رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمادگی کامل وزارت بهداشت برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای ماه‌های آینده

18:33 - 23 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۱۸۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین تامین مواد اولیه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی برای ماه‌های آینده، آمادگی کامل دارد.

به گزارش گروه جامعه به نقل از وبدا،سیدحسن هاشمی در حاشیه یکصد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: فهرست داروها، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی مشخص شده و چندین بار در جلسات هیات دولت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی (که متشکل از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی است) نیز، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسات روزانه خود درخصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی کشور، یادآور شد: در این زمینه مشکلاتی داریم که مهمترین آن، نقدینگی و ارز مورد نیاز شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی است و تصورم این است که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که اختیارات خاصی را از سوی مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی و همچنین بانک مرکزی دارند، به خوبی می‌دانند که دارو و تجهیزات پزشکی باید در اولویت باشد.

هاشمی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌داند که دو تا سه ماه آینده برای تامین دارو، تجهیزات و مواد اولیه این صنایع، فرصتی بسیار حیاتی است و امیدوارم همچنان که عزم این کار را دارند، در عمل نیز همت کنند تا بتوانیم در ماه‌های آینده، ذخایر دارو و تجهیزات پزشکی کشور را به میزان قابل قبولی برسانیم.

وزیر بهداشت درباره اختصاص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: در مقطعی در کشور اعلام شد که هر کسی برای ثبت سفارش به هر میزان ارز نیاز داشته باشد، به مقدار کافی وجود دارد و در آن مقطع، نظارت مناسبی وجود نداشت و کسی هم از ما نظری نمی‌خواست، اما از زمانی که قرار شد مداخله کنیم، وزارت بهداشت، اولین دستگاهی است که کمیته تخصیص ارز را تشکیل داده و از تاریخ تشکیل این کمیته به بعد، مسئولیت آن را می‌پذیریم. ولی در مورد آنچه قبل از آن، عمل شده، هنوز فهرستی نداریم که از آن طریق اطلاع یابیم چه میزان ارز به چه کالاهایی، اختصاص پیدا کرده است.

هاشمی تاکید کرد: براساس دستور رییس جمهور، از بانک مرکزی لیست شرکت‌ها و میزان اختصاص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را خواسته ایم تا به بیمارستان‌ها و رسانه‌ها اعلام کنیم و علاوه بر آن، بیمارستان‌ها هم، بدانند که برای چه اقلامی، ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکننده یا تولیدکننده قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، افزود: در حال حاضر نسبت به ثبت سفارش و تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی در بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسلط نیستیم و قرار است در هفته جاری، بتوانیم از طریق وبسایت، کنترل کنیم و مقرر شده که مدیریت ۳ و نیم میلیارد دلاری که تا پایان خردادماه سال آینده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، به عهده خود وزارت بهداشت باشد، زیرا ما باید در مقابل مشکلات و کمبودها، پاسخگوی مردم باشیم.

هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته تخصیص ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: اولویت بندی تخصیص ارز براساس اهمیت مواردی است که نیاز به ارز دارند و برخی از کالا‌ها باید در بورس ارزی، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، چون مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند و، اما شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، تحت نظارت و کنترل هستند. در حوزه دارو این نظارت‌ها کامل است، اما در حوزه تجهیزات پزشکی از ۲۷۰ هزار قلم، ۲۲ هزار قلم مهم قیمت گذاری شده و نظارت می‌شود و این موارد کاملا قابل ردیابی است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، تاکید ویژه‌ای داشتم که آن‌ها باید وقت بیشتری بگذارند و برای شرایط متفاوت آینده، آماده باشند.

هاشمی با بیان اینکه کار اصلی وزارت بهداشت، استقرار نظام ارجاع است، افزود: تعادل منابع و مصارف و پرهیز از کار‌های غیر ضرور و صحبت بیشتر با مردم، مسئولان استانی و حضور در جمع مردم، دانشجویان و اساتید از مهمترین اقداماتی است که به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها توصیه می‌کنم.

وزیر بهداشت، ضمن تاکید بر لزوم مطرح شدن توقعات متناسب با داشته‌های کشور، گفت: نباید توقعات را بدون توجه به داشته ها، افزایش داد، چون شرایط متفاوت است و بالابردن انتظارات موجب نارضایتی مردم می‌شود. از همه می‌خواهم که توقعات را متناسب با شرایط کشور و داشته‌های آن، مطرح کنند.

هاشمی افزود: هر قدر هم رفاه را افزایش دهیم، به میزان مطلوب نمی‌رسیم و باید قبول کنیم که کشور در شرایط کنونی، آنقدر دارا و ثروتمند نیست که در هر شهر، یک بیمارستان بسازد یا دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی کند، بنابراین باید هزینه ها، متناسب با درآمد باشد و همه نمایندگان، ائمه جمعه، مسئولان دانشگاه‌ها و مقامات محلی نباید احساساتی شوند. اگر برای مردم شرایط کشور را توضیح دهیم، بیشتر از ما متوجه و هوشیار هستند و می‌پذیرند که برخی خواسته‌های خود را به تاخیر بیندازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *