شفافیت و امکان اخذ مالیات‌های تنظیمی، از مزیت‌های مهم سامانه مودیان است

9:10 - 17 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۸۷۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه مودیان می تواند جلوی ناعدالتی ها در اخذ مالیات را بگیرد و بستری مناسب نیز برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود و سازوکاری واحد برای کل کالاهای کشور با راه اندازی پایانه های فروشگاهی ایجاد می‌شود.

جعفر قادری در گفت وگو با میزان گفت: سامانه مودیان می تواند جلوی ناعدالتی ها در اخذ مالیات را بگیرد و بستری مناسب نیز برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود و سازوکاری واحد برای کل کالاهای کشور با راه اندازی پایانه های فروشگاهی ایجاد می‌شود که می توان از طریق آن شفاف سازی کرد و جلوی بخش غیر مولد و دلالی در کشور را نیز گرفت.

وی در همین زمینه ادامه داد: اتفاقی که در طول سال های گذشته رخ داده بود این بود که به مالیات ها هر سال درصدی اضافه می شد بدون این که عدد و رقم آن برای مودیان خیلی قابل قبول باشد و این منطقی نبود و ممکن بود فعالیت اقتصادی سال قبل یک مودی شدیداً افزایش پیدا کرده یا برعکس کاهش پیدا کرده بود.

نماینده شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه افزایش مالیات ها در سالهای گذشته خیلی منطقی نبود، بیان کرد: به خاطر همین مجلس مصوب کرد تا مالیات ها بر اساس عملکرد واحدهای اقتصادی و  پایانه‌های فروشگاهی اخذ شود که این موضوع در جهت برقراری عدالت در زمینه مالیات ستانی بود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی می تواند از فرارهای مالیاتی به راحتی جلوگیری کند، اضافه کرد: این سامانه علاوه بر اینکه مبنای اخذ مالیات از اصناف و کسبه است مبنای اخذ عوارض شهرداری ها هم به حساب می آید زیرا اطلاعات افراد مستند به این سامانه است.

قادری با تاکید بر اینکه سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی می تواند تحولی در  شفافیت های مالیاتی در کشور ایجاد کند، عنوان کرد: این سامانه می تواند جلوی ناعدالتی ها در اخذ مالیات را بگیرد و بستری مناسب نیز برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود.

وی با بیان اینکه با ایجاد این سامانه توزیع کالاها در کشور به خوبی رسد می شود و توزیع عادلانه میشود، اظهار کرد: ساز و کاری واحد برای کل کالاهای کشور با راه اندازی پایانه های فروشگاهی ایجاد می‌شود که می توان از طریق آن شفاف سازی کرد و جلوی بخش غیر مولد و دلالی در کشور را نیز گرفت.

شیراز در مجلس با بیان اینکه در آینده این سامانه می تواند به بخش صادرات کشور نیز کمک کند، گفت: از طریق سامانه مودیان مالیاتی، می توان به خوبی اطلاعات افرادی که در داخل کشور کالایی را خریداری کرده اند و قصد صادرات آن را دارند شناسایی کرد و از طریق آن ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، تصریح کرد: پیش از این اتفاقی می افتاد که ناخوشایند بود، برخی از واحدهای تولیدی عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را در هنگام فروش دریافت می کردند اما به دولت آن را پرداخت نمی کردند اما با اتصال به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به راحتی دولت می تواند این مالیات ها و عوارض هایی که از مردم دریافت شده را وصول کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *