بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران مسکوت ماند

8:21 - 08 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۷۱۳۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
صحن علنی مجلس با موضوعات مختلف از جمله بررسی طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت آغاز شد.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 8 تیرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 12 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (5) به ماده(37) قانون آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله نامه حق تشکل و مذاکره دسته‌جمعی مورخ 1949

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد رد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان

بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران

رئیس مجلس سالروز آزادسازی مهران را گرامی داشت

در ادامه نشست علنی امروز محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: فردا سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) است و پیشاپیش به ملت عزیز ایران اسلامی و همه محبین و شیعیان این حضرت عرض تسلیت و تعزیت دارم.

وی افزود: همچنین پیشاپیش دهم تیرماه که روز آزادی‌سازی مهران است و در یک نبرد بسیار سخت طولانی و چند روزه منجر به آزادسازی مهران شد را به همه رزمندگان، خانواده شهدا، ملت عزیز و به ویژه مردم شهیدپرور ایلام که نقش جدی و اساسی در آزادسازی مهران داشتند و همچنین عشایر و ایل های آن مناطق تبریک و تهنیت دارم و به روح پرفتوح همه شهدا به ویژه شهدای این عملیات درود می فرستم.

بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران مسکوت ماند

علیرضا سلیمی در ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران در اخطار اصل 66 قانون اساسی در تذکر بند 2 ماده 134 ائین نامه داخلی مجلس گفت: تقاضای استرداد لوایح باید از سوی وزیر مربوطه یا یکی از معاونان رئیس جمهور مطرح شود که امروز به صحن نیامده اند و یکی دیگر از نمایندگان دولت در این خصوص طرح موضوع کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر که آن را وارد دانسته بود، گفت: از آنجایی که باید وزیر مربوطه یا یکی از معاونان رئیس جمهور برای طرح این استرداد در صحن علنی حاضر می شدند این تقاضا تا زمان حضور آن ها مسکوت می ماند.

بنا به خانه ملت، قوامی در ابتدای بررسی این موضوع به عنوان نماینده دولت درباره دلایل تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران توضیحاتی ارائه کرده بود و با توجه به شرایط ویژه سه منطقه ذکر شده در این لایحه، گفته بود که 3 لایحه جدا برای 3 منطقه سرخس، دوغارون و مازندران از سوی دولت ارائه شده که نیاز به استرداد لایحه مذکور است.

بابایی کارنامی نیز در تذکری آئین نامه ای با بیان اینکه ارائه لایحه حق دولت است، گفت: با این حال لایحه منطقه آزاد مازندران و دوغارون پیش از این مطرح شده بود و بعد از بررسی در مجلس، شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفت.

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس ادامه داد: آن زمان قول داده شد که این موضوع هرچه سریع تر بررسی شده و مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد مازندران تعیین تکلیف شود که اکنون با گذشت 6 ماه از آن زمان مجدد دولت درخواست استرداد لایحه ای در این خصوص را کرده است که این موضوع باعث بلاتکلیفی و اتلاف وقت در خصوص تعیین تکلیف مناطق آزاد تجاری به ویژه منطقه آزاد مازندران شده که نارضایتی مردم را در پی داشته است.

بیانیه مجلس در خصوص ضرورت اجرای دقیق قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در بیانیه‌ای مجلس در خصوص اجرای دقیق قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار قرائت کرد و در این بیانیه تأکید شد که مجلس از داوطلبان پذیرفته شده در آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا حمایت می کند.

 علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 8 تیرماه) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه 21 تیرماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *