاتی می‌نماید. برای نمونه، تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان یکی از برنامه‌هایی است که معاونت حقوقی در حال انجام آن است.

گروه جامعه -امروز سازمان تامین اجتماعی افتخار می‌کند که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و نزدیک به ۴۲ میلیون نفر ذینفع این سازمان هستند. این سازمان توانسته با تلاش‌های ارزنده خود طی سالیان سال از گذرگاه‌های اقتصادی و اجتماعی و مسیر‌های پرتلاطم به سلامت عبور کرده و رسالت اصلی خود را حفظ کند.


سازمان تامین اجتماعی تلاش کرده است دردولت تدبیر و امید نیز در عرصه درمان و بیمه‌ای در سراسر کشور بر اساس ماموریت‌های شناخته شده در انجام وظایف قانونی خود پیشرو باشد به نحوی که امروز این سازمان در عرصه ملی؛ توانمندی‌های خویش را به اثبات رسانده است. ما امروز اعتقاد داریم که باید خدمتگزار کسانی باشیم که به عنوان کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر در زمره ذینفعان تامین اجتماعی هستند.


معاونت حقوقی وامور مجلس سازمان تامین اجتماعی نیز به مانند سایر معاونت‌های سازمان هر ساله برنامه‌های متعددی را تهیه و عملیاتی می‌نماید. برای نمونه، تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان یکی از برنامه‌هایی است که معاونت حقوقی در حال انجام آن است. پراکندگی بخشنامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان که در برخی موارد سردرگمی را چه برای مجریان و چه برای ارباب رجوع به همراه داشته است باعث شد تا معاونت حقوقی تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را جزء یکی از برنامه‌های اولویت دار خود تعریف کند.


در این راستا، جلسات متعددی با همکاری موسسه عالی پژوهش در دفتر امور حقوقی و دعاوی تشکیل گردیده است و بسیاری از بخشنامه‌های سازمان، تنقیح شده است. این موضوع از یکسو افزایش شفافیت در ارائه خدمات را به دنبال داشته است واز سوی دیگر امید است با کاهش ابهامات موجود در رویه‌ها سبب ارائه خدمات بهتر شده و رضایت ارباب رجوع را به همراه داشته باشد.


یکی دیگر از برنامه‌های معاونت برای سال جاری ارتقاء تعامل با دیوان عدالت اداری جهت اتخاذ راهکار‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش دعاوی است.


سازمان تامین اجتماعی حسب وظیفه ذاتی خود یکی از نهاد‌هایی است که خدمات عمومی به بیمه شدگان ارائه می‌دهد. گستره قلمرو فعالیت‌های سازمان از یک طرف و خیل افرادی که از خدمات سازمان به انحای مختلف استفاده می‌کنند از طرف دیگر سبب شده است که سازمان همواره با اقشار مختلف جامعه سرو کار داشته باشد که دربرخی موارد اقدام به طرح دعوا علیه سازمان در دیوان عدالت اداری می‌کنند. از این رو، معاونت حقوقی جهت سامان بخشی به دعاوی مطروحه دردیوان عدالت اداری، آسیب شناسی دعاوی مطروحه را دنبال می‌کند و در این راستا از ظرفیت‌های دیوان عدالت اداری با برگزاری نشست‌های تخصصی و ... نیز استفاده می‌کند. با توجه به تعاملات بوجود آمده فی ما بین سازمان و دیوان عدالت این انتظار می‌رود که در سال جاری نیز این برنامه به منظور کاهش دعاوی در دیوان عدالت اداری همچنان ادامه داشته باشد.


افزون بر این، از دیگر برنامه‌های حوزه امور حقوقی و دعاوی ادامه پیگیری پرونده‌های مهم حقوقی مطروحه در محاکم دادگستری، آموزش حقوقی مدیران و کارکنان سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی، کتاب آشنایی با مسئولیت‌های قانونی مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی است که به همت همکاران دفتر امور حقوقی و دعاوی تهیه و تدوین شده است.


اما درحوزه پارلمانی نیز همانند سنوات گذشته برنامه‌هایی برای اجرا تهیه و در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن‌ها پیگیری اقدامات قانونی مربوط به تشکیل فراکسیون تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، تشکیل شورای راهبردی امور تقنینی و امور مجلس به منظور ارزیابی میزان انطباق عملکرد سازمان در اجرای قوانین و مقرراتی که بیشترین ارتباط موضوعی درطرح ها، لوایح اصلاحی مورد لزوم در ارتباط با قوانین و مقررات جاری مرتبط با تامین اجتماعی و رفع خلاء‌های موجود، انجام اقدامات لازم جهت حضور مدیرعامل درصحن غیر علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس جهت ارائه گزارش و جهت تبیین اهداف، ماموریت‌ها و چالش‌های موجود و پیش روی سازمان تامین اجتماعی، تشکیل جلسات و دعوت‌های دوره‌ای از کمیسیون‌های تخصصی مجلس جهت تبیین اهداف و مأموریت ها، منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی، ایجاد زمینه برگزاری پنل تخصصی تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، نشست با ریاست و اعضا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت ارائه توجیهات قانونی انجام اصلاحات پارامتریک در قانون تامین اجتماعی و سایر قوانین مرتبط، بکارگیری ظرفیت‌های سازمان در خصوص پیشنهاد انجام اصلاحات پارامتریک در قالب طرح و لایحه، نشست‌های منطقه‌ای – استانی با رابطین امور مجلس در سراسر کشور می‌باشد.


معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی ضمن تبریک هفته تامین اجتماعی به دولت تدبیر و امید و مردم شریف میهن عزیز اسلامی مان خاصه کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران شریف و گرانقدر، آرزومند است با تکیه بر مبانی نظری بیمه‌های اجتماعی و با استفاده از اراده، خرد و دانش جمعی و ارزش‌های سازمانی با الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در ارتقاء کیفیت خدمت رسانی گام بردارد.

عبدالرحمن تاج الدین، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *