اگر دولتمردان می‌خواهند بر مشکلات چیره شوند راهی جز عمل صالح، پیش روی آنان نیست/ توصیه به رئیس جمهور درباره انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی

13:23 - 22 تير 1397
کد خبر: ۴۳۵۸۲۰
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: این روز‌ها رئیس بانک مرکزی، پایان حکمش را تجربه می‌کند لذا به رئیس جمهور محترم پیشنهاد می‌کنم برای استقلال بانک مرکزی، همچنین برای انتخاب رئیس کل این بانک فردی را که مورد تایید دیگر روسای قوا، چهره‌های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق بانکی و پولی باشد و با استقلال و مدیریت مبتنی بر دانش سیاست‌های پولی وارزی را تصویب و نظارت کند را انتخاب کند.
اگر دولتمردان می‌خواهند بر مشکلات فراروی چیره شوند راهی جز عمل صالح، پیش روی آنان نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حجت الاسلام «محمد حسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۲ تیر) تهران گفت: امام علی (ع) می فرمایند«ای پیروان اسلام و پیامبر اعظم و شاگردان مکتب امامت و ولایت، العمل العمل». آنچه رمز سعادت دنیا و آخرت است، عمل صالح است و آیات فراوانی در قرآن کریم براین حقیقت تاکید دارد. 
 
وی ادامه داد: اگر می خواهیم با یک تحول و دگرگونی در حیات فردی، خانوادگی، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و همه عرصه های حیات دنیا و آخرت روبرو شویم باید به اصلاح عمل خویش همت بگماریم .
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: تصمیمات درست و اعمال مبتنی بر آموزه‌های عقلانی، علمی و وحیانی است که راه سعادت را تبیین می‌کنند.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: دولتمردان اگر می‌خواهند بر مشکلات فراروی، چیره شوند راهی جز عمل صالح پیش روی آنان نیست، اقدام صحیح مبتنی بر اصول و مبانی است. خوشبختانه در این جهت سیاست های کلی ابلاغی مقام معطظم رهبری، نقشه راه در عموم عرصه ها  را تبیین کرده است.
 

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به فرازی از فرمایشات امام علی (ع) گفت: در پرتو انوار پرفروغ پرچم خویش حرکت کنید مشغلی فروزان فراروی شماست لذا در سایه انوار این مشعل گام بردارید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: مشعل فراروی جامعه اسلامی و بشری، قرآن است که دو چهره دارد یک چهر‌ها این کتاب، همین کتابی است که در دست ماست و آن را قرائت می‌کنیم چهره دیگر حقیقت قرآن و تجسمش همان پیامبر اعظم است. نفس رسول اکرم (ص)، علی (ع) و اهل بیت او هستند.

وی یادآور شد: همسر پیامبر در توصیف رسول خدا فرمود: رسول خدا گفته است " کان خلقه قرآن"، اگر می‌خواهید پیامبر را بشناسید قرآن در وجودش تجسم یافته است. بعضی از فقها وعلما مانند پدر بزرگوار علامه مجلسی می‌فرماید: قرآن توصیف پیامبر اعظم است. قرآن توصیف انسان کامل است.

حجت الاسلام ابوترابی خطاب به حاضرین در نماز جمعه یادآور شد: ما هر کجا از قرآن فاصله گرفته ایم، آسیب دیده ایم، اما هر کجا با قرآن بوده ایم به عزت رسیده ایم. هر کجا با اولیا دین در پرتو مشعل پرفروغ امامت قدم برداشته ایم برای خلق قدرت به بار آورده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: ایران اسلامی با این ملت عزیز، جغرافیای گسترده و سرمایه‌های مختلف سال‌ها وقرنهاست که در نقشه جغرافیای جهان حضور داشته است.

وی خاطر نشان کرد:، اما از وقتی قرارداد ترکمانچای به این ملت تحمیل شد در ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد جغرافیای ایران را تجزیه کردند که گاهی با یک قیام و قعود و گاهی با یک طراحی نظامی و سیاسی این اقدام صورت گرفت.

حجت الاسلام ابوترابی اضافه کرد: چه شد که این ملت تبدیل به نماد قدرت اسلام شد؟ درسایه پیوند با آموزه‌های دین و در انتخاب رهبری صالح برای مدیریت جامعه این اتفاق رخ داده است. همانا به این سخن امام علی(ع) توجه نمودید که مردم باید مدیریت و زعامت سیاسی و رهبری جامعه خویش را در دست تواناترین و لایق‌ترین انسان که به آموزه‌های دینی برای رهبری جامعه اشراف دارد بسپارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: این پاسخ به ندای امیر المومنین (ع) این اقتدار را برای شما خلق کرد. قرآن در همه عرصه‌ها پیام دارد. این سخن قرآن کریم است.

وی تاکید کرد: یک تصمیم و اقدام بدون پتشوانه علمی، یک سوال در پیشگاه خدا را برایمان به دنبال دارد حال اگر این تصمیم در زندگی فردی و خانوادگی بود، یک پاسخ خواهد داشت، اما اگر در حیات سیاسی و اجتماعی موثر بود پاسخگوییش بسیار دشوار است.

حجت الاسلام ابوترابی بیان کرد: مدیران کشور باید در پرتو علم ودانش تصمیم بگیرند تا سلوکشان، سلوک قرآنی باشد. باید درسایه مشعل پرفروغ عدل قدم برداشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: سلوک عقلانی، رسالت هر انسان مومن و مسلمان است. کلمات پیشوایان معصوم (ع) در این حوزه واقعا انسان را در حیرت فرو می‌برد.

وی با بیان اینکه باید لباس بندگی پوشید و رستگاری دنیا و آخرت به بندگی خداست، اظهار کرد: اطاعت و بندگی خدا در سایه مشعل علم ودانش است. چه زیبا بود توصیه آیت الله بهجت که گفتند: به آنچه علم دارید عمل کنید و آنجا که علم ندارید توقف کنید.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه باید بر در حوزه و دانشگاه زانو زد، گفت: مدیران و مسئولان کشور بدانند اگر مدیریت کشور با دانش و حوزه و دانشگاه گره نخورد، چالش‌های جدی، حرکت پرشتاب ملت را با دشواری‌های جدی رو به رو خواهد کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان گفت: باید رو به سوی اهل دانش، فکر و علم آورد. باید اقدامات اقتصادی دولت را چهره‌های فاخر و صاحب فکر و تجربه و آشنا با مسائل اقتصادی کشور، تبیین نمایند.

وی با اشاره به فرمایشات ائمه درباره گره خوردن تألم با تعهد افزود: استحکام دانش به سلوک عقلانی است. این را از عالم ربانی باید فرا گرفت که سلوکش، سلوک علمی است و به علم و معرفت خود متعهد است و این عالم را در سایه حیات عقلانی می‌توان شناخت.

حجت الاسلام ابوترابی اظهار کرد: این احتیاج علم به عقل در دو حوزه است. اولا اگر حیات، عقلانی نبود سخن عالم را نمی‌فهمید. انسان با قدرت عقل است که کلام عالم، پیامبر ووحی را درک می‌کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: دوم اینکه انسان با عقل است که عالم را می‌شناسد. حیات عقلانی با حیات علمی گره خورده است.

وی با بیان اینکه ما همیشه نیازمند وحدت بوده و هستیم، افزود: امروزه نیاز بیشتری به وحدت درکشورداریم. این سخن قرآن یک پرچم برافراشته شده است "واعتصموا بحبل الله جمیعا" در این آیه تکیه بر تمسک ریسمان توحید نیست بلکه تاکید بر تمسک به ریسمان الهی به صورت جمعی است.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه زمینه‌های تفرقه همیشه فراوان است، گفت: افراد جامعه اسلامی باید در کنار هم باشند در پیمودن راه‌های مبتنی بر دانش وعلم و خلق قدرت، راهی جز اجماع نخبگان سیاسی و چهره‌های فاخر علمی، حوزوی ودانشگاهی نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: باید تلاش کرد اجماع را خلق کرده و درزیر خیمه‌ای که عمود اقتدارش به رهبر معظم انقلاب است با وحدت کلمه واجماع قدم برداشت.

وی با بیان اینکه اصلاح چالش‌های اقتصادی کشورو نظام بودجه ریزی مان، نیازمند اصلاح ساختارها، رفتار‌ها واتخاذ تصمیمات اساسی، کلیدی و شجاعانه است گفت: این تصمیمات، چون هزینه دارد اگر اجماع نخبگان علمی وسیاسی در کنارش نباشد، تداوم نخواهد داشت.

حجت الاسلام ابوترابی خطاب به نمازگزاران یادآور شد: تصمیمات شجاعانه نیازمند عزم، اراده، سلوک عقلانی و اجماع بر حول دانش و علم است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: کشوری که سال‌ها بودجه سالانه اش با درآمد‌های نفتی گره خورده است، اگر می‌خواهد تمولی را تجربه کند باید راه را برای خلق قدرت هموار نماید.

وی خاطر نشان کرد: در گام اول باید بار هزینه‌های جاری اضافی را قطع کند که این نیازمند عزم، تصمیم و مدیریت درکاهش هزینه‌ها وارتقا بهره وری است. این راه را بدون اجماع نمی‌توان پیمود و باید همه در کنارش بایستند.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: کشوری که با خلق پول، مشکلاتش را حل کرده و خلق پول، آن را با نقدینگی ۱ تریلیون و ۵۰۰ میلیاردی رو به رو کرده است اگر می‌خواهد این نقشه راه را تحویل دهد، اگر اراده کند راه خود را با استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی و فروش درآمد‌های ارزی به بانک مرکزی تحمیل نکند، نیازمند عزم ملی واجماع است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: روسای قوا جلسات اقتصادی را که باید از سال‌ها قبل به صورت منظم با یک دبیرخانه مقتدر و کارآمد و با پیوند استوار با مجامع علمی ودانشگاهی و مدیران هوشمند کشور، سامان می‌دادند را امروز سامان دادند که از این اقدامشان تشکر می‌کنیم.

وی افزود: مدیران ومسئولان ارشد کشوری که اگردنبال تحول برای اصلاح اقدامات ناثواب گذشته هستند این راه، راه تحول است. ما تصمیم گرفته ایم که در بودجه سال ۹۸، خطا‌های گذشته مان را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: باید اعلام کنیم، ما تصمیم گرفته ایم هزینه‌های غیر منطقی و هزینه‌هایی که بار سنگینی را به ملت تحمیل می‌کند و دستاوردی برای کشور ندارد را کنار بگذاریم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: باید اعلام کنیم، تصمیم گرفتیم بدون پیش بینی منابع پایدار برای کشور، هزینه نمی‌کنیم همچنین اعلام کنیم برای اداره کشور دست خود را به سوی بانک مرکزی دراز نمی‌کنیم که این همان راه درست است.

وی بیان کرد: این روز‌ها رئیس بانک مرکزی، پایان حکمش را تجربه می‌کند لذا به رئیس جمهور محترم پیشنهاد می‌کنم برای استقلال بانک مرکزی، همچنین برای انتخاب رئیس کل این بانک فردی را که مورد تایید دیگر روسای قوا، چهره‌های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق بانکی و پولی باشد و با استقلال و مدیریت مبتنی بر دانش سیاست‌های پولی وارزی را تصویب و نظارت کند را انتخاب کند.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: تا آن زمان که بانک مرکزی یه عنوان صندوقی برای تامین هزینه‌های دولت، دولت به معنای همه قوا و کشور باشد، آقایان وخانم‌ها بدانید مشکلات اقتصادی وتورم، مدیریت و کنترل نمی‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: کجاست پرچم علم، وحدت واطاعت از رهبری؟ در سیاست‌های کلی همه قوا باید این مولفه‌ها را در عمل دید چرا که با شعار کاری در کشور پیش نمی‌رود.

وی خاطر نشان کرد: مثلث شوم ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان می‌داند، قدرت ایران، قدرت بالنده، پیشتاز و پرشتابی است و این جریان قدرتمند راه را برای حرکت بر اساس قدرت‌های علمی و وحدانی فراهم کرده و هر روز، سنگر‌های جدیدی را فتح می‌کند.

حجت الاسلام ابوترابی یادآور شد: اقتدار کنونی نظام از همت مدیران اقتصادی در طول این ۴ دهه شکل گرفته است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان تصریح کرد: جغرافیا، موقعیت ژئوپلتیک استثنایی، ثبات و امنیت مثال زدنی ایران، قدرت دفاعی بازدارنده، توان علمی و ذخایر عظیم ایران و ده‌ها مولفه قدرت دیگر کشورمان در سایه مدیریت مبتنی بر علم به این جایگاه رسیده است که با این مولفه‌ها و نیزرفع چالش‌هایی که با آن‌ها روبه روییم به سرعت به یک قدرت اقتصادی مبدل خواهیم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *