فاجعه در محیط زیست گلستان/گونه‌های کمیاب بازیچه شکارچیان/محیط زیست: نسبت به این تصاویر بی تفاوت نیستیم

9:12 - 18 تير 1397
کد خبر: ۴۳۳۵۰۵
به تازگی تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که  ابعاد کشتار گسترده گونه‌های در معرض انقراض و پرارزش را نشان میدهد و برخی آن را به مناطق حفاظت شده استان گلستان نسبت داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، به تازگی تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که  ابعاد کشتار گسترده‌ای گونه‌های در معرض انقراض و پرارزش را نشان می‌دهد و برخی آن را به مناطق حفاظت شده استان گلستان نسبت داده اند.

فاجعه ای دیگر در محیط زیست گلستان/انتشار لاشه‌های گونه های کمیاب در مقابل بی تفاوتی مسئولان

 

بنا براین گزارش تصاویر منتشر شده حاکی از این است که شکارچی‌های غیر مجاز اخیرا در مناطق حفاظت شده استان گلستان کشتارهای جدید براه انداخته اند و تصاویر لاشه گونه‌های در معرض انقراض و پرارزش را منتشر می‌کنند تا ناتوانی مسئولان محیط زیست را به رخ  آن‌ها بکشند.

فاجعه ای دیگر در محیط زیست گلستان/انتشار لاشه‌های گونه های کمیاب در مقابل بی تفاوتی مسئولان

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان :نسبت به این تصاویر بی تفاوت نیستیم و نمی‌گوییم که صحت ندارند

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: هر تصویری از کشتار حیات وحش به دست ما برسد، بجای انتشار در شبکه‌های اجتماعی بلافاصله از طریق مراجع امنیتی و قضایی جزییات آن تصویر تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

امیر عبدوس افزود: در موارد متعددی از طریق ویژگی‌های مندرج در تصویر توانسته ایم نسبت به کشف مکانی که لاشه در آن قرار دارد، بپردازیم و به طور کلی بررسی‌های گسترده‌ای روی تصاویر دریافتی انجام می‌شود و تاکنون بیش از ٣ مورد را از طریق ویژگی‌های تصویر توانسته ایم شناسایی و متخلفین مربوط به آن را دستگیر کنیم.چند مورد از این تخلفات مربوط به استان گلستان بوده ولی در یک مورد موفق شده ایم شکارچی را که ساکن استان تهران بوده و در استان گلستان مرتکب این تخلف شده را با هماهنگی و همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در منزلش دستگیر کنیم.

وی تصریح کرد: ما نسبت به این تصاویر بی تفاوت نیستیم و نمی‌گوییم که صحت ندارند و همه آن‌ها را تحت پیگرد قرار می‌دهیم و برخلاف گفته‌های برخی افراد در فضای مجازی پنهان کاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد بلکه ترجیح ما این است تا زمان تکمیل تحقیقات و کشف جرم و شناسایی و دستگیری مجرم از منتشر شدن تصاویر و اطلاعات در فضای مجازی خودداری کنیم. البته تصاویری که به استان گلستان نسبت داده اند از قابلیت اثبات لازم برخوردار نیست که مشخص شود مربوط به استان گلستان است یا خیر؛ چرا که احتمال دارد این تصاویر مربوط به استانی دیگر باشد و حتی این احتمال وجود دارد که این تصاویر مربوط به سالیان گذشته باشد. بنابراین پس از انجام تحقیقات کامل و بررسی‌های لازم نسبت به آن‌ها اظهار نظر صورت می‌گیرد.

 

فاجعه ای دیگر در محیط زیست گلستان/انتشار لاشه‌های گونه های کمیاب در مقابل بی تفاوتی مسئولان

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان اضافه کرد: جرایمی که برای شکارچیان غیرمجاز در نظر گرفته می‌شود بستگی به نوع گونه دارد و برای تک تک گونه‌ها بر اساس مصوبات شورای محیط زیست، میزان خسارت تعیین شده مثلا برای گونه مرال جریمه ٢٠ میلیون تومانی، برای قوچ جریمه ١٠ میلیون تومانی و برای یوزپلنگ جریمه ١٠٠ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. بنابراین کمیاب بودن گونه و نوع آن تاثیر بسزایی در تعیین جریمه و میزان خسارت دارد. البته این خسارت مربوط به بخش حقوقی پرونده است و بخش کیفری و جریمه و مجازات متخلفین به قوت خود باقی است که آن در دادگاه مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه با معضل کمبود نیروی انسانی مواجهیم، گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان همچون سایر استان‌ها با معضل کمبود نیروی انسانی مواجهیم. سازمان ما مجموعا ١٥ هزار ردیف پستی دارد، اما از این تعداد فقط ٥ هزار پست دارای تصدی هستند یعنی ١٠ هزار ردیف پستی خالی داریم که امیدواریم با ارائه مجوز استخدام از سوی دولت و سایر ارگان‌های مربوط این مسئله حل شود.

عبدوس خاطرنشان کرد: ما بدون کمک مردم نخواهیم توانست گونه‌ها و حیات وحش و تنوع زیستی مان را حفظ کنیم. بهترین گزینه برای ما کمک گرفتن از مردم و جوامع بومی است و در همین راستا به همه محیط بانان توصیه کردیم با مردم و جوامع بومی مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند. شکارچیان به عنوان انسان‌های علاقمند به طبیعت، ظرفیت مناسبی هستند که می توانند در اختیار محیط بانان ماق رار بگیرند و ما برای حفظ تنوع زیستی به مشارکت با آن‌ها نیاز داریم. ما در استان گلستان یک تشکل غیردولتی تحت عنوان کانون شکار استان گلستان داریم که این کانون می‌تواند به کل کشور تسری پیدا کند؛ این کانون شکار می‌تواند همه شکارچیان استان را به عضویت بگیرد و از این طریق آموزش‌های لازم به شکارچی داده شود و فرهنگ‌سازی صورت گیرد و در آن به مشارکت با شکارچیان برای حفظ محیط زیست پرداخته شود. امیدواریم فرهنگ شکار تبدیل به فرهنگ تصویر برداری از حیات وحش شود و ما بتوانیم اسلحه را از شکارچیان بگیریم و دوربین را جایگزین آن کنیم تا از این طریق حداقل آسیب به حیات وحش از ناحیه شکارچیان وارد شود.

 

فاجعه ای دیگر در محیط زیست گلستان/انتشار لاشه‌های گونه های کمیاب در مقابل بی تفاوتی مسئولان

 

 فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: باید تصاویر مورد بررسی بیشتر قرار گیرند

همچنین فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه در رابطه با انتشار این  تصاویر در فضای مجازی گفت: کلیه شکارچیان غیرمجاز با تدبیر محکمه قضایی دستگیر و مجازات می‌شوند و اگر شکار آن‌ها از جمله گونه‌های در معرض انقراض باشد، جریمه‌های سنگینی نیز برای شکارچیان اعمال می‌شود.

جمشید محبت خانی افزود: برای گونه‌های در معرض انقراض همچون یوزپلنگ، خرس سیاه و دو پای فیروز جریمه‌های سنگین ١٠٠ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است، اما آنچه که مسلم است در استان گلستان خرس سیاه نداریم. بنابراین باید این تصاویر مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

وی تصریح کرد: نیرو‌های ما چهار منطقه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و به صورت شبانه روز در پاسگاه‌های سازمان مستقر هستند و با خودرو، پیاده و موتورسیکلت مسئولیت گشت زنی در منطقه را بر عهده دارند.همکاران و محیط بانان ما، در چهار منطقه شکار ممنوع، پناهگاه‌های حیات وحش، پارک ملی و اثر طبیعی مستقر هستند و مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده دارند و در مابقی مناطق در صورت اطلاع مردمی به سرعت نیرو‌های ما اعزام می‌شوند. هر فردی که بخواهد با اسلحه غیرمجاز به مناطق مذکور ورود کند و قصد شکار داشته باشد را دستگیر خواهیم کرد و اسلحه او نیز توقیف می‌شود و در صورتی که شکار انجام داده باشد به همراه لاشه به دستگاه قضایی انتقال داده می‌شود تا مجازات تعیین شده برای او اعمال شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما پیشگیری از وقوع جرم و شکار توسط شکارچیان است، بیان داشت: در سال گذشته بالغ بر ٤ هزار و ٨٠٠ قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان در مناطق چهارگانه کشف شد و برخورد جدی با متهمان صورت گرفت و تحویل دستگاه قضایی شدند. در حال حاضر ٣ هزار و ٤٠٠ محیط بان به صورت شبانه روزی در مناطق چهارگانه این کار را انجام می‌دهند و در تلاشند که شکار غیرمجاز اتفاق نیفتد ولی خلا‌هایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با افزایش تعداد محیط بانان به ٨ هزار و ٥٠٠ نفر رفع شود.

محبت خانی افزود: استاندارد جهانی یک محیط بان ١٠٠٠ هکتار است ولی در بعضی مناطق ما ١٤ هزار هکتار در اختیار یک محیط بان است و به طور متوسط در کشور ١٢ هزار هکتار در اختیار یک محیط بان قرار دارد.ما خواستار این هستیم که مردم در زمینه پیشگیری از شکار و برخورد با شکارچیان همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف سریعا به ما اطلاع دهند تا با هماهنگی دستگاه قضایی نسبت به اعمال قانون شکارچی و برخورد با آن اقدام نماییم.

 

گفتنی است داستان شکار، و قصه پر غصه شکارچیانی که با افتخار عکس‌های این اتفاف زشت و کریه را به عنوان سند افتحار خود در فضای مجازی به اشتراک می گذارند گویی وارد ابعاد و جزییات بیشتری شده است و فعلا ادامه دارد و توجه بیشتر مسئولان ذیربط را می طلبد.

انتهای پيام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *