رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عناوین دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان یک کتاب 250 صفحه‌ای می‌شود/نگاه امروز غرب به جایگاه زن، تجاری است

12:43 - 16 تير 1397
کد خبر: ۴۳۴۳۰۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته زنان و خانوده گفت : اگر تنها بخواهیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان و خانواده را به صورت تیتر ینوسیم حداقل یک کتاب ۲۵۰ صقحه‌ای می‌شود.

 به گزارش گروه جامعه ، کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوازدهمین جلسه  شنبه های انقلاب با محور زنان و خانواده که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در منزل خانم رقیه حداد برگزار شد در سخنانی با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی از بدو تاسیس تا به امروز اظهار داشت: هدف نخست پیروزی انقلاب اسلامی بود و این انقلاب با پیش بینی‌های ائمه اطهار حاصل شد همانطور که در روایات آمده است مردی از قم بر می‌خیزد و حکومت الهی و اسلامی ایجاد می‌کند.

خزعلی ادامه داد: دومین هدف از انقلاب اسلامی، بیداری کشور‌های اسلامی و طغیان علیه ظلم و استبداد بود و نتیجه این اهداف به سومین هدف ختم می‌شود که ان شاالله انقلاب اسلامی به انقلاب بزرگ جهانی حضرت مهدی (عج) و ظهور ایشان پیوند بخورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات قابل توجه انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده،تصریح کرد: اگر تنها بخواهیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه را به صورت تیتر ینوسیم حداقل یک کتاب ۲۵۰ صقحه‌ای می‌شود. قبل از انقلاب، حکومت‌های قبلی در صدد به ابتدال کشاندن زن در جامعه و خانواده بودند تا بتوانند زن را مانند یک کالا در جامعه رواج دهند.

این فعال حوزه زنان و خانواده با اشاره به نوع نگاه پهلوی به جایگاه زن خاطرنشان کرد: جایگاه زن در دوران پهلوی بسیار نامناسب و دون شان یک زن ایرانی و اسلامی بود.این سیاست غلط در دوران پهلوی با موضوع برابری جنسیتی زن و مرد مطرح و باعث شد زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گیرند.

عناوین دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان یک کتاب 250 صفحه‌ای می‌شود/نگاه امروز غرب به جایگاه زن، تجاری است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به سیاست‌های انقلاب اسلامی برای حفظ جایگاه زنان اشاره و بیان کرد: انقلاب اسلامی تشکیلاتی برای ارتقاء جایگاه زن ایجاد کرد که آن را در بالاترین جایگاه قرار داده و بتواند در سیاست‌های کلان کشور صاحب نظر باشد.بعد از انقلاب اسلامی، شورایی با عنوان شورای فرهنگی اجتماعی زنان تشکیل شد که به لحاظ جایگاه اثرگذاری و تصویب قوانین بالای سه قوه عالی کشور قرار دارد؛ همین موضوع به خوبی از نگاه ویژه انقلاب اسلامی به جایگاه زن در تصمیمات کلان اشاره دارد.

خزعلی بیان داشت: شورای عالی زنان در همه بخش‌هایی که مرتبط با زنان و خانواده است از جمله ورزش، حجاب و عفاف، خانواده، احتماع، سیاست و ... مصوباتی داشته که این مصوبات با ۲۳۶ بند به تصویب رسیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنکی با انتقاد از برخی سیاست‌های غلط در حوزه زنان خاطرنشان کرد: سالیان گذشته سیاست‌های غلط فمنیستی درباره خانواده در کشور در حال اتفاق بود که با تشکیل شورای خانواده تا حدودی توانستیم این سیاست غلط را خنثی کنیم.

وی با اشاره به تداوم برخی از همین سیاست‌های غلط در سال‌های اخیر تصریح کرد: در سال ۹۴ برخی چه به صورت بودجه‌ای و جه در عمل در فکر حذف و انحلال شورای عالی زنان بودند، اما موفق نشدند. در سال ۹۲ نیز سیاست‌هایی درباره زنان که با بیش از ۳۰۰ بند در حال اجرا بود متوقف شد که با اصرار شورای عالی و زنان، این جلسه در سال گذشته و بعد از مدت‌ها تشکیل شد.

وی ادامه داد: مصوبه این جلسه این بود که رویکرد ما باید بر اساس سیاست‌های جوامع بین المللی انجام شود؛ یعنی بازگشت به همان سیاست‌های اشرف پهلوی که این یک عقب گرد برای کشور و نظام بود.

خزعلی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ثابت شد که زن در جایگاه والایی قرار دارد تصریح کرد: کشور احتیاج به یک وزارتخانه‌ای مخصوص زنان و خانواده دارد که بتواند بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری و نظام اسلامی بتواند اجرا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنکی ادامه داد: هدف از تشکیل وزارتخانه زنان و خانواده باید حمایت از زنان، خانواده ها، کودکان و نوجوانان باشد تا بتواند با کمک به خانواده‌ها زمینه‌ساز ایجاد خانواده ایرانی واسلامی شود.


انقلاب اسلامی توانست الگوی نه شرقی و نه غربی زن را ایجاد کند
مسئول بسیج جامعه زنان در کمیته زنان و خانوده نیز در این نشست گفت: بزرگترین نقش زنان در دفاع مقدس از خودگذشتگی بود که درس‌هایی در درون خود دارد و می‌توان به موضوعانی، چون محبت مادرانه، عشق همسرانه و ... اشاره کرد.

مینو اصلانی  اظهار داشت: یکی از مباحث مهم انقلاب اسلامی، زن و جایگاه آن در خانواده است که می‌توان آن را در مقاطع مختلفی از جمله دوران دفاع مقدس و با حضور گسترده زنان پیدا کرد.

وی ادامه داد: بزرگترین نقش زنان در دفاع مقدس از خودگذشتگی بود که درس‌هایی در درون خود دارد و می‌توان به موضوعانی، چون محبت مادرانه، عشق همسرانه و ... اشاره کرد.

اصلانی مهمترین نقطه آغازین انقلاب اسلامی را هویت بخشی به زن ایرانی دانست و گفت: از همان ابتدا حضرت امام (ره) به این هویت احترام والایی کذاشت که باعث رشد این جایگاه شد.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور بیان داشت: بیش از ۷۰۰۰ زن در دوران دفاع مقدس جان خود را از دست داده اند که به گفته مقام معظم رهبری این شهدای زن به غیر از اهدا کردن جوانان خود از جان با ارزش خود نیز گذشته اند.

وی گفت: انقلاب اسلامی توانست الگوی نه شرقی و نه غربی زن را ایجاد و به زن مسلمان یک هویت انسانی، والا و برگرفته از سیره حضرت زهرا س. و حضرت زینب س. عطا کند.

عناوین دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان یک کتاب 250 صفحه‌ای می‌شود/نگاه امروز غرب به جایگاه زن، تجاری است

اصلانی با اشاره به الگوی نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: الگویی که به تاثیر حضرت زهرا (س)، حضرت خدیجه (س) و حضرت زینب (س) باشد بر خلاف الگو‌های غربی و شرقی است؛ این الگو در برگیرنده عفاف و پاکدامنی است که با همین عفاف، زن ایرانی توانسته است در جهان به جایگاه بالایی دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی توانست زن را به یک جایگاه بزرگ برساند که این جایگاه اعتبار بخشیدن و احترام گذاشتن به زنان است.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه در کشور زنان با صلابت و قدرتمندی هستند بیان داشت: در این رابطه می‌توان به مادران شهدا اشاره کرد مانند مادر شهید حدادی از شهدای امنیت که بعد از شهادت فرزندش با یک روحیه‌ی مستحکم و با صلابت ایستادگی کرد و توانست چنین جوانی را به جایگاه والایی برساند؛ این‌ها همان الگوی نه شرقی و نه غربی هستند.

اصلای با اشاره به قعالیت‌های بسیح زنان گفت: بیش از ۹ میلیون نفر زن در بسیج حضور و در همه عرصه‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند؛ در حقیقت بسیج زنان بزرگترین تشکل زنان در جهان است.

نگاه امروز غرب به جایگاه زن، تجاری است
رزاقی، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در ادامه این نشست در سخنانی اظهار کرد: انقلاب برای استقلال انجام شد، قبل از انقلاب هر آنچه که آمریکا می‌گفت باید انجام می‌شد. خارجی‌ها قصد داشتند فساد را وارد کشور کنند و تا حدودی توانستند آن را با موضوع آزادی زن رقم بزنند.

رزاقی با اشاره به استفاده ابزاری از زن قبل از انقلاب، گفت: در رژیم منحوس پهلوی از زیبایی زن استفاده می‌شد نه از علم آن؛ آیا در ایران حقوق زن بیشتر حفظ می‌شود یا آمستردام که زنان را در ویترین می‌گذارند و می‌فروشند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: اسلام و فرامین آن برای حفظ حقوق زنان است و این موضوعی است که اسلام را با سایر ادیان متمایز می‌کند.

رزاقی با بیان اینکه پس از انقلاب با یک استدلال جهانی مواجه شدیم که دموکراسی را وارونه جلوه می‌داد، بیان کرد: در همین راستا آمریکا به همه کشور‌ها دستور می‌دهد و ظلم می‌کند و این نمونه عینی استبداد است.

عناوین دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان یک کتاب 250 صفحه‌ای می‌شود/نگاه امروز غرب به جایگاه زن، تجاری است

وی  با اشاره به سواستفاده از جایگاه زن در سایر کشور‌ها تشریح کرد: علیرغم اینکه زن در کشور‌های خارجی به درجات بالا می‌رسد، اما در موارد زیادی از آن‌ها سو استفاده جنسی شده و در حقیقت از زن استفاده تجاری می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه علمی زنان قبل از انقلاب اسلامی گفت: تعداد اساتید زن در زمان پهلوی بسیار کم بود و آن تعدادی که وجود داشت نیز مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و در کنگره‌های مختلف نیز از زنان استفاده نمی‌شد.اکنون تعداد اساتید خانم بسیار زیاد است و زنان در همه عرصه‌های علم وارد شده اند به گونه‌ای که کشور‌های منظقه از ایران الگو گرفته اند و از این رو در کنگره‌ها حاضر می‌شوند.

رزاقی گفت : در صدر اسلام زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع حضور داشتند و اسلام جایگاه شخصیتی و لیاقتی به آن‌ها داده بود و در این بین هیچ تبعیضی وجود نداشت. به طور مثال حضور حضرت فاطمه (س) در بین اقشار مختلف جامعه و همچنین و نطق حضرت زینب (س) در کاخ یزید نمونه‌ای از حضور زن در عرصه اجتماعی است.

وی با اشاره به نگاه ویژه اسلام به زنان تصریح کرد: زنان باید نسبت به جایگاه خود در جامعه آگاه شوند و بدانند که نباید موجبات لذت مردان را فراهم کنند و لازم است تا زنان دارای شخصیت اجتماعی برای خود باشند؛ اسلام فقط می‌گوید اجازه ندهید از زن استفاده ابزاری شود.

تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب، ۳۰ برابر شده است
در ادامه این نشست، مریم هاشمی ، ملی‌پوش ووشو و مدال‌آور جهانی عرصه ورزش در سخنانی اظهار کرد: رهبر انقلاب جوانان را به ۳ امر تحصیل؛ تذهیب و ورزش تشویق کردند. از این رو زنان توانیتند در زمینه ورزشی شادی و نشاط را به جامعه تزریق کنند.

وی با بیان دستاورد‌های حوزه زنان در عرصه ورزش گفت: تعداد رشته ورزشی بانوان از ۷ رشته از سال ۵۷ به ۳۸ رشته توسعه یافته است. تعداد مربیان ورزشی رشد نجومی داشته و از ۹ نفر به ۳۵ هزار مربی زن افزایش داشته است؛ تعداد داور زن نیز از ۷ نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده که نشان از افزایش ۲ هزار برابری داور زن است. تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب ۳۰ برابر شده است.

ملی پوش جودو با اشاره به حضور زنان ایرانی در مسابقات جهانی گفت: مدال یک زن نشان از عرق، خون و اشک اوست و زمانی که آن را به یک شهدای مدافع حرم تقدیم می‌کند نشان از علاقه او به اسلام و مدافعان اسلام است. حضور بانوان ورزشکار بر سر قبور شهدا در قبل از مسابقه و استفاده از نام معصومین نشان از روحیه اسلامی ورزشکاران است.

این ورزشکار قهرمان با اشاره به حضور ورزشکاران محجبه‌ ایرانی در مسابقات جهانی گفت: در سال ۲۰۰۹ تنها کشور ایران با حجاب در مسابقات حضور داشت. در سال ۲۰۱۱ ترکیه و پس از آن در سال ۲۰۱۷ سوریه، عراق، ترکیه، اندونزی و سایر کشور‌ها با پوشش اسلامی در مسابقات حضور پیدا کردند.

هاشمی در پایان گفت: به نمایندگی از جامعه ورزشی ایران اعلام می‌کنم همه ما پاسدار انقلاب اسلامی و خون شهدا هستیم و با جان و دل از این موضوع دفاع می‌کنیم.

انقلاب اسلامی، زنان را از کنج عزلت به عرصه جامعه آورد

خانم معصومه حاج حسینی رئیس سابق دانشکده حضرت زینب نیز در دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب در سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک تفاوت ماورایی در بین افراد ایجاد کرد که فرد انقلابی با دیگر افراد متفاوت است و فرد انقلابی یک موضوع را تعقیب می کند و همیشه روبه جلو حرکت می کند.

وی گفت: آزادی که در غرب برای زنان می گویند به معنای ولنگاری است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آزادی باید یک تفکر باشد و آزادی زنان این است که زنان به جایگاه واقعی خود برسند. قبل از انقلاب زن محصور بود و نمی توانست عرض اندام کند ولی بعد از انقلاب زن از قفس و عزلت نشینی رها شد و به سکوهای والای خود در اجتماع رسید.

حاج حسینی افزود: انقلاب اسلامی سبب شد که زن ها در همه حوزه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و... حضور پیدا  کنند و بتواند در اجتماع تاثیر گذار باشد.

رئیس سابق دانشکده حضرت زینب درباره اهمیت زنان در خانواده و جامعه بیان داشت: همان طور که در بیانات امامین انقلاب مشهود است سلول جامعه خانواده است و ستون خانواده زنان هستند و با این نگاه می توان به یک جامعه و خانواده ایرانی و اسلامی ارسید.

وی تاکید کرد: باید برای جوانان خود اسطوره سازی کنیم تا بتوانند برای مبارزه با استکبار جهانی آماده شوند امروز اگر انحرافی در بعضی از جوانان و نسل چهارم انقلاب به وجود آمده است و از آرمان های انقلاب دور شده‌اند می توان آنها را با همین اسطوره ها به راه انقلاب بیاوریم.

رئیس سابق دانشکده حضرت زینب در پایان گفت: ان شا الله در سایه رهنمودها و هدایت های رهبر انقلاب از این مشکلات خارج شویم و به سمت هدف نهایی که ظهور منجی عالم است برسیم.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *