همه نظام‌های سیاسی جز انقلاب اسلامی، در شرق و غرب جهان در مشارکت عمومی شکست خورده‌اند/ انقلاب اسلامی، اراده عمومی را در کشور محقق کرد

16:52 - 23 تير 1397
کد خبر: ۴۳۶۱۶۰
رئیس شورای عالی هیئت اندیشه ورز سپاه گفت: هیچکدام از نظام‌های غربی و شرقی در دموکراسی و استفاده از مشارکت مردم در عرصه‌های کشوری موفق نبودند، اما جمهوری اسلامی ایران مدل موفق عدالت محور با استفاده از مشارکت مردم را ارائه کرد.
افشار: همه نظام‌های سیاسی جز انقلاب اسلامی، در شرق و غرب جهان در مشارکت عمومی شکست خورده‌اند/ ۲۳ تیر و ۹ دی؛ نمونه‌های عینی مشارکت مردم در خنثی سازی فتنهبه گزارش گروه سیاسی ، «علیرضا افشار» رئیس شورای عالی هیئت اندیشه‌ورز سپاه در سیزدهمین نشست «شنبه‌های انقلاب»، با اشاره به چهلمین سال نکوداشت انقلاب اسلامی و در بیان دستاورد‌های مشارکت عمومی انقلاب گفت: نظام اسلامی دارای دو پایه اساسی رهبری و مردم است؛ رهبری به‌عنوان پشتوانه نظری و هدایتی مردم و انقلاب و مردم به‌عنوان پشتوانه نظام اسلامی است.

وی در خصوص دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بُعد مشارکت عمومی گفت: هیچکدام از نظام‌های غربی و شرقی در دموکراسی و استفاده از مشارکت مردم در عرصه‌های کشوری موفق نبودند، اما جمهوری اسلامی ایران مدل موفق عدالت محور با استفاده از مشارکت مردم را ارائه کرد.

افشار ادامه داد: در بُعد سیاسی شاهد حضور جریان‌های سیاسی و احزاب در مشارکت‌های عمومی هستیم که این جریانات در جهت‌دهی مردم در عرصه‌های انتخابات بسیار سازنده عمل می‌کنند و این موضوع مصوب قانون اساسی کشور است.

معاون اسبق وزیر کشور افزود: حضور مردم در انتخابات، نشان از مشارکت عمومی در خنثی‌سازی فتنه‌ها است. راهپیمایی ۲۳ تیرماه ۷۸ در مقابل فتنه ۱۸ تیر از نمونه عینی این مسئله است که با حضور مردم درصحنه این فتنه خنثی شد؛ ۹ دی ۸۸ نیز از دیگر مشارکت‌های مردمی است که منجر به ختم قائله فتنه ۸۸ شد.

افشار با اشاره به این موضوع که حضور سیاسی مردم درصحنه ضامن انقلاب است، تشریح کرد: در کشور‌های غربی حضور مردم در مقابل پول و مزدورانه است، حضور در کشور‌های شرقی نیز بر اساسی ایده سوسیالیستی و به‌اجبار است؛ اما مدل جمهوری اسلامی ایران به‌صورت داوطلبانه و با حضور اختیاری مردم درصحنه است.

مسئول کارگروه مشارکت اجتماعی شورای هماهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس و در جهت تأمین امنیت چهل‌ساله انقلاب، شاهد مشارکت داوطلبانه مردم در این حوزه بودیم و هستیم؛ کشور‌های غربی و دشمان نظام برای نابودی این مشارکت و ایجاد تفرقه‌های قومیتی بسیار تلاش کردند، اما با حضور گسترده مردم این تلاش‌ها خنثی‌شده است.

رئیس شورای عالی هیئت اندیشه ورز سپاه با اشاره به ناتوی فرهنگی غرب و هزینه‌هایی که علیه فرهنگ ایران متمرکزشده است، گفت: در حال حاضر در بخش فرهنگ، مردم بسیار جلوتر از دولت درحرکت هستند؛ هیئت‌ها، مجالس فرهنگی، جلسات قرآن، جشن‌ها و... در حقیقت ثمن‌های فرهنگی را تشکیل داده است.

افشار با توجه به مشارکت مردم در بخش محرومیت‌زدایی گفت: تبدیل جهاد سازندگی به وزارتخانه و ادغام آن با جهاد کشاورزی تصمیم غلط مدیریتی بود که امروز جای آن را اردو‌های محرومیت‌زدایی، گروه‌های جهادی و مؤسسات خیریه پرکرده است.

معاون اسبق وزیر کشور گفت: علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری، در حوزه اقتصادی از مردم به‌خوبی استفاده‌نشده است و ضعف ما ناشی از عدم توجه به مشارکت اقتصادی مردم و عدم ارائه صحیح آمار‌های مشارکت‌های مردم در این حوزه است.

وی گفت: سرمایه اجتماعی مهم‌ترین پشتوانه نظام است و دشمن برای بی اعتمادسازی مردم نسبت به جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است که برای مبارزه با این هجمه لازم است تا به امید و اعتماد مردم توجه ویژه‌ای شود.

افشار تأکید کرد: نباید از دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی غفلت شود؛ اگر بعد از انقلاب هیچ‌چیز به‌جز استقلال و آزادی به دست نمی‌آوردیم، برای مردم متمدن و بزرگ ایران، داشتن استقلال و آزادی کافی بود که این موضوع بزرگ‌ترین دستاورد محسوب می‌شود.

انقلاب اسلامی، اراده عمومی را در کشور محقق کرد
دکتر شهریار زرشناس مؤلف و نویسنده حوزه علوم انسانی نیز در ادامه این نشست در سخنانی اظهار داشت: مفهوم و تعبیر دموکراسی در یونان باستان ظهور کرد و این دموکراسی همواره در پیوند با حوزه ثروت و قدرت متنفذین فعال بوده است.

وی ادامه داد: دموکراسی یونانی در حالی محقق می‌شد که عده‌ای از مردم زندگی خود را بر پایه استعمار و برده داری دیگران ادامه می‌دادند.

زرشناس با بیان اینکه دموکراسی یونانی در حوزه نظر عبارتست از مشارکت و حضور عده‌ای از مردم یا برابران، افزود: در این دموکراسی؛ مردان برده، زنان ومردانی با ثروت محدود امکان مشارکت نداشتند.

این مؤلف حوزه علوم انسانی با بیان اینکه دموکراسی مدرن امروزی غرب نیز بر پایه سرمایه داری شکل گرفته است گفت: حاصل این دموکراسی که پایه‌های آن اومانیسم و دوری از دین است موجب انفعال و محدود شدن مشارکت مردمی می‌شود به طوری که بالاترین سطح مشارکت مردم در انتخابات غرب از پاینترین سطح مشارکت مردم در ایران پاینتر است.

وی اضافه کرد: سیطره سرمایه بر فضای دموکراسی غرب مردم را در انتخابات و رویداد‌های سیاسی سرخورده می‌کند و آنان را در زندگی معاش محور غرق و نا امید می‌کند.

زرشناس با اشاره به اینکه دموکراسی دینی در ایران بعد از انقلاب حیرت انگیز بوده است، گفت: اگر در تاریخ ۲۵۰۰ ساله مضبوط ایران بررسی شود هیچ گاه فضای سیاسی حاکم، مردمی نبوده است.

این مؤلف حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: در تاریخ ۱۵۰ ساله شبه مدرن بعد از مشروطه نیز دموکراسی تنها در حوزه نظر و اندیشه ورود کرد و در عمل حاکمیت مردمی بروز و ظهور نداشت؛ در واقع تحمیلی بودن تصمیمات و فقدان حضور مردم امری بارز و روشن بود.

وی گفت: حکومت پهلوی اول نتیجه یک کودتا بود و پهلوی دوم نیز ناشی از یک سازش میان سران سه قدرت اشغالگر ایران شکل گرفت و بقا و دوام آن نیز ناشی از حضور مردم نبود.

زرشناس با بیان اینکه زمانی که حکومت مردمی در ایران به میدان آمد پهلوی را کنار زد گفت: روسو در کتاب قرارداد اجتماعی خود می‌گوید دموکراسی تحقق اراده عمومی است، اما این مهم هیچ گاه رقم نخواهد خورد، زیرا در غرب شرایط دیگری حاکم است. اما در آذر سال ۵۷ که فوکو به ایران آمد اعلام کرد که اراده عمومی را در خیابان‌های تهران می‌توان مشاهده کرد و این مهم برای اولین بار زیر پرچم انقلاب و تدین محقق شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی حوزه امر سیاسی را به گشاده‌ترین وجه ممکن به روی امر اجتماعی باز کرد گفت: امروز در تاکسی و یا مهمانی‌های خانوادگی مباحث سیاسی مطرح می‌شود و تمام اقشار جامعه دارای نظر و ذهنیت فعال سیاسی هستند که در جهان بی سابقه است که ذیل دموکراسی دینی و ولایت فقیه محقق شده است.

وی گفت: این فضای سیاسی برای اولین بار جنگ میهنی را در ایران رقم زد و راهپیمایی‌ها و حمایت‌های مردمی در کف خیابان از یک نظام را برایمان ایجاد کرد.

مشارکت عمومی در انقلاب اسلامی ریشه در قانون اساسی دارد/ انقلاب اسلامی زمینه مشارکت مخالفان و براندازن را نیز فراهم کرده است/امروز در همه سطوح جامعه امکان نقد ارکان مختلف نظام وجود دارد
  حسن ردادی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون مجمع عالی بسیج نیز در سیزدهمین نشست شنبه‌های انقلاب گفت: مشارکت عمومی در انقلاب اسلامی به‌عنوان یک فعالیت شهروندی، ریشه در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد که در مقدمه آن آمده است؛ این نظام بر اساس مشارکت مردمی ایجادشده و ابقای آن نیز با این مشارکت رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردمی در ایران با مدل غربی آن متفاوت است، تصریح کرد: مشارکت مردمی در غرب به‌صورت رقابتی است و تلاش می‌شود که جناح رقیب کنار زده شود، اما در مدل جمهوری اسلامی، علاوه بر این رقابت، رویکرد همیارانه نیز وجود دارد.

ردادی با بیان اینکه در غرب مشارکت مردمی تنها درقالب انتخابات محقق می‌شود، افزود: در جمهوری اسلامی علاوه بر انتخابات، بستر‌هایی مانند نمازجمعه، راهپیمایی‌ها و ... نیز بستر مشارکت‌های مردمی هستند که حتی مخالفان نظام و براندازان نیز از این بستر‌ها برای بیان مباحث خود استفاده می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تشریح کرد: مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه‌های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آیت‌الله شهید مطهری تدوین شده است که برخلاف اندیشه غرب، این بزرگان بسیار حساس بودند تا این رویکرد کاملاً دینی باشد.

وی با اشاره به شبهاتی پیرامون مردم سالاری در انقلاب اسلامی گفت: منتقدان مطرح می‌کنند که اساسا آیا دین و مردم سالاری قابل جمع است؟ و یا می‌توان دموکراسی و مردم سالاری را با نظام پادشاهی آمیخت؟ که باید پاسخ داد، باتوجه به اینکه نظام دینی ایران بر پایه مردم بنا شده است، قابل جمع با دموکراسی است، اما نظام پادشاهی، اشرافی‌گراست.

ردادی با طرح این سوال که آیا ولایت فقیه با دموکراسی قابل جمع است، گفت: امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند؛ شخص، ولی فقیه مانع از دیکتاتوری و موجب حفظ مشارکت مردمی می‌شود، لذا ایشان در برابر دیکتاتوری بنی صدر که گرایش به سمت یکی از حاکمان منطقه پیدا کرده بود، ایستاد.

این عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حمایت رهبری از رای مردم و دولت‌‎ها همواره مانع از تعدی گروه‌های مخالف به آرای مردم شده است، افزود: بسیاری از منتقدان، امروزه مطرح می‌کنند که با توجه به مشکلات، چرا رهبری به عزل دولت یا برکناری مجلس حکم نمی‌دهد که این از دخالت کم ایشان در امور اجرایی و احترام به رای مردم حکایت دارد.

ردادی ادامه داد: اگر عملکرد، ولی فقیه را با رفتار دیکتاتورانه شاه مقایسه کنیم، خواهیم دید که شاه حتی در جزییات بودجه نیز دخالت داشت که این موضوع نافی دموکراسی و احترام به رای مردم است.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی مردم از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، افزود: امروز از تاکسی و نانوایی تا دیگر سطوح عمومی جامعه امکان انتقاد از اجزای کشور وجود دارد چراکه جمهوری اسلامی فضای انتقادی سیاسی را فراهم کرده و در گذشته این امکان وجود نداشت.

این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی بابیان اینکه جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار است و با کمک مردم در همه بحران‌ها با قدرت بیشتر عمل کرده است، گفت: دشمن در صدد ضربه به پایه‌های انقلاب است و سعی دارد تا مردم را به‌عنوان بخشی از مشکلات معرفی کند، درصورتی که مسئولان باید مردم را در جریان امور قرار دهند و از آن‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب کمک گیرند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم مشارکت مردم در امر اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند کارخانه‌ها و اقتصاد کشور باید کاملاً مردمی شود و لازم است تا دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی عمل کند و از مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصاد بهره بیشتری ببرد.

وی با توجه به تدابیر قانون اساسی در جهت مشروعیت بخشی به اعتراضات مردمی، تشریح کرد: اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی نحوه بیان اعتراضات مردمی را بیان کرده است که با توجه به زمزمه‌های هدایت اعتراضات مردم به مکان‌های مشخص لازم است تا مسئولان بدانند مدل، هاید‌پارک انگلستان در ایران قابل اجرا نیست و مخالف قانون اساسی است.

ردادی خاطرنشان کرد: لازم است تا مسئولان نظام در راستای پاسداشت انقلاب اسلامی به مشارکت‌های غیرانتخاباتی مردم توجه ویژه تری داشته باشند و با برنامه ریزی بر تاثیرگذاری این دسته از مشارکت‌ها بیافزاید.

عالی‌ترین مقام نظام نیز به تصمیم عمومی احترام می‌گذارد/ با تشکیل بسیج، مردم به تمامی عرصه‌ها وارد شدند
 محمد شفیعی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم در سخنانی بیان داشت: همه اقشار مردم در به وجود آمدن انقلاب اسلامی مشارکت و حضور داشته اند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی اولین حکومتی است که با حضور و مشارکت مردم پایه گذاری شده است برخلاف حکومت‌های قبلی مانند پهلوی که با کودتا روی کار آمده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم ۱۲ فروردین ۵۸ بیان داشت: جمهوری اسلامی برای تثبیت خود و فهماندن این موضوع به جهان که این نظام بر پایه مردم است اقدام به برگزاری رفراندوم سیاسی کرد که نظیر آن در هیچ کجا دیده نشده است.

وی ادامه داد: نتیجه این رفراندوم حضور حداکثری مردم بود که ۹۸ درصد به این نظام آری گفتند و در رفراندوم‌های بعدی مانند رفراندوم قانون اساسی حضور مردم و مشارکت آن‌ها بسیار چشمگیر بود.

شفیعی فر گفت: نظام جمهوری اسلامی علیرغم علم به وجود برخی مخالفت‌ها، اما اقدام به برگزاری رفراندوم در همه حوزه‌ها کرد که نتیجه آن را می‌توان در سال ۶۸ و در رفراندوم تغییر قانون اساسی و رای مثبت اکثریت مردم مشاهده کرد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری و بنیان نظام جمهوری اسلامی از درون مردم نشات گرفته است که این را می‌توان در راهپیمایی و حضور مردم در خیابان‌ها و حمایت از نظام در مراسم‌های مختلف و همچنین تجدید بیعت با نظام مانند روز قدس و ۲۲ بهمن دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی حتی درانتخاب رهبری هم مردم مشارکت دارند و مردم با انتخاب نمایندگان خود رهبر مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی زمانی که خود رهبر هم نتواند مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد نمایندگانی که توسط مردم انتخاب شده اند می‌توانند آن رهبر را برکنار کنند که این بر خلاف حکومت‌های موروثی است.

شفیعی فر افزود: در این نظام که بر پایه مردم پایه گذاری شده است تا خود مردم نخواهند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این با خواست مردم است که یک نفر را در یک جایگاه قرار دهند و یا از آن جایگاه برکنار کنند.

وی گفت: در عمده حکومت‌های دنیا فقط یک نظام انتخاباتی موجود است، ولی در جمهوری اسلامی مردم در برای تعیین هر فردی در هر جایگاه در انتخابات‌های متعددی شرکت می‌کنند؛ شرکت در انتخابات‌های جداگانه ریاست جمهوری، مجلس و شورا‌های محلی تایید این موضوع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تمام انتخابات‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار می‌شود با رقابت همراه است؛ همین تکثرگرایی و رقابت موجود از اوایل انقلاب تا به امروز باعث شده است تا احزاب بتوانند آزادانه در هر انتخاباتی شرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب هدف از تشکیل احزاب، فرمالیته و فرمایشی بود که با نام‌های حزب اکثریت و اقلیت فعالیت می‌کردند؛ نکته قابل تامل اینکه حزب اکثریت که موافقا ن. حکومت در آن حضور داشتند از سوی حکومت انتخاب می‌شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث نظارت در انتخابات افزود: در نظام جمهوری اسلامی در کنار انتخابات در همه حوزه‌ها، نظارت بر آن نیز به صورت فعالانه وجود دارد که این موضوع توسط شورای نگهبان و برخی از نهاد‌های اجرایی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی آنقدر انعطاف پذیر و واکنش گراست که سیاست‌های مختلف در آن اجرا می‌شود و می‌توان این مورد را در دولت‌های مختلف مشاهده کرد.

شفیعی‌فر ادامه داد: آقای خاتمی علیرغم داشتن سیاست‌های مبتنی بر نظریه‌های غربی با اکثریت آرا انتخاب شد و بعضی با تعابیری این انتخاب را نه به نظام تلقی کردند، ولی در دوره بعد از آن آقای احمدی نژاد که سیاست‌های آن بر عکس سیاست‌های دولت قبل بود و بازآفرینی آرمان‌ها و اعتقادات انقلابی مورد توجه قرار گرفت با رای همان مردم انتخاب شد.

وی در ادامه به سیاست دولت آقای روحانی اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست دولت یازدهم مذاکره با آمریکا بود؛ اگرچه در اوایل انقلاب عدم رابطه با آمریکا جزو آرمان‌ها محسوب می‌شد، اما سیاست‌های دولت روحانی این تابو را شکست؛ رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر عدم خوش بینی به آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند، اما در عین حال با تصمیم دولتی که با نظر مردم بر سر کار آمده است مخالفت نکردند.

این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب گفت: نظام جمهوری اسلامی بر اعتقادات مردم پایه گذاری شده و پایگاه‌هایی در بین اقشار جامعه دارد که این را در حکومت پهلوی نمی‌توان مشاهده کرد.

شفیعی فر گفت: استراتژی اصلی نظام جمهوری اسلامی از اوایل انقلاب تا به امروز حضور مردم در صحنه است و هدف از تشکیل بسیج، ورود مردم به تمامی عرصه هاست و به طور قطع می‌توان گفت: شکل گیری و تداوم نظام جمهوری اسلامی بر اساس خواست مردم است.

انقلاب اسلامی، مردم را از حاشیه سیاست به متن آورد/ میانگین مشارکت مردمی در همه انتخابات‌های بعد از انقلاب، بالای ۵۰ درصد بوده است/ چهل سال حضور مردم ایران در راهپیمایی‌های سالانه در دنیا نظیر ندارد

مهدی جمشیدی دبیر کمیته مشارکت عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: مشارکت همدلانه مردم در حوادث و مواقع بحرانی، کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: تمام نهاد‌های انقلاب، ریشه‌های مستحکم مردمی دارند بر همین اساس شکل‌گیری این نهادها، حاصل احساس مسئولیّت مردم نسبت به سرنوشت انقلاب است.

جمشیدی با اشاره به راهبرد دفاعی و امنیتی مردم‌محور، انقلاب گفت: همدلی و همراهی مرزنشینان با انقلاب اسلامی، قائله‌های طراحی شده توسط دشمن را فرونشانده است.

وی در بیان علل پایداری و مقاومت انقلاب در برابر دشوارترین توطئه‌ها بیان داشت: یکی از علل پایداری و مقاومت انقلاب در برابر دشوارترین توطئه‌ها، خدعه‌های اقتصادی، مساعدت‌های معیشتی مردم نسبت به یکدیگر بوده است.

دبیر کمیته مشارکت عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ادامه داد: همراهی مردم ایران در کمک به طبقات محروم و فقیر، مثال‌زدنی‌ست و وجود ده‌ها هزار تشکّل فرهنگی، همراهی مردم با انقلاب را نشان می‌دهد.

وی تشریح کرد: پیش از انقلاب و هم زمان با پیروزش شکوهمند جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی به مظهر تمام خواسته‌های تاریخی مردم ایران تبدیل شد.

جمشیدی افزود: انقلاب ایران، انقلابی با دست‌های خالی، ولی برخوردار از بدنۀ اجتماعی کم‌نظیر بود وغلبه بر حکومت پهلوی مسلح و مورد حمایت امریکا، جز با مشارکت تمام‌عیار مردم، میسّر نبود.

وی گفت: انقلاب اسلامی، حاصل چیرگی ارادۀ یکپارچۀ مردم، بر خشونت و سرکوب‌گری حکومت پهلوی بود و تجّلی‌گاه هضم شدن ارادۀ یک ملّت در یک شخص بود.

دبیر کمیته مشارکت عمومی جنبش مردمی با اشاره به برگزاری انتخابات آزاد در ایران گفت: پیروزی جریان مخالف دولت مستقر به‌عنوان مجری انتخابات، نشان‌دهندۀ سلامت انتخابات است.

وی ادامه داد: از جمله دلایل اعتبار و سلامت انتخابات در ایران، حقّ الناس شمرده شدن رأی مردم از لحاظ دینی است و این‌که ولیّ‌فقیه، رأی مردم را از لحاظ شرعی، حقّ الناس قلمداد می‌کند، خصوصیّت منحصر‌به‌فرد انتخابات در ایران است.

جمشیدی با اشاره به حضور چهل ساله و مستمر مردم در راهپیمایی‌های سالیانۀ انقلاب گفت: این دست راهپیمایی‌ها در دنیا نظیر ندارد و استمرار این حضور در راهپیمایی‌های سالیانۀ انقلاب، عمق باور ملت به انقلاب را نشان می‌دهد.

دبیر کمیته مشارکت عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم‌سالاری در انقلاب، مستمر، صادقانه و حداکثری بوده است در اثر انقلاب، ارادۀ مردم، جایگزین ارادۀ ملوکانه شد و انقلاب، خواست مردم را جایگزین خودکامگی شاه کرد.

وی ادامه داد: انقلاب، انتخابات فرمایشی و تشریفاتی را برچید و انتخابات حقیقی، واقعی و اثرگذار را حاکم و مردمی را که هیچ‌کاره بودند، همه‌کار کرد.

جمشیدی با اشاره به حضور مردم در صحنه بعد از انقلاب بیان داشت: انقلاب، مردم را از حاشیۀ سیاست به متن سوق داد و در سیاست پیش از انقلاب، مردم هیچ‌کاره بودند.

وی گفت: به تعبیر رهبر انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، چیزی جز ملّت ایران نیست و نظام اسلامی، تبلور ارادۀ مردم است، نه یک نظام بوروکراتیک و اشرافی بریده از مردم و نظام جمهوری اسلامی، تجسّم ساختاری خواست مردم است.

جمشیدی ادامه داد: انقلاب، شکاف میان مردم و حکومت را به اتحاد این دو تبدیل کرد و نیرومندی بدنۀ اجتماعی انقلاب، سرّ اقتدار آن در برابر بیگانگان است و قوّت جنبۀ مردمی انقلاب، آن را از تهدید‌های بنیان‌برافکن، عبور داده است.

وی در پایان گفت: مشارکت سیاسی مردم ایران، حدّ نصاب‌های رایج را درهم‌شکسته است وکمترین مشارکت مردم در انتخابات ایران، برابر با بالاترین مشارکت در امریکاست که میانگین مشارکت مردم در هیچ‌یک از انتخابات‌ها، کمتر از پنجاه درصد نبوده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *